• خانه
  • علم و دانش
  • نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با معاون علمی و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان؛ ستاری: جذب و ماندگاری نخبگان را حمایت قوه مقننه تحقق می‌بخشد

نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با معاون علمی و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان؛ ستاری: جذب و ماندگاری نخبگان را حمایت قوه مقننه تحقق می‌بخشد

کیوسک خبر: در دیدار اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، بر محورهای حمایت از بنیاد ملی نخبگان، افزایش دامنه حمایتی و زمینه‌های جذب و ماندگاری نخبگان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت گسترش دامنه حمایتی از استعدادهای برتر و نخبگان، همکاری و همراهی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب نیروی انسانی مستعد، نخبگان و فعالان حوزه فناوری و نوآوری، افزایش ظرفیت‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان به کمک مجلس شورای اسلامی، می‌تواند زمینه ساز شکوفایی استعدادهای برتر، جذب و ماندگاری نخبگان با اشتغال دانش‌بنیان و خلاق باشد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که می‌باید ضمن آن که سیطره و دامنه اثرگذاری بنیاد افزایش یابد و بستر حمایتی بنیاد توسعه پیدا کند، ادامه داد: باید سیاست های نخبگانی روزآمد شود و متناسب با نیاز جامعه و ظرفیت های نخبگانی برنامه ریزی های لازم صورت یگیرد.
وی، با اشاره به اینکه ایجاد تناسب میان بودجه‌ها و مأموریت‌های بنیاد ملی نخبگان به کمک مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه فعلی بنیاد با توجه به اهمیت بالای نخبگان و استعدادهای برتر، متناسب با ماموریت ها و ظرفیت های اینن حوزه نبوده و برای پوشش بخشی از ظرفیت‌های نخبگانی کشور، لازم است تا سهم درخور توجهی به بنیاد اختصاص پیدا کند. به طور میانگین سالانه ۴هزار استعداد برتر تحت پوشش  حمایت های بنیاد قرار می گیرند در حالی که ظرفیت نخبگانی و نیروی انسانی دانش اموخته و مستعد کشور بسیار بیش از این میزان است.
واقعیات و بایدهای جذب و ماندگاری نخبگان
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این که مهاجرت نخبگان ایران از میانگین جهانی بالاتر نیست، اما لازم است تا این موضوع با سیاستگذاری‌ها و حمایت‌های اثربخش و کارآمد مورد توجه جدی قرار بگیرد ادامه داد: آمارهای اغراق شده درباره مهاجرت شرکت‌های دانش بنیان، با واقعیت های جامعه فاصله دارد. بیش از ۷هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که خود، با ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده، زمینه ساز جذب و ماندگاری تعداد قابل توجهی از استعدادهای برتر و نخبگان از سراسر دنیا شده اند، ضمن آن که تعدادی از این شرکت ها، دامنه فعالیت خود را به دیگر کشورها توسعه داده‌اند و علاوه بر ایران، در عرصه بین المللی نیز فعالیت دارند. موضوعات مهاجرت اگرچه باید مورد توجه قرار بگیرد اما نباید دست‌خوش مسائل سیاسی شده و با دیدگاه ها و رویکردهای اغراق شده از واقعیت فاصله بگیرد.
ستاری، تاکید کرد که ایران جزو ۱۰ کشور اول مهاجرفرست نیست و ادامه داد: ایران بر اساس آمارهای رصد خانه مهاجرتی ایران، جزو کشورهای مهاجرفرست اول نبوده و هیچ گاه میزان مهاجرت ها از میانگین جهانی فراتر نبوده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که ناحیه نوآوری شریف، خود به بستری برای جذب و ماندگاری نخبگان با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و خلاق شده است، عنوان کرد: اکنون ایجاد زیرساخت های لازم برای تبدیل ایده های نوآورانه استعدادهای برتر و نخبگان، که خود عامل مهمی در جذب و ماندگاری آن‌ها است، با سرعت و شتاب قابل توجهی در حال گسترده شدن است و برای توسعه این روند، لازم است تا دستگاه‌ها تأثیرگذار از جمله مجلس شورای اسلامی، نقشی کلیدی در ایجاد ظرفیت های سیاستی و حمایتی از سرمایه انسانی ایفا کنند.
پیگیری و حمایت مجلس برای توسعه ظرفیت نخبگانی کشور
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با تمام ظرفیت خود ار توسعه ظرفیت نخبگانی کشو، حفظ و ماندگاری سرمایه‌های انسانی حمایت می‌کند ادامه داد: کمیسیون امسال سه حوزه مهارت، اشتغال و فناوری، راهکارهای جدید و متناسب با ظرفیت نخبگانی کشور را دنبال می کند.
وی با اشاره به نقش راهبردی و کلیدی بنیاد ملی نخبگان در توسعه طرح های حمایتی و هدایتی استعدادهای برتر و دانش آموختگان گفت: طرح‌های استعدادیابی، مستعد پروری، جذب و هدایت نخبگان باید از مقاطع پایین دنبال شود و در ای راستا نقش سیاستگذار و نظارتی بنیاد ملی نخبگان می‌تواند بسیار راهگشا باشد. مجلس نیز در کنار برنامه های این بنیاد به توسعه بسترهای لازم برای حفظ و ماندگاری نیروی انسانی کمک می‌کند.
در این نشست معاونان بنیاد ملی نخبگان، به معرفی طرح های در دست اجرا پرداخته و جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دیدگاه های خود را درباره این طرح ها و برنامه ها مطرح کردند. همچنین زمینه های لازم برای افزایش حمایت ها از توسعه فعالیت های بنیاد ملی نخبگان در ساختار قانونی کشور فراهم شد.