• خانه
  • علم و دانش
  • رونمایی از داروی ایران‌ساخت و اجرای برنامه جامع سلامت؛ ستاری: سلامت و کیفیت غذا را نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا می‌دهد

رونمایی از داروی ایران‌ساخت و اجرای برنامه جامع سلامت؛ ستاری: سلامت و کیفیت غذا را نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا می‌دهد

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از تحقق امنیت غذایی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت این معاونت از فعالان این حوزه، در همکاری‌ با دستگاه‌های نقش‌آفرین و وزارتخانه‌ها گفت.

آیین آغاز به کار فاز سوم برنامه اصالت و سلامت مواد غذایی، رونمایی از کتاب دارونامه داروهای صنعتی و طب سنتی و داروی ایران‌ساخت «تیوتروپیوم بروماید»، با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر بهداشت و وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد.

حوزه غذا دارای ظرفیت های بسیار بزرگی است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با اشاره به همکاری‌های مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی برای ارتقای امنیت، سلامت و کیفیت غذا گفت: آیین نامه مشترک اجرایی با محوریت استفاده از نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه غذا، در قالب قانون جهش تولید دانش بنیان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال جاری آغاز شده است. در این آیین نامه به طور جدی به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین امنیت، ارتقای کیفیت و سلامت فرآورده‌های غذایی با استفاده از فناوری‌ها توجه جدی صورت گرفته است.

ستاری، با اشاره به همکاری با سازمان غذا و دارو برای تامین امنیت و سلامت غذای کشور گفت: در دوره جدید همکاری های جدی را با سازمان غذا و دارو شکل داده‌ایم که بر امنیت، سلامت و کیفیت غذا متمرکز است. این تمرکز جدی روی حوزه غذا وجود نداشت و عمده تمرکز بر روی فرآورده‌های دارویی بود که خوشبختانه دستاوردهای ارزشمند و قابل توجهی نیز به ارمغان آورد. در همکاری پیشین، آزمایشگاه شناسایی بیش از ۴۰۰ نوع سم جدید شکل گرفت و در این دوره نیز، تحول غذایی کشور دنبال می‌شود چراکه یکی از حوزه‌های راهبردی، اقتدارآفرین و حیاتی برای کشور است که ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که کاری روی آن صورت نگرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به این حوزه‌ها، می‌توانند ضمن ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده، نیازی مهم و راهبردی از کشور را تامین کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تامین و خودکفایی در تامین نهاده‌های دام و طیور به منظور تامین امنیت غذایی جامعه را یکی از اولویت‌های اصلی این معاونت برشمرد و افزود:استفاده از دانش‌بنیان‌ها برای توسعه روش‌های فناورانه و نوآورانه تامین نهاده‌ها، همچنین جایگزینسازی نهاده‌ها با جایگزین‌های  غذای دام و طیور دنبال می شود.

وی با اشاره به اهمیت بالای حوزه زیست دریا گفت: پهنه گسترده و وسیع دریایی ایران دارای ظرفیت های بسیار زیادی در تامین امنیت غذایی دارد، مورد توجه قرار گرفته است و طرح‌های فناورانه در حوزه زیست‌دریا از سوی معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ستاری همچنین از اهمیت حوزه گیاهان دارویی، طب سنتی و فرآورده‌های وابسته گفت و افزود: نوآوری‌های حوزه گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی، اهلی سازی و خودکفایی در بذر از ظرفیت های بسیار خوب حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های وابسته به شمار می‌روند که از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه‌ها حمایت می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که تدوین دارونامه طب سنتی می تواند بازاری بزرگ برای شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه ایجاد کند، ادامه داد: روند همکاری ها در حوزه غذا با همکاری وزارت بهداشت شتاب گرفته است و امیدواریم ادامه این روند، به تحقق امنیت غذایی و روتق محصولات این حوزه منجر شود.

