محققان خاک الکترونیکی تولید کردند

کیوسک خبر: محققان نوعی خاک الکترونیکی را تولید کردند که رشد محصول را افزایش می‌دهد.

به گزارش اسپیس، دانشمندان نوعی خاک الکترونیکی تولید کردند که نهال‌ها با استفاده از آن به طور متوسط ​​۵۰درصد بیشتر رشد می‌کنند زیرا سیستم ریشه آنها از طریق یک بستر کشت جدید، تحریک الکتریکی شود.

 محققان دانشگاه لینشوپینگ در مطالعه ای که در مجله PNAS منتشر شده، یک خاک رسانای الکتریکی برای کشت ساخته اند که به عنوان هیدروپونیک شناخته می شود. کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت شیوه کشت گیاه بدون خاک است.

امروزه با افزایش جمعیت جهان و تغییرات آب و هوایی نمی‌توانیم نیازهای غذایی کره زمین را تنها با روش‌های کشاورزی موجود پوشش دهیم. اما با کشت هیدروپونیک می‌توانیم غذا را در شهرها نیز پرورش دهیم.

گروه تحقیقاتی اکنون یک بستر کشت رسانای الکتریکی، متناسب با کشت هیدروپونیک، با نام eSoil توسعه داده اند. محققان دانشگاه لینکوپینگ نشان داده‌اند که نهال‌های جو که در خاک رسانا رشد کرده‌اند، در ۱۵ روز زمانی که ریشه‌های آن‌ها از روش الکتریکی تحریک می‌شوند، تا ۵۰ درصد بیشتر رشد کرده‌اند.

کشت هیدروپونیک یک سیستم بسته است که امکان گردش مجدد آب را فراهم می کند تا هر نهال دقیقاً مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. بنابراین آب بسیار کمی مورد نیاز است و تمام مواد مغذی در سیستم باقی می مانند که در کشت سنتی امکان پذیر نیست.

هیدروپونیک همچنین امکان کشت عمودی در برج های بزرگ را برای به حداکثر رساندن کارایی فضا فراهم می کند. محصولاتی که در حال حاضر به این روش کشت می شوند شامل کاهو، سبزی و برخی سبزیجات است. در این مطالعه محققان نشان می‌دهند که نهال‌های جو را می‌توان با استفاده از هیدروپونیک کشت کرد و به لطف تحریک الکتریکی، سرعت رشد بهتری دارند.

تحقیقات قبلی از ولتاژ بالا برای تحریک ریشه ها استفاده کرده‌اند. مزیت خاک محققین لینکوپینگ این است که مصرف انرژی بسیار پایینی دارد و خطر ولتاژ بالا ندارد.

یکی از محققان این یافته می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم که هیدروپونیک مشکل امنیت غذایی را حل می‌کند. اما قطعاً می‌تواند به ویژه در مناطقی با زمین‌های زراعی کم و شرایط محیطی سخت کمک کننده باشد».