• خانه
  • علم و دانش
  • بنای دولت مردمی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق؛ توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در دولت سیزدهم شتاب گرفت

بنای دولت مردمی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق؛ توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در دولت سیزدهم شتاب گرفت

کیوسک خبر: زیست‌بوم فناوری و نوآوری در دولت مردمی با نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها برای پیشرفت کشور رونق پیدا کرد.

زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم پرتوان‌تر از گذشته حرکت روبه‌جلوی خود را ادامه داده و توانسته اقدامات قابل توجهی را به ثمر برساند.

هم‌زمان با گرامیداشت هفته دولت، گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم، در یک سال گذشته که به بیان ابعاد و زوایای توانمندی و دستاوردهای کسب شده در حوزه‌ها گوناگون می‌پردازد، منتشر شد.

در این گزارش به اهتمام جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق اشاره شده است که نتایج آن، نشان‌دهنده روند رو به توسعه اقتصاد کشور با نقش‌آفرینی پررنگ و اثرگذار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است.

در مسیر توسعه و رشد با اقدامات دولت مردمی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهادی دولتی است که بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای ‌اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم با تکیه بر توانمندی‌های فناوری و نوآوری کشور و با رویکرد ارتقای نظام ملی نوآوری و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن شکل گرفته است و به‌ طور مستقیم زیرنظر رییس‌جمهوری فعالیت می‌کند.

با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و شعار سال زمینه رشد شرکتهای دانشبنیان و خلاق روندی شتابان یافت و بیش‌ازپیش راه توسعه و پیشرفت کشور را هموار ساخت. دولت مردمی سیزدهم در این راستا حمایت‌های خود را از این شرکت‌ها با شکل‌دهی به ستاد راهبری طرح‌های دانش‌بنیان افزایش داده است.

اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

تأیید ۷۰۶۴ شرکت از میان ارزیابی ۳۲۳۶۹ شرکت، فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر، ۱۵۷۸ شرکت دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی، ۸۵۷ مورد اعطای تسهیلات نظام وظیفه ، ۱۳۹ مورد معافیت گمرکی ، ۱۳۲۰ مورد حمایت تامین اجتماعی ، ۹۲ مورد استقرار در اماکن مسکونی، صدور ۲۵۴ جواز تاسیس و بهره‌برداری،۷۸۱۷ مورد مشاوره کسب و کار و۹۳۹ خدمت توانمندسازی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بود.

توسعه فناوری‌های راهبردی و تجاری‌سازی فناوری

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت توسعه فناوری‌های راهبردی و تجاری‌سازی فناوری از ۳۶۲ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه در ۱۰ ستاد توسعه فناوری راهبردی و مرکز طرح کلان ملی فناوری حمایت کرده و از ۲۳ طرح کلان ملی فناوری رونمایی انجام داده است.

تصویب ۱۵۴ طرح جهت اخذ تسهیلات تجاری سازی و حمایت از ۲۳ طرح فناورانه نیاز محور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهادهای کشور از دیگر اقدامات است.

توسعه زیست‌بوم نوآوری و خلاق

در برنامه توسعه زیست بوم نوآوری و خلاق، حمایت از راه اندازی ۶۵ خانه خلاق و نوآوری و مرکز نوآوری در استان‌ها، مجوز ۳۱ شتابدهنده تخصصی ، حمایت از ۷ مرکز نوآوری تخصصی ، حمایت از دو کارخانه نوآوری، شناسایی و کمک به تأسیس ۷۰۰ شرکت خلاق و ارائه بیش از ۱۴۰۰ خدمت در حوزه استقرار کسب و کار و نظایر آن به واحدهای خلاق صورت گرفته است.

حمایت از توسعه فناوری‌های راهبردی

تصویب ۲۰۵ طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه، تعریف ۲۳ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهادهای کشور، برگزاری بالغ بر ۲۸ رویداد فناورانه، نشست تخصصی و وبینار در حوزه‌های راهبردی، اولویت‌دار و تخصصی، افتتاح ۲۵ خانه خلاق و نوآوری از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازه زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد سال جاری است.

عضویت ۲۹۱ آزمایشگاه با ارائه تعداد ۵۰۰۰ دستگاه و ۲۹۰۰۰ آزمون آزمایشگاهی به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، عضویت ۱۴۵۷۰ عضو جدید به باشگاه مشتریان این شبکه، حمایت از ۱۱۲ آزمایشگاه عضو شبکه از فعالیت‌هایی است که در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی صورت گرفته است.

۳ مورد تقاضانامه‌های دریافتی، ۴۰۲ تعداد تقاضانامه‌های ارزیابی شده، ۷۵ مورد ثبت موقت،۸۴ مورد ثبت پی تی سی، ۳۶ مورد ثبت خارجی ، پایش ۲۷۵ شرکت و فناور نیز از مواردی است که در کانون پتنت ایران انجام شده است.

حمایت از طرح‌های پژوهشی

همچنین از دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توان به تصویب ۴۹۱ طرح پژوهشی، تصویب ۲۸۷ دوره پسادکتری، تصویب ۱۸ کرسی و گرنت پژوهشی، تصویب ۲۵۲ رساله و پایان‌نامه ، تصویب ۲۰ طرح با همکاری مؤسسه نیماد،۶ فراخوان و ۵ طرح مشترک و ۴ کارگاه بین‌المللی مشترک صندوق راه ابریشم، دریافت ۲۱۷ طرح مشترک، تصویب ۲۷ طرح و اعزام دو پژوهشگر جهت فرصت مطالعاتی در موسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها (یاسا) با بنیاد ملی علوم طبیعی چین اشاره کرد.