همکاری با معاونت علمی و فناوری در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی و دارویی

در بخش دیگری از این مراسم، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر این که همراهی و هم‌دلی مردمی، موفقیت در مقابله کشور با کرونا را واقعیت بخشید ادامه داد: ایران در آزمون دشوار و جهانی مقابله با کرونا موفق شد و در شمار کشورهای برتر قرار گرفت. بدون تردید قدرت مردم کشورمان یکی از مؤلفه‌های اصلی در این موفقیت است. مردمی که در طول این ۴۳ سال با وجود مشکلات، تحریم ها و تهدیدات، ایستادگی کردند. همراهی مردم در واکسیناسیون یک به موفقیت نظام سلامت و کشور کمک کرد. این در شرایطی بود که کشورهای خارجی با تحریم های ناجوانمردانه، مشکلات بسیاری را ایجاد کردند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مقابله با کرونا گفت: اگرچه در دشوارترین شرایط شیوع این بیماری، کشورهای غربی مقابل مردم ایران ایستادند و از ارائه فناوری، تجهیزات و دارو سر باز زدند، اما همین چالش بود که باعث شد ۶ مرکز در ایران، به تولید واکسن روی بیاورند و موفق هم شوند. همین طور بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزات و اقلام دارویی را تولید کردند. این موضوع مبتنی بر نگاه به درون بود مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند.

عین اللهی، سیاست اصلی دولت را برخورداری از صنایع توانمند در حوزه تولید دارو دانست و گفت: این مهم با کمک شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود. این شرکت‌ها می‌توانند ضمن تانین نیاز کشور صادرات داشته باشند و کاهش مشکلات اقتصادی را رقم بزنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به آمادگی زیرساخت‌های این وزارتخانه از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی برای همکاری در حوزه دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری گفت: همکاری ارزشمندی با معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی رخ داد که در قالب یک کار جهادی به موفقیت در حوزه مقابله با کرونا انجامید. این همکاری در قالب هم‌رسانی زیرساخت‌ها، دانش و فناوری برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه پیدا می‌کند.

وی، غذای کیفی را یکی از مهم ترین لازمه های سلامت جامعه دانست و گفت: باید در این حوزه به طور ویژه سرمایه گذاری کنیم. دانشکده های غذایی دارای ظرفیت های انسانی و عدمی خوبی هستند که باید وارد میدان شده و در حل مشکلات جامعه نقش پیدا کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کیفیت در فرآوری و تولید دارو و تجهیزات پزشکی یک مولفه بسیار مهم است ، می‌باید سیستم ارزیابی علمی و فناورانه کارآمد و پیشرفته‌ای، کیفیت تولیدات را ارزیابی کند چراکه کیفیت به ویژه در ساخت تجهیزات از اهمیت خاصی برخوردار است.

عین اللهی با بیان این‌که یکی از ضعف های امروز مراکز نوآوری و فناوری در حوزه غذا می‌تواند با حمایت و تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حل شود، ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه دارو و درمان، فرهنگ استفاده از دارو است. مشکلات فرهنگی مصرف دارو و نسخه نویسی یکس از مشکلات جامعه است که باید اصلاح شود تا مصرف بی رویه دارو کاهش یابد. رسانه ها می توانند در فرهنگسازی نقشی مهم ایفا کردا و مردم را نسبت به اهمیت توجا به سلامت آگاه کنند. باید بیش از پیش در رسانه ها به موضوع سلامت توجه شود و در این مسیر، آماده همکاری با رسانه ملی هستیم.

مردمی سازی یارانه‌ها ارتقای سلامت غذا را به همراه دارد

در این مراسم همچنین ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عزم جدی دولت برای ارتقای امنیت غذایی و اصلاح فرآیند تامین غذایی مزرعه تا سفره گفت: یکی از مزایای مردمی سازی یارانه ها، این است که به صورت هوشمندانه ارتقای کیفیت غذا را به دنبال دارد. در روند جدید، مصرف کننده ترجیح خود را به تولید کننده می‌رساند و به این ترتیب کیفیت افزایش می یابد. بنابراین مردمی سازی یارانه‌ها گامی است که به ارتقای سلامت غذا کمک می کند. در این موضوع با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  وزارت بهداشت همکاری های خوبی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقش آزمایشگاه های مرجع در کنترل کیفیت و سلامت غذا گفت: این آزمایشگاه‌ها با روش‌های دقیق و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی به طور دقیق کیفیت و سلامت غذا را که حق مردم است پایش می کنند و کیفیت زندگی جامعه را ارتقا می‌دهند.

ساداتی نژاد با تاکید بر ضرورت فرآیند اصلاح مزرعه تا سفره گفت: شرکت‌های دانش‌ینان  می‌توانند با اصلاح این روند،غذا را با کیفیت عالی، میزان و قیمت مناسب به دست مردم برسانن. ارتقای فرآیند تولید، فرآوری و عرضه محصولات کشاورزی یکی از زمینه هایی است که در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دنبال می‌کنیم.

