ابراز نگرانی گروسی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران

کیوسک خبر: به رغم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد این همکاری را ناکافی خواند و درباره توانایی‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی در مصاحبه با «فرانس ۲۴» گفت «ایران تسلیحات اتمی ندارد اما قابلیت‌های هسته‌ای خاصی دارد که مایه نگرانی است».

وی در اشاره به موضوعات باقیمانده ادعایی گفت: سوالات زیادی حول برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شد و ما همانطور که باید، در تلاش بوده‌ایم با ایران برای حل آن‌ها همکاری کنیم که می‌گویم موفقیت ترکیبی بوده، در برخی موارد توانستیم و در برخی موارد نتوانستیم. در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که همچنان علامت سوال‌های مهمی وجود دارد که باز هستند و البته در تلاش برای کار هستیم.

گروسی در ادامه ادعاهایش گفت: ما سازمانی بین‌المللی هستیم که به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل اعتقاد دارد اما اینجا وضعیتی داریم که در جایی که دوست داشتیم باشد، قرار ندارد.

وی در ادامه سخنانش از ایران خواست همکاری کاملی با آژانس داشته باشد و در اشاره به اظهارات مقام‌های ایرانی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به همه باور داریم اما همه چیز را راستی‌آزمایی می‌کنیم و باید این کار را بکنیم…پس آنچه می‌گوییم این است که درِ تاسیسات خود را باز کنید و با آژانس در سطحی که باید همکاری کنید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً هم در گزارشی ابراز نگرانی کرده بود که به نظر می‌رسد ایران اجرای بیانیه مشترک ماه مارس در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس را متوقف کرده است. گروسی در این گزارش فصلی همچنین مدعی شد که اقدام ایران در جلوگیری از فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای انجام شده که در توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخلال جدی ایجاد می‌کند.

نمایندگی ایران در آژانس در پاسخ به این ادعاها، با اعلام اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و توسط آن راستی‌آزمایی شده، عنوان کرد «در نامه‌ای به مدیرکل موافقت خود را با انتصاب ۸ بازرس جدید پیشنهادی اعلام کرده‌ایم».

ایران در یادداشت توضیحی خود افزود اگرچه هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، به صورت داوطلبانه در راستای همکاری، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را فراهم کرده است.

ایران بار دیگر بر اهمیت و ارزش همکاری گسترده با آژانس تأکید و اعلام کرد: این همکاری سازنده نباید به دلیل منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود. بر این اساس، آژانس مسؤولیت دارد که عقلانیت لازم را در پرداختن به چنین موضوعاتی به شکل مجدانه نشان دهد تا از مخدوش شدن تصویر بزرگتر در مورد همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود. اصولاً اطلاعات نامعتبر، جعلی و ساختگی نباید مبنای راستی‌آزمایی قرار گیرد.

پایان پیام/