• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: پردیس رودهن خوابگاه تهران نیست/پارک پردیس باید به محل جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور تبدیل شود

ستاری: پردیس رودهن خوابگاه تهران نیست/پارک پردیس باید به محل جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور تبدیل شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر این که ما اثبات می‌کنیم که پردیس رودهن مانند اسلام‌شهر و قرچک خوابگاه تهران نیست، گفت: ما باید زمینه‌سازی‌های لازم را صورت دهیم تا پارک فناوری پردیس به یکی از پایه‌های اقتصادی پایتخت و محل جذب نیروهای متخصص ایرانی خارج از کشور تبدیل شود.

به گزارش کیوسک خبر ، دکتر سورنا ستاری امروز در هفدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس که در محل این پارک برگزار شد، با اشاره به افزایش حجم شرکت‌های دانش‌بنیان در چند سال اخیر، افزود: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به سابقه تاسیس هفده ساله پارک فناوری پردیس، اظهار کرد: این پارک هر چند که ۱۷ سالگی خود را جشن می‌گیرد، ولی فعالیت اجرایی آن ۱۰ ساله است و امروز نیز فاز سوم توسعه این پارک آغاز می‌شود.

وی با بیان این که این پارک باید در سال جاری اقدامات توسعه‌ای خود را آغاز کند، تصریح کرد: موکول کردن برنامه توسعه اراضی این پارک به سال آینده دیر است، چرا که در حال حاضر این پارک با افزایش درخواست استقرار ۵۰ درصدی شرکت‌ها مواجه است.

معاون علمی رییس جمهور با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای پارک فناوری پردیس با تاکید بر این که درصدد هستیم تا واحد آموزشی دانشگاه آزاد در اراضی این پارک توسعه یابد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۸ هزار و ۳۰۰ نفر از نیروهای انسانی متخصص در آن مشغول به فعالیت بودند، ضمن آن که واحدهای جدید دانش‌بنیان نیز در آن ایجاد شد.

ستاری با تاکید بر اینکه خلاقیت و توسعه باید در اقتصاد کشور دیده شود، اظهار کرد:‌ ما به مسئولان محلی پردیس نیز ثابت خواهیم کرد که این شهر همانند اسلام شهر و قرچک خوابگاه تهران نیست؛ بلکه مرکزی است که افراد تحصیلکرده خارج از کشور در آن جذب خواهند شد.

ستاری، پارک فناوری پردیس را منبع جذب نیروهای متخصص از تهران توصیف کرد و یادآور شد: باید اقداماتی صورت گیرد تا پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی پایتخت معرفی شود.

معاون علمی رییس جمهور با اشاره به گزارش جهانی، تاکید کرد: بر اساس این گزارش‌ها برای دومین سال است که تهران جزو ۵۰ شهر فناور دنیا قرار گرفته است که این امر به دلیل استقرار پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های معتبر در آن و همچنین دسترسی به نیروی انسانی متخصص و استقرار فرهنگ دانش‌بنیان در آن است.

وی اضافه کرد:‌ اقتصاد کشور منابع زیر زمینی آن نیست، بلکه نیروهای انسانی است؛ چرا که خام فروشی ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند.

ستاری خاطر نشان کرد:‌ اگر بخواهیم جهش عظیمی برای نیروهای انسانی در کشور ایجاد کنیم، باید تلاش کنیم؛ نمی‌توان دائما نق زد که جوانان به خارج از کشور می‌روند، ولی صدور مجوزها برای فعالیت و حضور آنان نیازمند زمان طولانی باشد.

وی اضافه کرد: ما باید در جاهایی که مانع فعالیت افراد متخصص شود، برخورد کنیم و بر این اساس ما باید ثابت کنیم که می‌توانیم محیط شهر را تغییر دهیم و این در حالی محقق می‌شود که بخواهیم چهره تهران را تغییر دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این که ما همه در یک جبهه مبارزه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هدف همه ما توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی برای نیروهای تحصیل‌کرده است.(ایسنا)