لزوم ورود زیست بوم های تازه و پویا برای مبارزه با مواد مخدر

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همزمان با روز پژوهش و در جمع مدیران و کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر از توانمندی فعالان زیست‌بوم نوآوری برای حل مشکلات و آسیب‌های مواد مخدر گفت.

سورنا ستاری در «نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور»: فناوری‌های پیشرفته‌ای که به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به محصول یا خدمت ایران‌ساخت تبدیل شده است، اکنون می‌تواند در خدمت پیشگیری، تشخیص، کشف، مبارزه و درمان مواد مخدر باشد، لازمه تحقق این کار مهم، در اختیار قرار دادن بازار بزرگ فناوری‌های این حوزه به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها است.

وی در ادامه افزود: مبارزه با مواد مخدر زیست بومی تازه و پویا نیاز دارد که با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان رونق می‌گیرد. اولویت اصلی ما ایجاد همین زیست بوم است تا ایجاد استارتاپ ها توسط جوانان خلاق و فعال، نه تنهااز آسیب‌های این معضل خانمان‌سوز جامعه می‌کاهند، بازار بزرگ دانش‌بنیان، رویاروی با بازار قاچاق قرار می‌دهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: آمادگی داریم از توسعه این زیرساخت با همکاری کمیته مشترکی که بتواند فناوری های موجود را به ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی کند و بازارهای بالقوه این ستاد را در اختیار فعالان زیست بوم نوآوری قرار دهد، حمایت کنیم، چراکه باور داریم صیانت از خون شهدای عرصه مبارزه با مواد مخدر و کاهش هزینه‌های گزاف از جمله از دست دادن سرمایه‌های انسانی، تنها با توسعه روش‌های فناورانه و نوآورانه ممکن می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بابیان اینکه پیشگیری و درمان آسیب‌های ناشی از اعتیاد، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه زیست‌فناوری فعال هستند، کاهش می یابد، گفت: زیست‌بوم این حوزه که در منطقه منحصر به فرد است، برای تولید ایران‌ساخت پیشرفته‌ترین فرآورده‌های دارویی آمادگی دارد.

در این همایش، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، از دو سند راهبردی، پنج کتاب و یک سامانه جامع با محوریت مبارزه با مواد مخدر رونمایی شد.