توقف رشد بادکنکی قیمت‌ها در بازار مسکن بالاخره رقم خورد؟

به گزارش کیوسک خبر ، تازه ترین آمارهای دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره جزییات معاملات مسکن در تیر ماه، حاکی از آن است که شتاب افزایش قیمت مسکن درحال کاهش است. این موضوع تا جایی سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی را تایید می کند. محمد اسلامی اخیرا در اظهارنظری عنوان کرد که «در تهران قیمت‌ها نه تنها افزایش نیافته است، بلکه بازگشت داشته و این امر تاثیر سراسری در کشور داشته که قابل مشاهده است.»

وی با تاکید بر اینکه نوسان‌های قیمت مسکن در ماه‌های اخیر تابع عرضه و تقاضا نیست، گفت: «نباید تحلیل کنیم افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه بوده است، بلکه سهم بزرگی از عرضه‌های مسکن وارد بحث سوداگری شده است. همچنین کسانی که می ‌خواستند ارزش پول خود را حفظ کنند، آن را تبدیل به ملک کردند. بر این اساس، قیمت مسکن  در یک سال اخیر افزایشی بیش از صد در صد را تجربه کرده است.»

وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: «از همه مهمتر متراژ خانه‌هاست؛ پروانه‌های صادر شده بالای ۱۴۰ و ۱۵۰ متر مربع بوده؛ در حالی که معامله‌های سال گذشته در تهران انجام شده زیر ۱۰۰ مترمربع بوده و نشان می‌دهد که تقاضای جامعه هدف در بخش مسکن، خانه‌های زیر ۱۰۰ متر بوده است.»

وی، چاره مقابله با گران فروشی را نخریدن عنوان کرد و گفت: «ماه گذشته رشد قیمتی حباب گونه بود و منطقی نداشت؛ همان موقع نیز گفتم که راهش این است که افراد تحمل کنند و خرید نکنند که این امر تاثیر خود را نشان داد؛ این ماه شاهد توقف رشد بادکنکی قیمت‌ها بودیم و این افت کمک کرد تا فضا آرام شود.»

تخلیه حباب قیمت ها در بازار
بنابراین گزارش و به نقل از خبرآنلاین در این میان، بنا به تایید دفاتر املاک، روند نزولی قیمت پیشنهادی مسکن در مناطق مختلف تهران آغاز شده است. کارشناسان نیز می‌گویند که «حباب قیمت‌ها تخلیه می‌شود و در ماه‌های محرم و صفر شاهد کسادی بازار مسکن خواهیم بود.»

در این شرایط، آخرین گزارش رسمی دولت از وضعیت بازار مسکن نشان می دهد متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تیرماه نسبت به خرداد امسال نیز ۱.۳ درصد رشد داشته است. البته این گزارش، کاهش شدید تعداد معاملات مسکن را نیز متذکر می شود؛ به طوری که ۴هزار و ۸۹۸ فقره مبایعه نامه در تیر ماه به ثبت رسیده است که نسبت به تیرماه سال گذشته که ۱۳ هزار و ۷۹۶ معامله ثبت شد، ۶۴.۴ درصد کاهش معاملات داشتیم.این تعداد مبایعه نامه ها در تیرماه نسبت به ماه قبل از آن با کاهش ۲۰ درصدی همراه بوده است.

پیش از این، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر این که این میزان افزایش قیمت در بازار، دیگر کشش ندارد، با ذکر آماری از میزان معاملات و خرید و فروش مسکن عنوان کرده بود: «از تاریخ اول فرودین ۹۷ تا ۲۸ تیر ۹۷ تعداد کل قراردادهای کشور در حدود ۴۶۶ هزار و ۴۰۴ مورد بوده که ۲۴۹ هزار و ۴۹۷ مورد مبایعه‌نامه و ۲۱۱ هزار و ۸۴۷ مورد اجاره نامه بوده است. از تاریخ اول فرودین ۹۸ تا ۲۸ تیر ۹۸ تعداد کل قراردادهای کشور ۳۹۴ هزار و ۲۹۳ قرارداد بود که ۲۰۰ هزار و ۳۳۷ مورد مبایعه‌نامه و ۱۹۰ هزار و ۴۹۷ مورد اجاره‌نامه بوده است. یعنی در کل تعداد معاملات ۱۵ درصد کاهش داشتیم. همچنین در مبایعه‌نامه ۲۰ درصد و ۱۰ درصد نیز اجاره‌نامه کاهش یافته است.»

