موافقت وزیر با یک پیشنهاد/ مدیریت ۴۰۰ میلیون دلار به نفع ورزش

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مهر، با پیشنهاد مدیر صندوق حمایت از قهرمانان و موافقت وزیر این صندوق مسئولیت انجمن بازی‌های رایانه‌ای را عهده‌دار شده تا درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری سالانه این بازی‌ها را مدیریت کند.

چندین دهه از ساخت اولین بازی کامپیوتری در دنیا میگذرد. البته سالها طول کشید تا این بازی ها شکل رسمی تری نسبت به حالت اولیه و ابتدایی خود گرفته و در قالب یک صنعت گسترده تر شوند. این گستردگی اما تا آنجا ادامه پیدا کرد که برای بازی های رایانه ای جایگاه خاصی در ورزش جهان ایجاد شد طوریکه امروز برای آن لیگ جهانی هم تعریف شده است.

ایران هم از کشورهای پیشرو در بازی های رایانه ای است که سال ها پیش فعالیت در این رشته را آغاز کرد و تا به آنجا ادامه داده که امروزه میلیون ها دلار به عنوان گردش مالی سالیانه آن در کشور تخمین زده می شود. بر همین اساس و به منظور استفاده از درآمد حاصل از بازی های رایانه ای برای ورزش، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش پیشنهادی مطرح کرده که با موافقت وزیر ورزش همراه بوده و مرحله اجرا هم رسیده است.

واگذاری مدیریت انجمن بازی های رایانه ای به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
مردادماه سال ۸۵ و با موافقت سازمان تربیت بدنی وقت «انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک» به عنوان متولی بازی های رایانه ای در کشور تاسیس و آغاز به کار کرد. این انجمن البته با همان نام «انجمن بازی های رایانه ای» و زیر نظر فدراسیون ورزش های همگانی شکل گرفت.

هفت سال بعد از آغاز به کار اما به خاطر تحت پوشش قرار گرفتن ورزش های رادیو کنترل و رباتیک که افزایش تعداد کلی کمیته های انجمن از دو به چهار کمیته را موجب شد، نام این انجمن از بازی های رایانه ای به «انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک» تغییر کرد.

دیگر تغییر ایجاد شده در رابطه با این انجمن هم در مورد مدیریت آن ایجاد شد. بر این اساس و با توجه به فراگیری رشته ورزش‌های الکترونیک در میان مخاطبان و همچنین ماهیت قهرمانی و مدال‌آوری این رشته در میان سایر رشته‌های ورزشی، با موافقت دو معاونت ورزش همگانی و ورزش قهرمانی و وزارت ورزش مقرر شد انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک از فدراسیون همگانی منفک و به فدراسیون انجمن‌های ورزش ملحق شود. این جابه جایی آذرماه سال ۹۴ انجام شد.

حالا و بعد از گذشت ۱۳ سال از تاسیس و آغاز به کار انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک، مسئولیت این انجمن به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش واگذار شده است. این واگذاری با پیشنهاد مصطفی ابطحی مدیریت این صندوق و موافقت مسعود سلطانی فر وزیر ورزش انجام شده است.

مدیریت ۴۰۰ میلیون دلار گردش مالی سالیانه
واگذاری مسئولیت انجمن بازی های و ورزش های الکترونیک به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کمتر از یک ماه پیش انجام شد. به گفته مدیرعامل این صندوق، این کار در راستای استفاده از درآمدهای بالای بازی های رایانه ای برای ورزش انجام شده است.

سید مصطفی ابطحی مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه توضیح داد و گفت: ایران ۷ میلیون پی اس فور باز حرفه ای دارد و ۲۰ میلیون نفر در سطح متوسط این رشته را دنبال می کنند. مهمتر اینکه گردش مالی سالیانه بازی های رایانه ای در ایران ۴۰۰ میلیون دلار است.

وی تصریح کرد: اینها در حالی است که برای مدیریت این رقم و استفاده از آن در ورزش هیچ متولی وجود نداشت. به همین دلیل به وزیر ورزش پیشنهاد کردیم تا مدیریت انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک را به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش بدهد. خوشبختانه حدود یک ماه پیش با این پیشنهاد موافقت شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تاکید کرد: در واقع انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک از نظر اداری کماکان زیر نظر فدراسیون انجمن های ورزشی است اما از نظر کارکرد و درآمدزایی با حمایت این صندوق پیگیر فعالیت های خود خواهد بود تا بتوانیم حداقل بخشی از ۴۰۰ میلیون دلار گردش مالی سالیانه بازی های رایانه ای را از طریق صندوق وارد ورزش کنیم.

بازی های رایانه ای و مشکلات کپی رایت
به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک در ساختمانی که صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در آن قرار دارد، پیگیر برنامه های خود هستند تا اینگونه نظارت نزدیک تری از طرف این صندوق بر فعالیت های این انجمن صورت بگیرد.

البته صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در حالی مالکیت بازی های رایانه ای را عهده دار شده که کپی رایت کماکان به قوت خود باقی است و همین موضوع می تواند بر درآمد حاصل از این بازی ها و مدیریت آن تاثیرگذار باشد.

ابطحی هم این مسئله را تایید می کند اما معتقد است همین که بخش کوچکی از درآمد بالای ورزش های رایانه ای وارد ورزش شود، می تواند به اتفاقاتی بزرگ در این عرصه را رقم بزند.

وی در این زمینه  گفت: در واقع با پیشنهاد مطرح شده و موافقت وزیر تولید و نظارت بر بازی های رایانه ای از این پس در اختیار صندوق حمایت از قهرمانان است. البته قاعدتاً در مورد کپی رایت با مشکلات همیشگی روبرو خواهیم شد چراکه در ایران مالکیت معنوی معنا ندارد. با این حال اعتقاد داریم این مدیریت می تواند برای ورزش خیلی مثمرثمر باشد چراکه اگر از ۴۰۰ میلیون دلار گردش مالی سالیانه بازی های رایانه ای و به خاطر بسیاری از مشکلات مانند کپی رایت، ۳۹۹ میلیون دلار آن به بیراهه برود و فقط یک میلیون دلار وارد ورزش شود، بازهم خوب و نتیجه بخش خواهد بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تاکید کرد: درست است که ورزش الکترونیکی یک ورزش سنتی و مدال آور در میادین جهانی نیست اما بپذیریم که رشته های الکترونیکی به قدری پیش رفته اند که ورزش دنیا را فرا گرفته اند. در سطح جهانی برای این رشته لیگ جهانی شکل گرفته، بنابراین باید در داخل کشور توجه بیشتری به آن داشته باشیم.