شوق های جدید شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده

کیوسک خبر: بافت فرسوده یکی از موضوعات مهم کلانشهر تهران است که در سال‌های اخیر مدیریت شهری تلاش کرده که مالکان را نسبت به نوسازی این بافت‌های ناپایدار از راه های مختلف تشویق کند.

 بافت فرسوده یکی از موضوعات مهم اهالی جنوب شهر تهران است که برخی از ساختمان‌های آن بالای ۱۰۰ سال قدمت دارد اگر چه مدیریت شهری تلاش کرده مالکان را نسبت به تخریب و نوسازی تشویق کند اما هنوز در مناطق ۱۷، ۱۲، ۱۹ به وفور چنین امکانی را می‌توان مشاهده کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران سال آینده مشوق‌های جدید در زمینه عوارض ایجاد خواهد کرد، گفت: در نظر داریم محدوده‌هایی که قبلا شامل مشوق‌های قانونی نوسازی نمی‌شد را به آن اضافه کنیم.

سیدمهدی هدایت اظهار کرد: در محدوده بافت فرسوده شهرداری‌ها به هیچ وجه از سازندگان عوارض نمی‌گیرند با این حال در محدوده بافت فرسوده پایتخت چندین طرح خدماتی برای تامین رفاه مردم در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ایمن سازی یکی از منافع شهری محسوب می‌شود، افزود: ساکنین بافت فرسوده به محض اینکه به شهرداری مراجعه کنند پروانه ساخت را دریافت می‌کنند چون خدمات رسانی در این محدوده‌ها دارای شرایط خاص است.

وی تاکید کرد: در پایتخت داریم مناطقی که ظرف یک ماه پروانه ساخت و نوسازی برایشان صادر می‌شود.

مشوق جدید شهرداری تهران در بافت‌های فرسوده

هدایت ادامه داد: از سازندگان این مناطق عوارض محدودی برای مجموعه‌های مختلف دریافت خواهد شد که این عوارض مربوط به شهرداری نیست و در حقیقت موانعی از سمت شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به موانع نوسازی در پایتخت گفت: موانعی که در این راه وجود دارد شامل ارائه تسهیلات بانکی، مسایل محدوده‌های تاریخی و مشکلات خدماتی است که رفع آن از وظایف دولت است از سوی دیگر خدمات دهی در این محدوده‌ها کم است و این باعث می‌شود مردم علاقمند به نوسازی نشوند.

وی یادآور شد: بیشترین مشکلات در بخش پرداخت تسهیلات ساخت است که پس از معرفی متقاضی به بانک‌ها به وجود می‌آید که انتظار داریم بانک‌ها با همت بیشتری به این امر کمک کنند.

هدایت تاکید کرد: ما در تهران ۴۰ هزار پلاک قولنامه‌ای داریم که باید برای بازسازی آنها سند صادر شود موضوع دوم عملیاتی شدن ماده هفت احیاست که می‌توانیم برای بازسازی از آن استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: شهرداری تهران سال آینده مشوق‌های جدید در بحث عوارض ایجاد خواهد کرد در نظر داریم محدوده‌هایی را که قبلا شامل مشوق قانونی نوسازی نمی‌شد به این طرح اضافه کنیم و اطمینان داریم که با هماهنگی دولت و شهرداری اتفاقات خوبی در بخش نوسازی رخ خواهد داد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص آمار صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده به خبرنگار ایرنا می‌گوید: آمار صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده حدود هشت سال در رکود بود.

حمیدرضا صارمی افزود: اگر بخواهیم در حوزه شهرسازی به ترک فعل‌های دوره سابق مدیریت شهری اشاره کنیم فقط یکی از آنها بی‌توجهی به نوسازی بافت فرسوده است.

مشوق جدید شهرداری تهران در بافت‌های فرسوده

به گفته وی، نوسازی بافت فرسوده توسط مدیریت سابق شهر مغفول ماند لذا با نگاه به وضعیت نوسازی در سال‌های گذشته، متوجه خواهیم شد که در سال ۹۹ کمترین میزان نوسازی و صدور پروانه انجام شده است که همین آمار تفاوت قابل‌توجهی با سنوات گذشته داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تهران باید سالانه ۳۰ هزار پروانه صادر شود تا شهر از فرسودگی فاصله بگیرد اما در دوره گذشته مدیریت شهری به دلیل محدودیت‌هایی که برای صدور پروانه لحاظ می‌شد مردم برای دریافت پروانه با موانع جدی روبه‌رو بودند که این باعث شد سالانه تنها حدود ۶ هزار پروانه صادر شود که این آمار برای شهری مانند تهران وضعیت نگران‌کننده‌ای را رقم زد.

با آغاز این دوره از مدیریت شهری و در ۲ سال گذشته، شهرداری تهران توجه به حوزه ساخت و ساز و مسکن سازی را از اولویت‌های خود اعلام کرد و بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران کمبودها در موضوع مسکن و ارائه تسهیلات لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده به ویژه در مناطق جنوبی تاکید شد.

همچنین کاهش مدت زمان صدور پروانه در شهر تهران نیز از جمله موضوعاتی بود که با تاکید شهردار و تلاش‌های انجام شده، صورت گرفته است.