هوش مصنوعی «ذهن‌خوان» افکار را ترجمه می کند

کیوسک خبر: یک سامانه غیرتهاجمی هوش مصنوعی می‌تواند افکار را بطور مستقیم از امواج مغزی به متن تبدیل کند و این فناوری به افراد فلج برای برقراری ارتباط کمک خواهد کرد.

به گزارش «ساینس الرت»، محققان استرالیایی که این فناوری موسوم به «دی‌ویو» (DeWave) را ابداع کرده اند، این فرآیند را با استفاده از داده‌هایی از بیش از ۲۰ نفر از افراد سوژه آزمایش کردند.

مشارکت کنندگان در این آزمایش در حالی که یک کلاه چسبان مخصوص را به سر کردند، بطور بی‌صدا متنی را خواندند و این سامانه امواج مغزی آنها را از طریق نوار مغزی الکتروانسفالوگرام (EEG) ثبت و آنها را با کدگشایی به متن تبدیل کرد.

این سامانه با تنظیمات بیشتر می‌تواند به بیماران دچار به فلج یا سکته برای ارتباط برقرار کردن کمک کرده و همچنین کار هدایت کردن ماشین‌هایی مانند دست و پای مصنوعی (بیونیک) یا ربات‌ها را آسان‌تر کند.

رای ترجمه امواج خام مغزی EEG بطور مستقیم به زبان است که یک پیشرفت مهم در این حوزه به شمار می رود.

هر چند که سیستم دی‌ویو تنها به دقت و صحت ۴۰ درصدی در آزمایش ها دست یافت اما این میزان موفقیت نیز ۳ درصد نسبت به معیارهای قبلی برای ترجمه فکر بهبود نشان می دهد.

هدف این محققان بهبود صحت این کار تا حد ۹۰ درصد است که مطابق با متدهای متعارف ترجمه زبانی یا نرم افزار شناسایی و تشخیص زبان است.

این در حالی است که سایر روش های ترجمه سیگنال های مغزی به زبان مستلزم جراحی برای کاشت الکترود یا استفاده از دستگاه های بزرگ و گران‌قیمت ام آر آی است که موجب می شود آن روش ها برای زندگی روزمره غیرعملی باشد.