• خانه
  • علم و دانش
  • سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور؛ ستاری: آموزش و پرورش باید به نوآوری نزدیک شود

سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور؛ ستاری: آموزش و پرورش باید به نوآوری نزدیک شود

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره اینکه آموزش و پرورش باید به نوآوری نزدیک شود، گفت: در همین راستا معاونت علمی ابزارهایی از قبیل شرکت‌های دانش‌بنیان، خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق دارد که آموزش و پرورش می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد.

سورنا ستاری در این اجلاس با بیان اینکه در سالیان گذشته فعالیت‌های زیادی با آموزش و پرورش خصوصا در حوزه نخبگانی داشتیم، گفت: البته در این حوزه همیشه چالش هایی وجود داشته اما بهترین برخورد در حوزه نخبگانی در چند ماه اخیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه همواره تغییر ریل در حوزه آموزش و پرورش دغدغه بوده، افزود: حوزه آموزش و پرورش بسیار وسیع است و نسبت به آن ترس وجود دارد، همچنین سرعت رشد تکنولوژی بسیار بالاست و آینده خیلی قابل پیش بینی شده است.

ستاری با بیان اینکه سرعت رشد فناوری در حوزه بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی بسیار زیاد شده است، ادامه داد: ماشین در حال جایگزینی بر انسان‌ها است، در همین راستا تعاملات با آموزش و پرورش می‌تواند در حوزه تکنولوژی و فناوری‌ها باشد.

دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه گفته می‌شود پدیده کنکور این سیستم را گروگان گرفته و من هم نیز منتقد آن هستم، گفت : باید آموزش و پرورش به جامعه نزدیک شود مانند اتفاقی که در دانشگاه‌ها افتاد.

به گفته ستاری دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد و همچنین از بودجه دولتی دور  شود و بخشی از درآمد را از فروش تکنولوژی‌ها و دستاوردهای بومی خود به دست آورد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نمونه هایی وجود دارد که جوانان زیر ۱۸ سال هم استارتاپ اداره میکنند و در این سنین هم استعدادهای فوق العاده‌ای وجود دارد اما به صورت کلی همچین انتظاری از آموزش و پرورش وجود ندارد.

استعداد جوانان باید کشف شود

وی با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجربه‌های موفقی در طرح شهاب داشته است، افزود: خیلی مهم است که جوانان وقتی به سن ۲۰ سال می‌رسند استعداد آن‌ها کشف شده باشد و آینده خود را با توجه به آن رقم بزند.

ستاری با بیان اینکه المپیادهای نانو و سلول‌های بنیادی بدون سهمیه کنکور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده که استقبال های خوبی صورت گرفته، ادامه داد: با سرمایه گذاری که معاونت انجام داده پژوهش‌سرا ها توسعه یافته و با دستگاه های ایران ساخت تجهیز شده‌اند، همچنین بسیاری از دستگاه‌ها صادرات نیز داشته‌اند.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی تجهیزات به جوانان احساس جسارت می‌دهد، در این راستا آموزش و پرورش و خیرین می‌توانند در تجهیز پژوهش‌سراها مشارکت داشته ‌باشند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد : آموزش و پرورش باید شرکت‌های دانش بنیان وخلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری را در بحث آموزش به رسمیت بشناسد و کارهای آن‌ها را پیگیری کند.

اثرات هزینه در حوزه آموزش باید در جامعه دیده شود

وی با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره کنار آموزش و پرورش است، افزود: در یکسری حوزه ها قبلا همکاری انجام شده و در برخی حوزه‌ها هم هنوز هیچ همکاری صورت نگرفته است، معاونت آمادگی دارد بودجه هایی را برای این همکاری‌ها  اختصاص دهد.

ستاری با بیان اینکه وقتی در حوزه آموزش هزینه‌ای صورت می‌گیرد باید چند سال بعد اثرات آن را در اقتصاد و جامعه ببینیم، گفت: در حال حاضر نیز تاثیرگذاری وجود دارد اما باید بشتر شود، بهترین جا برای سرمایه گذاری حوزه آموزش است.

خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق عامل ورود علوم انسانی به جامعه هستند

وی با اشاره به اینکه ابزارهایی از قبیل شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری در اختیار معاونت است که می‌تواند در این راستا استفاده شود، ادامه داد: موضوعات در حوزه فناوری های نرم و علوم انسانی درقالب  انیمشن، فیلم، لباس و مد تبدیل شوند که خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق در این راستا عمل می‌کنند و عامل ورود علوم انسانی به جامعه هستند.

ستاری ادامه داد: آموزش و پرورش باید شرکت‌های دانش بنیان وخلاق  آموزشی را به رسمیت بشناسد، البته باید بر آن‌ها نظارت کند اما همین شرکت‌ها مشتریان خوبی در خارج از کشور دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌توان کشف استعداد را در مراکز نوآوری انجام داد، گفت: برنامه نویسی از حوزه‌های بسیار مهمی است که تا یک سنی مشخصی می‌توان از آن بهره گرفت، آموزش این حوزه باید در بین دانش آموزان توسعه پیدا کند.