• خانه
  • اجتماعی
  • جامعه
  • سازمان جهانی بهداشت: نابرابری‌های خدمات بهداشتی علت مرگ زودهنگام معلولان است

سازمان جهانی بهداشت: نابرابری‌های خدمات بهداشتی علت مرگ زودهنگام معلولان است

کیوسک خبر: سازمان جهانی بهداشت در گزارشی (WHO) اعلام کرد: بسیاری از افراد دارای معلولیت به دلیل نابرابری‌های خدمات بهداشتی و درمانی با مرگ زودهنگام مواجه می‌شوند.

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت که روز گذشته (جمعه) منتشر شد، افراد دارای معلولیت ۲۰ سال زودتر از سایر اقشار جامعه با خطر مرگ روبرو هستند.

“داریل بارت”، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت برای عملکردهای حسی، ناتوانی و توانبخشی گفت: بسیاری از افراد دارای معلولیت زودتر از سایر افراد و برخی تا ۲۰ سال زودتر فوت می کنند. همچنین تعداد بیشتری از این افراد دو برابر بیشتر از عموم مردم در معرض خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماریها هستند.

گزارش جهانی برابری در سلامت که درست پیش از روز جهانی افراد دارای معلولیت منتشر شد، نشان می‌دهد: با وجود پیشرفت‌های بدست آمده طی سال‌های اخیر، نابرابری‌های بهداشتی سیستمیک و مداوم ادامه دارد و بسیاری از افراد دارای معلولیت با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن و پرخطر مواجه هستند.

وی تاکید کرد: این دلیل مهمی برای مرگ و میرهای زودهنگام ناشی از ضعف در ارائه خدمات بهداشتی است. همچنین شیوع بیماری‌هایی مانند سل، دیابت، سکته مغزی و مشکلات قلبی-عروقی در بین افراد دارای معلولیت بیشتر است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، “تدروس آدهانوم”، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: سیستم‌های بهداشتی باید چالش‌هایی را که افراد دارای معلولیت با آن‌ها مواجه هستند کاهش دهند نه اینکه آن‌ها را تشدید کنند. این گزارش نشان دهنده نابرابری‌هایی است که افراد دارای معلولیت در تلاش برای دسترسی به مراقبت های مورد نیاز خود با آن مواجه هستند.