• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: سرمایه بخش خصوصی را به حل مشکلات استانی پیوند زنیم تا روند توسعه آنها شتاب گیرد

ستاری: سرمایه بخش خصوصی را به حل مشکلات استانی پیوند زنیم تا روند توسعه آنها شتاب گیرد

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسعه می‌دهیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در انتهای سفر یک روزه خود به لرستان در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید این استان شرکت کرد و در این جلسه با اشاره به مزیت‌های طبیعی لرستان، گفت: باید از این داشته‌های طبیعی و ذاتی بیشترین استفاده را ببریم و این دارایی‌های خدادادی را به حل مشکلات استانی پیوند بزنیم.

به گفته ستاری، استان لرستان ظرفیت بالایی در حوزه‌های مختلف دارد. برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآورری هم تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما ظرفیت استان بسیار بالاتر است. البته یک دیدگاه و فرهنگ جدید در کشور حاکم شده است که کمک می‌کند منابع بخش خصوصی یا دانشگاه‌ها به این حوزه وارد شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: روسای دانشگاه‌ها به سمت و سویی رفته‌اند که مراکز نوآوری ایجاد و به اساتید جوان در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند. این روش در دانشگاه‌های دیگر جواب داده و الگویی خوبی برای دیگر دانشگاه‌ها است

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: دانشگاه‌های استان لرستان دانشگاه‌هایی جوان هستند. این موضوع یک مزیت دارد و آن اینکه یک زیست‌بوم جوان در آن شکل گرفته و قابل تغییر است. این کار در دانشگاه‌های جوان راحت‌تر از دانشگاه‌های قدیمی و باسابقه است. چون آنها در یک ریلی حرکت کرده‌اند و تغییر ریل برای آنها سخت‌تر است.

راه‌اندازی سراهای نوآوری در دانشگاه‌ها ضروری است

ستاری افزود: باید از مزیت‌های استان لرستان مثل کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی و غیره برای توسعه آن استفاده کنیم. اینکه دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات استان‌ها حرکت کرده‌اند موضوع مهمی است. وظیفه دانشگاه حل مشکلات مردم از طریق دانش و عقل است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه‌ها باید راه‌اندازی سرای نوآوری باشد. در دانشگاه آزاد لرستان هم ایجاد این سرا در حال پیگیری است. این سراها تاثیر زیادی در توسعه علم و فناوری استان‌ها دارند. همچنین سراهای نوآوری نقطه آغاز خوبی برای جذب دانشجویان نخبه هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: دانشگاه آزاد باید به این نتیجه برسد که با پول شهریه نمی‌تواند خود را اداره کند بلکه باید از طریق به‌کارگیری علم و دانش، این هدف خود را محقق کند. اینکه بتواند بچه‌های خوب را بورسیه و هزینه‌های آنها را تقبل کند. با این روش می‌شود نخبگان را جذب کرد و سطح دانشگاه آزاد را ارتقا داد.

ستاری با اشاره به اینکه زیرساخت‌های استان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مساله دارد، گفت: پارک استان جوان است و به کمک نیاز دارد. واگذاری زمین‌های پارک به شرکت‌ها اتفاق خوبی بود که امروز رقم خورد این کار باید تسریع شود. از همین محل واگذاری زمین هم می‌شود بسیاری از این زیرساخت‌ها را تامین اعتبار کرد.

ایجاد کارخانه‌های نوآوری مورد تاکید رییس جمهوری است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه کارخانه نوآوری مورد تاکید جدی شخص رئیس جمهوری است، افزود: باید استان‌ها برای ایجاد آن تلاش کنند. کارخانه نوآوری یک تفاوت با پارک علم و فناوری دارد و آن هم این است که کارخانه‌ها به کمک بخش خصوصی ایجاد می‌شوند. حالا در استان‌ها به دلیل برخی محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، بخش خصوصی قوی وجود ندارد.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: اقدامات برای ایجاد کارخانه نوآوری لرستان از همین امروز آغاز شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم مبلغی برای این کار در نظر گرفته است. این کار باید شروع شود و نهایت تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد. نمونه‌های این کار هم در کشور وجود دارد.

ستاری همچنین گفت: صندوق استان هم جزء موضوعات عقب مانده استان است. صندوق این استان به تازگی کار خود را آغاز کرده است و تا ۹ برابر سرمایه‌اش که حدود ۳ میلیارد تومان است می‌تواند خط اعتباری دریافت کند. الان صندوق‌های پژوهش و نوآوری یکی از صندوق‌های پرسود برای بخش خصوصی است. اما باید برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران خصوصی اطلاع‌رسانی و تبلیغ درستی صورت گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حمایت داخل استان باید توسط خود استان صورت گیرد، بیان کرد: یعنی صندوق استان باید تشخیص دهد کجا نیاز به حمایت است تا این حمایت‌ها انجام شود. هرقدر این کارها تقویت شود دست آنها برای حمایت از شرکت‌هی دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و صنایع نر و خلاق بازتر خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین تاکید کرد: افزایش سرمایه صندوق استان مهم است چون سرمایه صندوق استان کم است و باید بخش خصوصی به این حوزه ورود کند. ما هم برای تخصیص خط اعتباری صندوق تلاش می‌کنیم تا این کار را هر چه سریع تر انجام شود.

ستاری همچنین گفت: در حال حاضر ۱۴۰ خدمت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. استان‌ها هم باید تلاش کنند با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق خود، مشکلات خود را کاهش دهند. همچنین با کمک خطوط اعتباری صندوق توسعه، حامی آنها باشند.

بر اساس این گزارش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روز گذشته سفری یک روزه به استان لرستان داشت. در این سفر از روند توسعه پروژه‌های فناورانه و دستاوردهای علمی این استان بازدید و از طرح‌های جدید آن رونمایی شد.

از جمله این طرح‌های فناورانه می‌توان به آغاز واگذاری زمین‌های پارک علم و فناوری استان لرستان به شرکت‌های دانش‌بنیان، آغاز به کار طرح توسعه فناوری های تکثیر، نگه داشت و پرورش حیوانات آزمایشگاهی SPF دانشگاه علوم پزشکی لرستان اشاره کرد.