یک استارت‌آپ فاضلاب را با سلول‌های سوختی پاکسازی می‌کند

کیوسک خبر: یک استارت‌آپ آمریکایی، سیستمی ابداع کرده است که از سلول‌های سوختی برای پاکسازی فاضلاب استفاده می‌کند.

به گزارش فست کمپانی، در یک کانتینر حمل و نقل در کنار کارخانه بطری‌سازی متعلق به شرکت “پپسی‌”(Pepsi) در کالیفرنیا، استارت‌آپی به نام “آکواسایکل”(Aquacycl) با این غول مواد غذایی برای پیشروی فناوری جدیدی کار می‌کند که می‌تواند به مقابله با یکی از منابع کمتر شناخته‌شده انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. هدف این فناوری، پاکسازی فاضلاب صنعتی است.

“اوریانا برتشگر”(Orianna Bretschger)، مدیرعامل اجرایی آکواسایکل گفت: در سطح جهانی، تصفیه آب و فاضلاب بیشتر از کل صنعت کشتیرانی باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

فناوری مدولار آکواسایکل به تمیز کردن آب آلوده پیش از جاری شدن در زهکش کمک می‌کند. در برخی موارد، پس از تمیز کردن آب می‌توان از آن دوباره در محل استفاده کرد. در کانتینر حمل و نقل، صدها سلول سوختی میکروبی وجود دارند که هر کدام تقریبا به اندازه یک باتری خودرو هستند و از باکتری‌های طبیعی و محلی برای تجزیه آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. این سیستم را می‌توان بسته به حجم فاضلاب، با پیل‌های سوختی مانند گروهی از لگوها به هم وصل کرد و اندازه آن را افزایش یا کاهش داد.

در کارخانه پپسی‌ که همه چیز از نوشابه و چای گرفته تا نوشیدنی‌های انرژی‌زا را در بطری جای می‌دهد، زمانی که مایعات ناشی از نوشیدنی‌های تاریخ مصرف گذشته یا بطری اشتباه به واحد آکواسایکل پمپاژ می‌شوند، این سیستم جدید می‌تواند به تجزیه قند کمک کند. همانطور که میکروب‌ها قندها را تجزیه می‌کنند، به طور طبیعی الکتریسیته تولید می‌کنند که می‌تواند برای تامین انرژی حسگرهایی که بر سیستم نظارت می‌کنند، استفاده شود.

برخی دیگر در گذشته سعی کرده‌اند از سلول‌های سوختی میکروبی برای تمیز کردن فاضلاب استفاده کنند اما موفق نشده‌اند. برتشگر خاطرنشان کرد که سیستم مدولار، بخشی از چیزی است که باعث کارکرد آن می‌شود. همه کسانی که پیشتر تلاش کرده‌اند این کار را انجام دهند، فقط سعی کرده‌اند مخزن‌ها و الکترودهای بزرگ‌تری را به کار بگیرند زیرا باید حجم زیادی پردازش شود اما با انجام دادن این کار، کارآیی سیستم تا اندازه‌ای از دست می‌رود که دیگر کار نمی‌کند.

سیستم آکواسایکل به گونه‌ای طراحی شده است که میکروب‌ها را به سریع کار کردن وادارد. برتشگر گفت: ما اساسا یک تردمیل بی‌وقفه را به باکتری‌ها می‌دهیم. این کار ما را قادر می‌سازد تا روش‌های بسیار کارآمدی را ارائه کنیم زیرا می‌توانیم کاری را که یک فناوری معمولی برای انجام دادن آن به روزها زمان نیاز دارد، در چند ساعت انجام دهیم.

برای فاضلاب حاوی آلاینده‌های بسیار غلیظ مانند نوشابه‌هایی که از کارخانه بطری‌سازی بیرون می‌آیند، این فرآیند به طور کامل آب را تمیز نمی‌کند اما وقتی به یک تصفیه‌خانه فاضلاب انتقال یابد، آن قدر تمیزتر می‌شود که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

این سیستم در کارخانه پپسی به طور میانگین ماهانه ۱۱۰ تن گازهای گلخانه‌ای را حذف می‌کند. همچنین، به صرفه‌جویی در پول شرکت می‌انجامد زیرا صورتحساب‌های خدمات برق را کاهش داده است و پپسی، هزینه خدمات کمتری را به آکواسایکل پرداخت می‌کند.

شراکت با پپسی، گام بزرگی برای آکواسایکل است که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و هنوز تنها ۱۵ کارمند دارد. این استارت‌آپ، همکاری با سایر شرکت‌های نوشیدنی از جمله “انهایزر-بوش”(Anheuser-Busch) را نیز آغاز کرده است. همچنین، همکاری با سایر صنایع را آغاز کرده است؛ از جمله تأسیسات در بنادری که مواد شیمیایی را ذخیره می‌کنند و باید به مقابله با فاضلاب سمی بپردازند.

برتشگر گفت: بیشتر آنها مجبورند فاضلاب خود را به جای دیگری ببرند و برای رسیدگی به آن به شرکت دیگری بروند. این کار بسیار گران و نیازمند انرژی است. این سیستم می‌تواند مورد استفاده طیف گسترده‌ای از شرکت‌های دیگر، از تولیدکنندگان پارچه گرفته تا کارخانه‌های کاغذ قرار بگیرد.

یکی از چالش‌های بزرگی که بر سر راه تحقق این هدف قرار دارد، این واقعیت است که این صنایع اغلب به کندی تغییر می‌کنند. برتشگر افزود: بسیار دشوار است که یک شرکت فناوری آب که یک صنعت ریسک‌گریز را هدایت می‌کند و محافظه‌کار است، مجبور شود که تغییر کند. از آنجا که مشتریانی مانند پپسی‌کو مایل به امتحان کردن راه‌حل‌های جدید هستند، سایر صاحبان صنایع نیز می‌توانند ببینند که این کار موثر است. برای دستیابی به اهداف اقلیمی، این سیستم باید به سرعت توسعه یابد.