• خانه
  • ورزش
  • محرومیت جمعیت قابل توجهی در ایران از دیدن هنرهای نمایشی

محرومیت جمعیت قابل توجهی در ایران از دیدن هنرهای نمایشی

صالحی

کیوسک خبر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای فرهنگی و هنری دریچه تنفس روح انسان است، گفت: هم اکنون ۶۲۱ مجتمع فرهنگی – هنری با وسعت یک میلیون متر مربع در کشور وجود دارد و ۲۷۸ مجتمع با وسعت ۸۰۰ هزار مترمربع نیز در حال ساخت است لذا تا رسیدن به ۱.۶ میلیون مترمربع فاصله بسیار است.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات عمرانی نخستین پردیس تئاتر مشهد، اظهار داشت: شورای عالی شهرسازی و معماری سرانه فضای هنری و فرهنگی در کشور را حداقل یک متر مربع برای پنج نفر می‌داند و این آمار نشان می‌دهد در حوزه مجتمع‌ها و مکان‌های هنری و فرهنگی گرفتار فقر دسترسی هستیم.

وی ادامه داد: هرچند هنرهای نمایشی در کشور مسیر رو به رشدی را در ارتباط با عناوین، دفعات نمایش و تعداد تماشاگران داشته اما شرایط کنونی راضی کننده نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در سال گذشته ۷ هزار و ۲۰۰ هنر نمایشی به تعداد ۸۶ هزار نوبت در استان‌های مختلف اجرا شد که هشت میلیون نفر آنها را تماشا کردند.

صالحی یادآور شد: طبق آمار سال ۱۳۹۶ از ۶۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵ سال در کشور ۳ میلیون و ۱۰۰ نفر تئاتر تماشا کردند و باقی این جمعیت در طول یک سال به تماشای تئاتر نرفتند.

وی افزود: جمعیت قابل توجهی در ایران از دیدن هنرهای نمایشی محروم هستند و ارتباطی با این نوع هنر ندارند در حالی که سطح پویش‌ها در هنرهای نمایشی، امکانات، تنوع سبک‌ها و تاثیرگذاری آنها رشد بسیار داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: یکی از عوامل جدی در میزان اندک تماشاگران هنرهای نمایشی در کشور، محدودیت سالن‌های نمایش است زیرا وجود یک‌هزار و ۵۷ سالن نمایش در کشور نیاز مردم را پاسخگو نیست و این مهم از فرصت عرضه هنرهای نمایشی می‌کاهد.

 وی ادامه داد: فضای سبز دریچه تنفس بدن و فضای فرهنگی و هنری دریچه تنفس روح انسان است لذا اگر کمبود اکسیژن برای بدن را درک کردیم اکنون وقت آن رسیده است که به درک کمبود اکسیژن برای روح برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۳۷۰ موج توسعه فضای سبز در کشور به راه افتاد زیرا این بینش و نیاز به وجود فضای سبز در کشور به وجود آمد و متولیان نسبت به توسعه آن همت کردند و اکنون شاهد دستاورد این بینش در شهرهای کشور هستیم به طوری که در مشهد سرانه فضای سبز به ۱۳ مترمربع رسیده است.

صالحی اضافه کرد: راه‌اندازی پردیس تئاتر مشهد نیز از اتفاقات خوب در راستای توسعه فضاهای فرهنگی_هنری در کشور است و امیدواریم مجموعه‌های دیگر مانند شهرداری نسبت به راه‌اندازی این گونه مجموعه‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مشهد مقدس دارای هشت سالن تئاتر با یک‌هزار و ۳۰۰ صندلی است، افزود: با پیگیری شورای شهر و شهرداری قرار است این تعداد صندلی به ۲ برابر افزایش یابد به طوری که مرحله نخست پروژه پردیس تئاتر مشهد طی ۱۷ ماه به بهره‌برداری رسیده و ۷۰۰ صندلی به این تعداد افزوده می‌شود.

وی در پایان گفت: مشهد مقدس پایگاه قدیمی هنرهای نمایشی ایران از دهه ۱۳۵۰ تاکنون بوده و لازم است با توسعه امکانات زیربنایی آن به قطب هنرهای نمایشی در کشور و جهان اسلام تبدیل شود.

نخستین پردیس تئاتر مشهد با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع و برآورد هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان طی ۵۲۰ روز در بوستان وفا واقع در بولوار فکوری این شهر ساخته‌ می‌شود.