استعدادهای حوزه انیمیشن در رویداد «منهاج» شناخته شدند

کیوسک خبر: اولین رویداد رقابتی ساخت انیمیشن با موضوع زندگی و سیره اخلاقی شهید سپهبد قاسم سلیمانی با هدف کشف و پرورش استعدادهای پویانمایی کشور و ایجاد فرصت تجربه تولید صنعتی انیمیشن برگزار شد.

رویداد «منهاج» با مشارکت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و با همت شتاب دهنده رضوان ، معاونت فضای مجازی صدا و سیما ، شبکه کودک، به مدت سه روز در محل باشگاه کسب و کار دانش بنیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این دوره، ۹۲ انیمیشن ساز در قالب ۲۵ گروه از ۱۵ استان کشور در این رقابت ۷۲ ساعته که از روز سه‌شنبه پانزدهم تا هجدهم بهمن ماه ادامه داشت در قالب تکنیک‌های مختلف به رقابت با یکدیگر پرداختند.

انیمیشن سازان از استان‌های البرز، همدان، چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، مازندران، قم، یزد، سمنان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران در این رویداد حضور داشتند که در پایان این رقابت با رای داوران، نفرات برتر در بخش‌های مختلف مشخص و از آنان تقدیر شد.

گردش مالی ۲۷۰۰ میلیارد دلاری حوزه انیمیشن و کارتون

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از رویداد «منهاج» بیان کرد: زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزه انیمیشن و کارتون در دنیا بیش از ۲ هزار ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و سهم کشور ایران در این حوزه چیزی در حدود ۶۰ میلیارد تومان است.

به گفته کرمی، رقم ۶۰ میلیارد تومانی کشور از این حوزه سهم تعداد کمی از شرکت‌های بزرگ است که در این حوزه فعالیت دارند و این رتبه اصلا مناسب کشور ایران با توجه به نیروی انسانی مستعد و خلاق و پیشینه میراثی و تمدنی آن نیست.

اولین دوره این رویداد درحالی برگزار شد که تا چندی قبل صنعت انیمیشن کشور، اسپانسر یا حامی مالی غیر دولتی نداشت این نیز یک دلیل مشخص و خاص داشت و آن این بود که تنها سفارش دهنده محصول، دولت و یا صدا و سیما بود، ولی اکنون به مدد ظهور شتاب دهنده‌های این حوزه، انیمیشن و فعالین در این حوزه در حال جان گرفتن هستند.

چرا انیمیشن؟

صنعت انیمیشن یا پویانمایی چندین سال است مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد، به طوری که درآمد حاصل شده در این بخش آن قدر چشمگیر بوده که بسیاری از شرکت‌های تولیدی این صنعت در چند کشور دنیا شکل گرفته‌اند که از تولید و عرضه انیمیشن به سودهای هنگفتی دست پیدا کرده‌اند.

آن طور که مشخص است دو کشور آمریکا و ژاپن بزرگ‌ترین اقتصاد‌های انیمیشن دنیا هستند و کشور فرانسه در رتبه سوم قرار دارد. این کشورها کاملا متوجه اهمیت این صنعت شده‌اند و می‌دانند که یک انیمیشن خوب می­تواند در بین بهترین آثار سینمایی جهان قرار بگیرد.

واژه انیمیشن از زبان لاتین و به معنای حرکت درآوردن تصویر است؛ در تعریف انیمیشن یا پویا نمایی آمده است: نمایشِ تُند و پیوستهٔ تصاویری از اثرِ هنریِ دو بعدی، یا موقعیت‌های مدل‌های واقعی، برای ایجاد توهم حرکت است.

در کشورمان تولیدات انیمیشن را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ انیمیشن‌هایی که برای تلویزیون ساخته می‌شوند، انیمیش‌هایی که با هدف تبلیغاتی تهیه می‌شوند، انیمیشن‌های بلند و سینمایی و در آخر انیمیشن‌هایی که برای جشنواره‌ها ساخته می‌شوند.

در ایران صنعت انیمیشن به دلایل زیرساخت‌های فنی، کیفی و نیروی انسانی، به مانند چند کشور دیگر سینمای انیمیشن و مخاطبان خاص خود را دارد. این را می‌توان از روی تعداد روزافزون محصولات انیمیشن ساخته شده متوجه شد که هر ساله این میزان تولیدات سیر صعودی داشته است.

آن طور که مشخص است اقتصاد انیمیشن در جهان راه خود را پیدا کرده است و این راه در کشورمان در حال هموارتر شدن است و باید قبول کرد واقعیت اقتصاد انیمیشن کشور برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله دارد. ولی این را با قاطعیت می‌توان بیان کرد که ظرفیت انیمیشن ایران می‌تواند ده‌ها برابر بهتر از وضعیت فعلی باشد.