ربات مینیاتوری جایگزین قرص و داروهای تزریقی می شود

کیوسک خبر: محققان دانشگاه استنفورد یک «میلی ربات» ابداع کرده اند که می تواند برای ورود به فضاهای باریک بغلتد، بپرد، بچرخد و حتی  شنا کند. ربات مذکور انتقال دارو به بدن افراد را دگرگون می کند.

به گزارش دیلی میل، این ابزار که به اندازه یک نوک انگشت است با الهام از اریگامی ژاپنی ساخته شده است. ربات مذکور با استفاده از آهنربا کنترل می شود و داروهایی را برای درمان تومور، لخته خون، عفونت یا درد موضعی به محل مورد نظر حمل می کند.

به گفته محققان میلی ربات می تواند علم پزشکی را دگرگون کند و جایگزین قرص ها و تزریق داروهایی شود که احتمالاً عوارض جانبی ناخواسته دارند.

میلی ربات حدود ۷.۸ میلی متر و مجهز به یک صفحه مغناطیسی است. این ابزار می تواند به سرعت روی سطوح لغزنده یا ناهمواره اعضای بدن حرکت و در مایعات بدن انسان شنا کند. همچنین این ربات می تواند در حالیکه داروهای مایع را حمل می کند با روش بی سیم خود را جلو براند.

داروی همراه این ربات برخلاف قرص یامایعات تزریقی تا رسیدن به نقطه هدف آزاد نمی شود. رنه ژائو مهندس مکانیک دانشگاه استنفورد در این باره می گوید: ربات پس از رسیدن به نقطه هدف، غلظت بالایی از دارو را آزاد می کند.