روند اهدای عضو در ۱۸ سال گذشته ۶۰ برابر شده است

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت با بیان اینکه هزینه پیوند کلیه یک هفتم دیالیز است، گفت: هزینه دیالیز در طول یک دوره ۵ ساله، حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای خزانه کشور هزینه دربر خواهد داشت، در حالی که پیوند کلیه حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

به گزارش کیوسک خبر، مهدی شادنوش در کارگاه آموزشی بهره برداری از سامانه رجیستری مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها، عنوان کرد: سامانه رجیستری، حلقه مفقود حوزه پیوند بود که با راه اندازی آن، در حوزه درمان، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت کشور اقدامات مهمی انجام خواهد شد.

 وی با بیان اینکه عمل پیوند می تواند تاثیر بسیار زیادی در صرفه جویی و ارتقای کیفیت زندگی بیماران داشته باشد، افزود: از سال ۶۸ به همت استاد فاضل و با فتوای امام خمینی (ره) مساله پیوند به صورت شرعی حل شد و ۱۱ سال طول کشید تا به قانون تبدیل و آیین نامه های مربوطه نیز ۲ سال بعد از آن در هیات دولت به تصویب رسید.

شادنوش بیان کرد: روند رشد اهدای عضو در ۱۸ سال گذشته در ایران، ۶۰ برابر شده است که در مقیاس جهانی شاخص قابل قبولی نیست، زیرا کشوری مانند چین، طی ١٠ سالی که موضوع اهدای عضو را با جلسات آموزشی متخصصین کشور ما آغاز کرده است، در زمینه اهدای عضو رشد ۱۲۲ برابری داشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر پیوندهای کلیه از افراد زنده بوده، اما در حال حاضر ۵۷ درصد پیوندهای کلیه در کشور از افراد دچار مرگ مغزی است، تصریح کرد: در کشور ما، بیش از ۵۵۰۰ مورد پیوند کبد صورت گرفته، در این خصوص به همت استاد ملک حسینی، مرکز شیراز با ۷۰۰ پیوند کبد در سال، رتبه اول را در جهان کسب کرده است . رتبه بعدی مربوط به بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا با ۴۰۰ پیوند کبد در یک مرکز بوده، از این رو، این موضوع افتخاری برای دانشگاه شیراز محسوب می شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: رتبه اهدای عضو ایران در رنکینگ جهانی ۲۶ است، اما می تواند وضعیت بهتر داشته باشد و البته با توجه به فعالیت هایی که آغاز شده، نتایج بهتری در انتظار خواهد بود و در سال ۹۸ نیز جهش خوبی را شاهد خواهیم بود، چراکه چالش های موجود در سال ۹۷ رفع شده است.

هزینه پیوند کلیه یک هفتم دیالیز است

شادنوش با بیان اینکه هزینه پیوند کلیه یک هفتم دیالیز است، یادآور شد: هزینه دیالیز در طول یک دوره ۵ ساله، حدود ۳۵۰ میلیون تومان برای خزانه کشور هزینه دربر خواهد داشت، در حالی که پیوند کلیه حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی گفت: از نظر مالی نیز با وجود نوسانات ارزی اجازه نداده ایم، بیماران پیوندی تحت تاثیر قرار گیرند. همچنین تا پایان اسفندماه سال جاری، پرداخت های مربوط به تیم فعال پیوند، تمامی دانشگاه انجام خواهد شد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۸۶۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند کلیه قرار دارند، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم این آمار را کاهش دهیم و از آلام این بیماران بکاهیم.

وی عنوان کرد: پیوند از مرگ مغزی به ۶۰ درصد رسیده است. در پیوند از مرگ مغزی رتبه ۲۱ و در پیوند از فرد زنده رتبه ۱۴ را در جهان داراییم و امیدواریم آمار پیوند از مرگ مغزی افزایش پیدا کند.

شادنوش با بیان اینکه انجام حدود ۳۰۰۰ اهدای عضو در سال نرمال به نظر می رسد، تصریح کرد: مشکل ما ضعف شناسایی افراد است که  با راه اندازی سیستم رجیستری این مشکل برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۲، میزان)   PMPنسبت اهداکنندگان مرگ مغزی به جمعیت) برابر با ۰.۲ بوده و در سال ۹۶ این میزان به عدد ۱۱.۶ رسیده است که بازهم عدد پایینی محسوب می شود چراکه رسیدن به عدد ۳۰ شاخص مطلوبی برای ما به حساب می آید، بنابراین نه تنها روند روبه رشد برای دستیابی به این شاخص با جدیت در حال پیگیری است، بلکه روند کند گذشته نیز باید جبران شود.

شادنوش در پایان تاکید کرد: چنانچه براساس روند فعلی پیش رویم، پیشرفت ما تا سال ۱۴۰۴ حدود ۴۵ درصد خواهد بود، اما اگر براساس برنامه ریزی های صورت پیش رویم، میزان پیشرفتمان به  ۷۵ درصد خواهد رسید، تا بتوانیم به PMP مطلوب دست یابیم.

انتهای پیام/