اعلام آمار کرونا در ایران هفتگی شود/چه کسانی بیشتر مبتلا می شوند

کیوسک خبر: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ، در ارتباط با وضعیت پاندمی کرونا ایران توضیحاتی ارائه داد و گفت: بهتر است ارائه آمار کرونا در کشور از روزانه به هفتگی تغییر کند.

حمید رضا جماعتی، بیان اینکه پاندمی کرونا در جهان هنوز پایان نیافته است، گفت: در برخی کشورها مانند استرالیا، نیوزیلند و آمریکا، میزان ابتلاء به کرونا در هفته‌های اخیر، افزایش یافته و میزان مرگ و میر بیماران در آمریکا، مختصری بیشتر شده است و احتمال چرخش بالای ویروس در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی (با توجه به کم بودن میزان واکسیناسیون در کشورهای آفریقایی) وجود دارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: نوع ویروس در چرخش در کشورهای مختلف، عمدتاً BA2 بوده اما اخیراً گزارش‌هایی از افزایش موارد ابتلاء به BA4، BA5 و BA2.x وجود داشته و در برخی کشورها مانند پرتغال، شرایط قدری نگران کننده بوده چرا که در این کشور، سویه‌ای از اومیکرون (BA5) در حال افزایش است که از نظر شدت، به دلتا شبیه است که البته هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی با اشاره به وجود مواردی از جهش دلتا در موارد ابتلاء به کرونا در جهان، یادآور شد: هنوز هم مواردی از ابتلاء به این سویه در کشورهای مختلف وجود دارد و این نشان می‌دهد که این سویه، در حال چرخش است که جای نگرانی دارد چون امکان دارد باز هم با توجه به شرایط کشورها و جهش‌های احتمالی، در آینده با موجی از کرونا در ماه‌های آینده روبرو شویم بنابراین به همین دلیل، توصیه کمیته علمی با توجه به اثبات کارآیی واکسن در مطالعات مختلف، این است که حتماً واکسیناسیون به ویژه در نوبت سوم و چهارم (برای افراد واجد شرایط)، تکمیل شود.

جماعتی گفت: تکمیل واکسیناسیون کودکان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال، مورد تاکید کمیته علمی است چراکه ممکن است با توجه به شرایط ماه‌های آینده، بازهم با موجی از بیماری کرونا با جهش‌های جدید روبرو باشیم بنابراین باید از این فرصت طلایی برای تکمیل واکسیناسیون استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با عبور از مرحله حاد پاندمی کرونا، واکسیناسیون روند کاهشی داشته و توصیه تمامی صاحب نظران حوزه سلامت در دنیا این است که مردم حتماً واکسیناسیون خود را به ویژه تزریق نوبت سوم و چهارم انجام دهند تا بتوانیم در آینده از ایجاد موج‌های جدید با سویه ها و زیرسویه های جدید، پیشگیری کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به لزوم اجرای دوباره طرح شهید سلیمانی برای تقویت واکسیناسیون به ویژه در نوبت سوم و چهارم و گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال، گفت: در این طرح می‌توان با مشارکت بسیجیان، به تقویت پوشش واکسیناسیون کمک کرد. برخی پیشنهادات برای ارائه واکسن کرونا در داروخانه‌ها بوده که نیاز به ساختار قوی و برنامه ریزی مدون دارد.

جماعتی به تداوم تک رقمی شدن آمار مرگ و میر روزانه در هفته‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: یکی از پیشنهادات کمیته علمی کشوری کرونا این است که با توجه به آمار تک رقمی مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی، توصیه می‌شود که بهتر است ارائه آمارهای کرونا از روزانه به هفتگی تغییر یابد تا استرس جامعه کمتر شود البته این پیشنهاد، مقطعی و تا زمانی است که مرگ و میر روزانه کرونا، دو رقمی و افزایش قابل توجهی نباشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، اکثر بیماران کرونایی که بستری می‌شوند، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و واکسن نزده‌ها هستند.