خسروی متذکر شده بود: «در تهران نیز از اول فروردین ۹۷ تا ۲۸ تیر ۹۷ تعداد کل قراردادها در حدود ۱۲۹ هزار و ۹۱۱ مورد بوده که ۶۵ هزار و ۱۴۸ مورد مبایعه‌نامه و ۶۳ هزار و ۷۸۲ مورد اجاره‌نامه بوده است. همچنین از تاریخ اول فرودین ۹۸ تا ۲۸ تیر ۹۸ تعداد کل قراردادهای شهر تهران ۸۴ هزار و ۶۴۴ قرارداد بود که ۳۲ هزار و ۶۰۰ مورد مبایعه‌نامه و ۵۱ هزار و ۴۲۶ مورد اجاره‌نامه بوده است. یعنی ۳۵ درصد در کل قراردادها نسبت به بازه زمانی گذشته کاهش تعداد معاملات داشتیم. در عین حال ۵۰ درصد نسبت به مبایعه نامه و ۱۹ درصد کاهش قردادهای اجاره داشتیم.»

وی یادآور شده بود: «به عبارتی، کاهش تعداد معاملات اجاره در تهران نشان می‌دهد که یا قراردادها تمدید شده و یا این‌که مهاجرت اتفاق افتاده است. کاهش ۵۰ درصدی مبایعه‌نامه یعنی این‌که معامله‌ای انجام نمی‌شود. »

پیش بینی وضعیت آتی بازار مسکن
بنا به گزارش دفتر اقتصاد مسکن، میانگین هر متر مربع مسکن در تهران در تیر ماه ۱۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان برآورد شده است که نسبت به تیرماه سال گذشته که میانگین هر مترمربع واحد مسکونی ۶ میلیون و ۹۸۷ هزار تومان بود، افزایش ۴۸.۶ درصدی داشته است.

به این ترتیب، بیشترین میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تیرماه امسال به منطقه یک تهران با ۳۱ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان اختصاص داشت و منطقه ۳ با متوسط هر متر ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان و منطقه دو با میانگین متری ۲۰ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

ارزان‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن ماه گذشته به منطقه ۱۸ با میانگین متری ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار توماناختصاص دارد و رتبه‌های بعدی منطقه ۲۰ با متوسط متری ۶ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان و منطقه ۱۷ با متوسط متری ۷ میلیون و ۱۳ هزار تومان قرار دارد.

بیشترین تعداد معاملات مسکن در تهران در ماه گذشته به منطقه ۵ با ۵۶۵ فقره اختصاص دارد و در رتبه‌های بعدیمناطق ۲ با ۴۰۵ فقره و ۱۰ با ۲۷۸ فقره قرار گرفته اند. کمترین تعداد معاملات نیز با ۳۸ فقره مبایعه نامه به منطقه ۱۹ تعلق دارد.

فعالان بازار مسکن معتقدند که «چنانچه روند کاهنده قیمتی ارز ادامه داشته باشد، تا پایان شهریور ماه قیمت واحدهای بزرگ با متراژ بیش از ۱۵۰ متر با کاهش قیمت روبرو خواهند شد. این روند اگر تداوم یابد در نیمه دوم سال نیز کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی در کل بازار مسکن در نیمه دوم سال عملی خواهد شد.»

کارشناسان نیز تاکید می کنند: «به طور قطع مسکن از روند بازار ارز تاثیر روانی خواهد گرفت که این مهم در عمل افزایش قیمت‌ها را متوقف خواهد کرد و نرخ تورم در مسکن هم کاهش خواهد یافت. این امر احتمالا کاهش تولید و رکود در بخش عرضه را به همراه می آورد؛ چراکه اکنون در وضعیت پایان رونق و دوره رکود هم قرار داریم و اگر روند قیمت‌ها کاهشی شود، تولیدکنندگان کمتری حاضر به سرمایه گذاری در بخش ساخت می شوند. به این اعتبار می توان گفت تداوم روند کاهشی در بازار ارز و تثبیت قیمت دلار در نرخ‌های پایین تر بر قیمت مسکن هم اثر گذاری مهمی خواهد داشت.»