روان‌شناس خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

همه انسان‌ها در لحظاتی از زندگی لزوم مراجعه به روانشناس را در خود حس می‌کنند و نیاز دارند که از خدمات روانشناسی استفاده کنند.

به گزارش کیوسک خبر، بنابر اعلام افق سلامت، در مورد مراجعه به روانشناس اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که واقعاً چطور می‌توان روانشناس خوبی پیدا کرد که متخصص حل مشکلی باشد که دچارش هستیم و چطور می‌توانم در جلسه اول متوجه شویم که در انتخابم اشتباه نکرده‌ایم، برای کمک به شما برای انتخاب روانشناس خوب و حاذق چند نکته را لیست کرده‌ایم که در انتخاب بسیار مفید و مؤثر است.

الف- روانشناس خوب تخصصی کار می‌کند و همه‌چیزدان نیست

روانشناسی علم وسیعی است و ادعای این‌که یک روانشناس در همه موارد صاحب‌نظر باشد، ادعای بسیار زیادی است، بنابراین روانشناسی را انتخاب کنید که تخصصی روی مشکل شما کار می‌کند مثلاً یک متخصص مشاوره قبل از ازدواج نمی‌تواند مهارت کافی در زمینهٔ درمان حملات پانیک داشته باشد.

ب- روانشناس خوب به یک یا چند رویکرد درمانی مسلط است

شما می‌توانید همان جلسه اول از روانشناستان رویکردشان را بپرسید و ببینید برای درمان شما قرار است از چه رویکردی استفاده کند، رویکردهای روانشناسی بسیار متنوع‌اند، از جمله: طرحواره درمانی، روانکاوی، درمان شناختی رفتاری و ….

ج- روانشناس خوب به صحبت‌های شما خوب گوش می‌دهد

وقتی با وی صحبت می‌کنید احساس می‌کنید با همه وجود در حال شنیدن صحبت‌های شماست، روانشناسی که به علت کثرت مراجع برای مراجعینش وقت کافی نمی‌گذارد و به حرف‌هایشان توجه نمی‌کند روانشناسی خوبی نمی‌تواند باشد.

د- روانشناس خوب شما را قضاوت نمی‌کند

وقتی شما احساس می‌کنید روانشناستان غرق صحبت‌های شما نمی‌شود و به دید علمی و بدون قضاوت صحبت‌های شما را می‌شنود، در این شرایط از گفتن احساساتتان به وی هراسی ندارید.

ن- روانشناس خوب توصیه مستقیم نمی‌کند

وی شما را هدایت می‌کند ولی به‌طور مستقیم و به‌جای شما تصمیم نمی‌گیرد.