ارسال گزارش حادثه متروپل به رئیس قوه قضائیه

کیوسک خبر: دادستان کل کشور از ارسال گزارش حادثه متروپل به رئیس قوه قضائیه خبر داد و گفت: لازم‌است مجلس نسبت به ترک فعل‌ها، قانون تهیه کند .

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور عصر امروز در مراسم افتتاحیه کمیته صیانت از حقوق مردم، با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه اظهارکرد: بهترین سرمشق برای همه ما این کلام پرمعنا و ارزشمند است.

وی افزود: امام علی (ع) خطاب به مردم فرمودند: خداوند متعال برای من که امروز زمام امور جامعه را به‌دست گرفته ام برشما حقی قرارداده است و من به‌عنوان حاکم برشما مردم حقی دارم و شما نیز برمن حقی دارید؛ اما حق چیست؟ حق وسیع‌ترین و گسترده‌ترین چیزها در بیان و وصف است.

دادستان کل کشور عنوان کرد: حق در مرحله انصاف، عمل و بکار بردن بسیار سخت ومشکل است امل گفتنش راحت و انجامش بسی دشوار است.

وی اظهارکرد: حقوق جمع حق است و حق به معنای امری ثابت و رواست. در قرآن کریم نزدیک به ۳۰۰ بار واژه حق به مناسب‌های مختلف بکار برده شده است.

منتظری گفت: در مکتب غنی و مبتنی بر وحی الهی و در مذهب تشیع و مکتب ولایت امامان معصوم راجع به‌مساله حق وحقوق آنقدر مطلب داریم که دنیا هرگز با همه پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف داشته است، نمی‌تواند ژرفا و عمق این نکات را درک کند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی‌بر این معارف قرآنی، روایات و بیانات معصومان است، نسبت به حقوق مردم توجه ویژه‌ای شده است. در قانون اساسی، سیاست‌های راهبردی و دیگر قوانین؛ موضوع حقوق بشر و مردم امر بسیار مهم و قابل توجهی است.

دادستان کل کشور خطاب به حضار گفت: مبتنی بر معارف دینی وظایفی در دستگاه‌های اجرایی، قضائی، تقنینی و فرهنگی داریم، اولاً باید این معارف را بشناسیم و دوماً در جهت اجرای آنها اهتمام لازم را داشته باشیم.

دادستان کل کشور اضافه کرد: کوتاهی و عدم اهتمام و بی توجهی به حقوق مردم، گاهی اوقات موجب خسارات وسیع می‌شود که جبران ناپذیر و اثرات گسترده‌ای دارد.

منتظری بیان کرد: مصداق گسترده اخیر آن، حادثه ساختمان متروپل آبادان بود که موجب فوت ۴۳ نفر از هموطنان و مصدوم شدن تعدادی از آنها شد که آسیب فراوان و خسارات گسترده مالی را نیز ایجاد کرد.

وی یادآورشد: هیئتی از قوه‌قضاییه برای بررسی این حادثه اعزام شد، گزارش قوه قضائیه در این باره کامل است و برای رئیس دستگاه قضا ارسال شده است.

منتظری تاکید کرد: گزارش هیئت اعزامی دستگاه قضا را که دیدم، همچنین گزارش دولت و کلیاتی که از مجلس ارسال شده بود را مطالعه کردم، تمام گزارش‌ها نزدیک به هم هستند.

وی گفت: بخش قابل توجهی از علت اصلی این حادثه قصور، کوتاهی و تقصیری دستگاه‌های دخیل در احداث ساختمان متروپل بودند و در نتیجه این کوتاهی‌ها ساختمان فروریخت و عده‌ای بیگناه‌کشته و مصدوم شدند و مقداری از سرمایه مردم از بین رفت.

دادستان کل کشور گفت: لازم‌است مجلس نسبت به ترک فعل‌ها، قانون تهیه کند و همچنین هر سه‌قوه وظیفه خود را درباره ترک‌فعل انجام دهند و اگر نواقصی دارند برطرف کنند؛ برخی از این حوادث به ترک‌فعل هایی که مدیران دارند برمی‌گردد.