وزارت بهداشت پخت حلیم با پنه را تکذیب کرد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت پخت حلیم با پنه را تکذیب کرد .

به گزارش کیوسک خبر، با اشاره به تغییرات غذایی مردم در ماه مبارک رمضان و اقدامات انجام شده در راستای نظارت بر مراکز تهیه و عرضه غذاهای ویژه این ایام، گفت: به دلیل همین تغییرات ما طبق دستوری که به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با امضای معاونت بهداشت فرستادیم، در ساعات افطار تا سحر تمرکز بیشتری بر بازرسی‌های از اماکن غذایی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تمرکز بر بازرسی‌ها بیشتر بر روی رستوران‌ها، مراکز تفریحی و مراکز تفریحی آبی است، گفت: یعنی صنوفی که از افطار تا سحر فعالیت دارند، تمرکز بیشتری بر روی آنها است. همچنین یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که تاکید ما بر بازرسی از آنهاست قنادی‌ها و مراکز فروش آش و حلیم است.

فرهادی ضمن درخواست از مردم برای اینکه از مکان‌های غیر مطمئن و دست فروشان کنار خیابان اقدام به تهیه زولبیا و بامیه نکنند، گفت: همچنین یکی از نکات بسیار مهم برای بازرسان ما این است که صنوف غیر مرتبط اقدام به فروش زولبیا بامیه، آش و حلیم نکنند؛ چرا که این صنوف امکانات تولید و عرضه این مواد را به صورت بهداشتی ندارند. از دیگر موارد مهم بازرسی‌هایی که انجام می‌دهیم نظارت بر پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است تا کنترل دقیق‌تری بر روی سالم بودن یخ مصرفی که در این مراکز برای تهیه شربت‌ها استفاده می‌شود و نیز یخ‌هایی که می‌فروشند، شود.

وی افزود: همکاران ما با استفاده از دستگاه‌های پرتابل سنجشی که دارند به سنجش در محل می‌پردازند، به ویژه کنترل روغن مصرفی زولبیا و بامیه در این ماه اهمیت بیشتری دارد تا بحث‌های تقلب در آن صورت نگیرد.

فرهادی همچنین در واکنش به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر وجود پنبه و پشم گوسفند در حلیم به جای گوشت، گفت: یکی از شایعاتی که در دو سال گذشته در فضای مجازی بازنشر داشته است و توسط ما به شدت تکذیب شده، وجود پنبه و پشم گوسفند در حلیم‌هایی است که فروخته می‌شود. با بازرسی‌های صورت گرفته بر روی مراکزی که از آنها شکایت شده بود و یا مراکزی که خودمان به آن‌ها مشکوک بودیم، به این نتیجه رسیدیم که عملاً هیچگونه تخلفی در این زمینه در حلیم‌های به فروش رسیده صورت نگرفته است و این خبر کذب است.

وی در این باره توضیح داد: اولاً، مخلوط کردن شیء خارجی مانند پنبه یا پشم گوسفند در حلیم کار ساده‌ای نیست و ثانیاً در بازرسی‌های صورت گرفته در انبار این رستوران‌ها هیچ گونه پنبه یا پشم گوسفند مشاهده نشده است تا بتوانند در غذای خود استفاده کنند. همچنین در تمام نمونه‌های برداشت شده از مراکزی که به آزمایشگاه فرستاده شد، جواب آزمایش منفی بوده است.