تولید سوسیس و کالباس فراسودمند از ماهی

کیوسک خبر: یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم وفناوری همدان توانست با تاییدیه ثبت اختراع بنیاد ملی نخبگان برای نخستین بار در کشور و حتی خاورمیانه، سوسیس و کالباس فراسودمند و بدون بو از ماهی تولید و به بازار عرضه کند.

مهدی معقول از کارشناسان بخش بازرگانی شرکت دانش بنیان ماهیسا افزود: به منظور بهبود و ارتقای سطح سلامتی مصرف کنندگان، این شرکت بعد از سال‌ها تلاش موفق به تجاری سازی اختراعات مرتبط با تولید سوسیس و کالباس فراسودمند (غذایی که با اضافه‌کردن ترکیبات خاص یا جدید، یک کارکرد بیشتر یافته‌است) از انواع ماهی شده است.

وی بیان کرد: برای این منظور از اساتید دانشگاه، پژوهشگران و مخترعان کشور پس از طی مراحل مختلف تحقیق آزمایشگاهی و نیمه صنعتی، برای رسیدن به تولید صنعتی سوسیس وکالباس فراسودمند از ماهی کمک گرفته شد.

معقول ادامه داد: جهت تولید سوسیس و کالباس فراسودمند از ماهی، بهترین و تازه‌ترین ماهی‌ها بر اساس روش ابداعی سنجش و کیت فیزیکوشیمیایی مربوطه، خریداری و بعد از جدا کردن ضایعات ماهی و مواد عامل بوی ناخوشایند ماهی استفاده می‌شود.

وی اظهارکرد: این محصول از ۷۰درصد فیله خالص ماهی با مواد افزودنی مثل آرد گندم و ادویه‌جات تولید شده است.

معقول در رابطه با سلامت محصول گفت: فرآورده‌های گوشتی مشابه تا ۱۵۰ پی پی ام نیترات یا مواد نگهدارنده داخل محصولات استفاده شده اما در این محصول فقط ۱۵ پی پی ام مواد نگهدارنده استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت اولین تولیدکننده سوسیس و کالباس ماهی در خاورمیانه و اولین تولیدکننده سوسیس و کالباس میگو در جهان است، افزود: البته محصول میگو به دلیل قیمت بالای آن، در بازار ایران عرضه نشده و بیشتر تولیدات این محصول در حال حاضر به کشورهای عربی صادر می‌شود.

کارشناس بخش بازرگانی بیان کرد: این محصول توانسته تمام مجوزهای مربوط به وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو را به لحاظ سلامت اخذ کند. همچنین توانسته است مجوزهای مربوط به غذای حلال را نیز دریافت کند.

وی ادامه داد: سوسیس و کالباس ماهی تولید شده دارای ۶ ماه ماندگاری است اما بر اساس مصوبات بهداشتی برای فرآورده‌های گوشتی مدت زمان ماندگاری بر روی محصولات ما سه ماه قید شده است.

معقول افزود: این محصول بر اساس گواهی ثبت اختراع آنتی باکتریال شده است یعنی هیچ باکتری در محصول وجود ندارد که منجر به فساد محصول شود، به همین خاطر محصول تولید شده نیاز به مواد نگهدارنده ندارد اما به دلیل مقررات بهداشتی حداقل میزان مواد نگهدارنده استفاده شده است.

وی با بیان اینکه شرایط نگهداری این محصول مانند بقیه فرآورده‌های گوشتی در یخچال و فریزر است، گفت: این محصول در دو درجه کیفیت به صورت بسته بندی سیلور و گلد در بازار عرضه شده است. در بسته بندی سیلور از ۶۰ درصد فیله ماهی پرورشی استفاده شده و در بسته‌بندی گلد از ماهی دریایی استفاده شده است و دارای تنوع ذائقه‌ای مانند ساده، دودی و فلفلی است.

معقول بیان کرد: در تولید این محصول از ۸ نوع ماهی سردابی و گرمابی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف منظم ماهی به دلیل برخورداری از امگا ۳، اسیدهای آمینه کامل، فسفر، ید و کلسیم سبب بهبود عملکرد قلب، بهبود حافظه، تقویت چشم و افزایش ضریب هوشی و بهبود رشد کودکان می‌شود و افزایش مصرف ماهی و محصولاتی که به طور اصولی از آن تولید شده باشند، می‌تواند سبب افزایش عمر مفید افراد شود و هزینه‌های بهداشت و درمان را در کشور کاهش دهد.

این محصول دانش بنیان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در هفته پژوهش امسال در غرفه پارک علم و فناوری همدان ارایه شده بود.