گام‌های جدی و پیوسته در ارتقای کیفیت و سلامت غذا

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به حرکت پیوسته و مداوم این سازمان برای ارتقای سلامت و کیفیت غذا با استفاده از فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سازمان غذا و دارو رسالت حفظ سلامت و اصالت و کیفیت غذای کشور را دنبال می کند اما یک دهه است این روند با همکاری معاونت علمی و فناوری شکل جدی تری به خود گرفته است. ظرفیت بسیار خوبی در تولید دارو مکمل ها و فرآورده های دارویی وجود دارد که مشروط بر این که کیفیت و سلامت این محصولات تضمین شوند می‌توانیم ضمن نیاز تامین داخل و ارتقای سلامت جامعه، صادرات نیز داشته باشیم، این مهم جز با فناوری های نو و نوآوری شرکت های دانش بنیان ممکن نمی‌شود.

دارایی ادامه داد: ارتقای سلامت غذا،  نیازمند روش‌ها، تجهیزات و مواد آنالیزی نوآور و پیشرفته است که شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و تأمین آن‌ها نقشی کلیدی ایفا می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو، اجرای فاز سوم برنامه جامع سلامت و اصالت غذای کشور را گامی مهم در تامین سلامت غذای جامعه دانست و گفت:همان طور که در تولید داروهای زیست فناوری جزو ده کشور نخست هستیم و هم‌پای کشورهای مطرح جهان در این حوزه گام برمی‌داریم، امید داریم که با اجرای فاز سوم برنامه جامعه سلامت و اصالت غذای کشور، ضمن مدیریت خطر و کنترل آلاینده‌ها و تقلبات در مواد غذایی با سرعت بیش تر، جزو برترین‌های جهان در حوزه تامین غذای سالم و با کیفیت قرار بگیریم.

دارایی با اشاره به گام‌های اجرایی در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: تجهیز آزمایشگاه‌ها با تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، برگزاری دوره های آموزشی متعدد و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از محورهایی است که دنبال می‌شوند.

تدوین و نگارش دارونامه داروهای صنعتی و طب سنتی

در نگارش دارونامه فراورده ها و داروهای سنتی ایران، از روش تلفیقی استفاده شده که می تواند یکی از منابع اصلی دارو مفردات آن، منبع اصلی بالینی داروسازان حوزه طب سنتی و همچنین مرجع بسیاری از تحقیقات دارویی در این زمینه باشد.

دارونامه رسمی داروهای شیمیایی ایران پس از ۶ سال به روز رسانی شده که در راستای استانداردسازی الگوی نسخه نویسی پزشکان و هویت بخشی به توانایی های صنعت داروسازی در فرهنگ نسخه نویسی کشور، پیگیری و انجام شده است.

این دارونامه مبتنی بر ظرفیت های کشورمان در حوزه طب سنتی و همچنین آخرین و تازه‌ترین فناوری های روز این حوزه و نیز جدید ترین و کارآمدترین روش های درمانی تدوین و نگارش شده است.

رونمایی از داروی استنشاقی ایران‌ساخت

در این مراسم همچنین از داروی ایران‌ساخت «تیوتروپیوم بروماید» که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو، توسط شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور تولید و تجاری سازی شده است، رونمایی شد.

از جمله داروهای استنشاقی DPI است که برای جلوگیری از محدود شدن راه هوایی در ریه ها در بزرگسالان مبتلا به آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه استفاده می شود. این دارو تا کنون به طور کامل وارداتی و ارزبری آن، ۱۰ میلیون دلار بوده که برای اولین بار، در ایران تولید شده است.

این فرآورده دارویی، مبتنی بر آخرین فناوری های استنشاقی استفاده شده است و چالش کشور در تامین این دارو با تولید ایران ساخت برطرف شد.

امضای تفاهم نامه در راستای ارتقای کیفیت غذا

تفاهم نامه سه جانبه همکاری در قالب فاز سوم برنامه جامع سلامت و اصالت غذای کشور با هدف مدیریت و کنترل آلاینده ها و تفلبات در مواد غذایی به امضای معاون علمی و بناوری وزیر بهداشت و رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری رسید.

در فاز سوم برنامه اصالت و سلامت مواد غذایی، آموزش، استقرار و راه اندازی روش های آنالیز سموم شیمیایی و آلی، روش های آنالیز دستگاهی آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی و شناسایی تقلبات مواد غذایی با استفاده از روش های طیف سنجی در آزمایشگاه های بخش خصوصی و معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی انجام خواهد شد.