• خانه
  • علم و دانش
  • هم زمان با دومین کنگره کنسرژنومیکس؛ زیست‌بوم استارتاپی حوزه پیشگیری و درمان سرطان شکل می‌گیرد

هم زمان با دومین کنگره کنسرژنومیکس؛ زیست‌بوم استارتاپی حوزه پیشگیری و درمان سرطان شکل می‌گیرد

کیوسک خبر: به گزارش روابط عمومی کارخانه نوآوری آمپر- نخستین جلسه شورای راهبردی دومین کنگره کنسرژنومیکس با تاکید بر تشکیل زیست بوم استارتاپی در کشور برگزار گردید.


در این نشست مصطفی قانعی رییس کنگره بین المللی کنسرژنومیکس اظهارکرد: با توجه به تجربه کسب شده در کنگره نخست و با همکاری موثر مراکزعلمی و دانشگاهی در حوزه های فناوری، تجاری سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی، کنگره دوم به صورت جدی تر برگزار خواهد شد.


دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری از توجه به شکل‌دهی اقتصاد پیشگیری و درمان سرطان و طراحی مدل اقتصادی در این زمینه خبر داد و گفت: در این راستا، بر همکاری بیشتر انجمن‌های علمیبه‌عنوان تخصصی‌ترین سازمان‌ها تاکید داریم و تلاش خواهیم کرد که نقش ایشان در تحقق اهداف در نظر گرفته‌شده برای درمان سرطان، برجسته‌تر از پیش باشد.
قانعی همچنین بابیان اینکه سرطان، چالشی جدی در سلامت جهان به شمار می‌رود و تبدیل به یکی از عوامل مرگ‌ومیر انسانی شده است، افزود: بنابراین اهمیت برگزاری دومین کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس و نیز تجاری‌سازی فناوری‌ها، فرصتی مناسب برای آگاه‌سازی بیشتر جامعه ازچالش‌های پیش رو در جلوگیری از شیوع سرطان و مشکلات مربوط به درمانآن خواهد بود. رئیس ستاد توسعه اقتصاددانش سلامت افزود: به همین منظور ایجاد کمیته تجاری‌سازی کنگره را در کنار سایر بخش‌های قبلی اقدامو سعی کردیم ورود جدی‌تری داشته باشیم. لذا از جناب آقای پرویز کرمی که در این حوزه اکوسیستم نوآوری فردی شناخته‌شده مجرب و امتحان پس داده است، دعوت به حضور و همکاری کردیم و خوشحالیم که مسئولیت کمیته تجاری‌سازی را پذیرفتند و برای شکل‌دهی به آن اقدامات لازم را با همکاری متخصصین و نیز دبیر علمی کنگره جناب آقای دکتر مولی همکاری نزدیکی را آغاز کرده‌اند.

سرمایه گذاری برایده‌ها و استارت‌آپها


پرویز کرمی دبیر تجاری‌سازی کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس در این نشست ضمن تشریح اهداف و برنامه‌های این کمیته بیان کرد: شبکه‌سازی و شکل‌دهی به استارت‌آپهای حوزه پیشگیری و درمان سرطان در اکوسیستم سلامت کشور، یکی از الزاماتی است که میتواند اهداف این رویداد علمی وفناورانه بین‌المللی را محقق و به جامعه معرفی کند.


وی بر شناسایی و حمایت از صاحبان ایده‌های استارت‌آپی در حوزه پیشگیری و درمان سرطان، تاکید کرد و گفت: در همین راستا،سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی ایده‌هایی که در این عرصه وجود دارد،می‌تواند به شکل‌گیری کسب‌وکارهای نو و البته اثرگذار در راستای سلامت جامعه بی‌انجامد.

مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر، در ادامه، کمک به ایجاد اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه سرطان را یکی از برنامه‌های اثرگذار کمیته تجاری‌سازی دومین کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس دانست و افزود: رفع خلاءهای موجود در حوزه‌های حمایت مالی و پوشش بیمه‌ای بیماران سرطانی، ازجمله دستاوردهایی خواهد بود که با شکل‌گیری این زیست‌بومبه وجود خواهد آمد.
کرمی افزود: متاسفانه ورودی اکوسیستم فناوری و نوآوری که از آن بهزیست‌بوم دانش‌بنیان نیز یاد می‌شود، به عبارتی ابتر یا کم رونق شده است وبرای رفع این چالش امید افزایی ،حمایت و شکل‌دهی به روند منطقی ورودی به اکوسیستم می‌بایست در شبکه مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها امکان شکل‌ گیری استارت‌آپهای تازه‌نفس و نو را رقم بزنیم. به همین منظور کمک برگزاری نمایشگاه جانبی تجاری‌سازی متشکل از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت معرفی بازیگران حوزه تجاری‌سازی و خیرین و برگزاری رویداد از ایده تا استارت‌آپ به جهت تقویت اکوسیستم استارت‌آپی کنگره (سرطان) ازجمله برنامه‌های این کمیته است.
کرمی همچنین ابراز کرد: از این‌رو کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر،به‌عنوان مسئولیت اجتماعی خود به این حوزه ورود کرده است. درنتیجه، واحد تجاری‌سازی دومین کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس از این طریق،به‌صورت حرفه‌ای، فعال خواهد شد. در همین راستا شتاب‌دهنده آمپر لایف به‌عنوان یکی از زیرمجموعه کارخانه نوآوری آمپر که در حوزه سلامت و تندرستی، میتواند میزبان استارت‌آپهای متعددی باشد و تلاش خواهد کرد تا غنای استارت‌آپی این رویداد بین المللی، افزایش یابد.
دبیر کمیته تجاری‌سازی دومین کنگره کنسرژنومیکس افزود: اهمیت فعالیت‌های نوآورانه و استارت‌آپی برای سرعت بخشیدن به پیشگیری ودرمان بیماری سرطان، راهکارهایی برای تشخیص زودهنگام این بیماری وروش‌های هوشمند برای درمان آن، از اصلی‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهاینو است.


کرمی همچنین به بررسی برنامه‌ها و نقشه راه این کنگره بین‌المللی پرداخت و گفت: بیشک با ترویج راهکارهای نوآورانه در درمان سرطان، اقتصاد و فناوری این حوزه نیز تقویت خواهد داشت که در نتیجه آن، بهبود کیفیت سلامت جامعه، به دست خواهد آمد.

سرطان دومین عامل مرگ‌ و میر

سید جواد مولی دبیر علمی دومین کنگره کنسرژنومیکس، نیز در این نشست ضمن اشاره به میزان مرگ‌ و‌میر سالانه براثر سرطان در جهان افزود: ۳۰ تا۴۰ درصد موارد ابتلا به و مرگ‌ و میر ناشی از سرطان قابل‌ پیشگیری است و بحث پیشگیری در علم پزشکی اولین استاندارد طلایی محسوب میشود. در این راستا، کمپین پیشگیری از سرطان با همکاری انجمن‌ها ومراکز خیریه سلامت در کشور راه‌اندازی شد و امیدواریم با ادامه مسیر درکنگره کنسرژنومیکس شاهد افزایش سواد سلامت جامعه و نهادینه شدن سبک زندگی سالم در آینده باشیم.


دومین کنگره بین المللی کنسرژنومیکس (CGC2024) در پاییز سال ۱۴۰۳در سه محور علمی، تجاری سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی در تهران برگزار خواهد شد.