• خانه
  • علم و دانش
  • با سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به مازندران؛ «قزل‌آلای رنگین کمان عاری از بیماری» به تولید انبوه رسید

با سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به مازندران؛ «قزل‌آلای رنگین کمان عاری از بیماری» به تولید انبوه رسید

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تنکابن شهری سرسبز در غرب مازندران امروز میزبان کاروان علمی و فناوری می شود تا تولید و بهره‌برداری ماهی قزل‌آلای رنگین کمان، به عنوان یکی از محصولات بومی این منطقه، با یک فناوری جدید به بهره برداری برسد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در سفر یک روزه به غرب استان مازندران، با همراهی استاندار و مسئولان محلی در مرکز تحقیقات ماهیان سردابی نخستین فاز طرح کلان ملی تولید انبوه «ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان عاری از بیماری(SPF)» را افتتاح می کند.با اجرای این طرح کلان ملی برای نخستین بار در کشور پایلوت نیمه صنعتی الگویی تکثیر و پرورش قزل آلای رنگین کمان به راه‌ افتاده است.

در این پایلوت اصول زیست‌محیطی و ایمنی زیستی به طور کامل رعایت شده است.

همچنین امکان تولید و فرآوری گله ماهیان «مولدین پایه» شناسنامه‌دار که سلامت بالایی دارند فراهم شد.

ذخایر ژنتیکی «تخم چشم زده» و «بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان بارور» با سلامت بالا و دارای شناسنامه ژنتیکی، دستاورد دیگری است که با اجرای این طرح کلان ملی فناوری برای کشور به ارمغان می‌آید.

اجرای طرح کلان ملی ماهی قزل‌آلای رنگین کمان عاری از بیماری(SPF)، با همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری مازندران در قالب طرح کلان ملی از مهرماه ۹۴ توسط مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کشور، اجرایی شد و اکنون نخستین فاز آن به مرحله اجرا رسیده است.

با فناوران مستقر در مرکز رشد نوشهر

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نخستین بخش از سفر یک روزه به استان مازندران، به «مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر» رفت و با فعالان فناور مستقر در این مرکز به گفت‌وگو نشست.

در مرکز رشد واحدهای فناور نوشهر، بیش از ۳۰ واحد فناور استقرار دارند که در زمینه‌های نفت و گاز،محصولات پلیمری، دستگاه های بسته بندی  صنایع دستی، طراحی و ساخت یدک‌کش‌های کامپوزیتی صنعتی و کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شبیه‌سازها، تولید گاز از زباله های شهری و فاضلاب ها، طراحی و ساخت شناورها و خدمات فعالیت می‌کنند.

تولید دستگاه‌های بسته‌بندی با دانش فنی بومی

ستاری همچنین با حضور در شرکت دانش‌بنیان تولیدی و صنعتی «به‌پک‌ساز»، از خط تولید بومی شرینگ‌پک دیدن می‌کند. این تجهیزات در بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدینی‌ها و لبنیات کاربرد وسیعی دارند. هنر فعالان فناور به‌پک‌ساز در تولید این تجهیزات به صورت بومی است. تمامی بخش‌های برنامه‌نویسی، الکترونیک و همگام‌سازی قطعات و عملگرها توسط فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان انجام می‌شود و ضمن بی‌نیازی خطوط تولید مواد غذایی داخلی با صرف هزینه‌ای کم‌تر و کیفیتی هم‌پای نمونه‌های اروپایی، در صادرات به کشورهای همسایه نیز موفق بوده است.

دیدار فناوران تنکابنی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین  در بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور تنکابن، درباره تازه‌ترین دستاوردهای فعالان فناور این مرکز،نیازهای آنان و برنامه‌های آینده، بافعالان فناور مستقر در این مرکز گفت و گو می‌کند.

فناوران این مرکز رشد که در دانشگاه غیر انتفاعی رودکی استقرار دارد، دستاوردهایشان را در حوزه تولید فرآورده‌های شیمیایی، محصولات دانش‌بنیان پلیمری، تجهیزات تهویه، زیست‌فناوری و استارتاپ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به ستاری و همراهان وی معرفی می‌کنند.

تولید بومی پودر استخوان

بازدید از خط تولید شرکت دانش‌بنیان بی‌بافت نواطب که پودر استخوان را برای استفاده در دندانپزشکی و پزشکی ترمیمی تولید می‌کند بخش دیگری از سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان مازندران است.

ستاری همچنین با شرکت در نشست شورای اداری تنکابن، در جمع استاندار، فرمانداران، دانشگاهیان و فناوران مازندرانی از ضرورت‌های رونق زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان  سخن خواهد گفت.