• خانه
  • علم و دانش
  • بزرگ‌ترین سرای نوآوری در صنایع خلاق کشور افتتاح شد؛ ستاری: توسعه فرهنگ و صنایع خلاق دارای اهمیتی راهبردی است

بزرگ‌ترین سرای نوآوری در صنایع خلاق کشور افتتاح شد؛ ستاری: توسعه فرهنگ و صنایع خلاق دارای اهمیتی راهبردی است

کیوسک خبر: با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رییس دانشگاه ازاد اسلامی و رییس صندوق نوآوری وشکوفایی، آئین افتتاح و بهره‌برداری از سرای نوآوری صنایع خلاق به‌عنوان بزرگ‌ترین سرای نوآوری کشور برگزار شد.

سرای نوآوری صنایع خلاق با مساحت ۱۵ هزار متر و بخش‌های تفکیک‌شده و کاربردی، پذیرای فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق و فرهنگی کشور است.

در آئین افتتاح و بهره‌برداری سرای نوآوری صنایع خلاق، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، سعید سهراب‌پور رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف و پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حضور داشتند.

 

حرکت ارزنده دانشگاه آزاد اسلامی

سورنا ستاری با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن سرای نوآوری صنایع خلاق در مرکز پایتخت، گفت: توسعه هیچ مقوله‌ای به اندازه فرهنگ و محصولات این حوزه مهم نیست.

معاون علمی وفناوری ریس جمهوری با ابراز رضایت از حرکت‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نواوری وصنایع خلاق ، ابراز داشت: اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم می‌گیرد بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را از محل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایده‌های نوآورانه و بها دادن به زمینه‌های فناورانه به دست بیاورد، جای خوشحالی دارد. این حرکت به آن معنی است که این دانشگاه نمی‌خواهد تنها وابسته به شهریه باشد.

ستاری با اعلام اینکه حرکتی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی در حال توسعه است، در دانشگاه¬های دولتی نیز به وجود آمده، افزود: این اتفاق در دانشگاه‌های دولتی نیز دارد به چشم می‌آید؛ اینکه آنها در مسیری قرار بگیرند که درآمدشان را از محل‌هایی دیگر به دست آورند، قابل تحسین است.

تحرک بخش خصوصی در زیست‌بوم نوآوری کشور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اعلام اینکه افتتاح این ساختمان، اتفاق خوبی برای توسعه صنایع خلاق است، گفت: در حال حاضر، خانه های نوآوری، به بخشی از زیست‌بوم تهران تبدیل شده که روزبه‌روز در حال گسترش است. ما هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان تنها در ناحیه نوآوری شریف داریم، حدود ۷۰ خانه خلاق ونواوری در سراسر کشور وجود دارد که هر کدام از آنها در مسیر توسعه قرار دارند. یک سرای نوآوری دیگر نیز به زودی افتتاح می‌شود و تمام اینها با هزینه بخش خصوصی صورت گرفته است.

ستاری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره آقای طهرانچی، حرکات خوبی در زمینه توسعه زیست‌بوم فناوری انجام داده، گفت: محوریت ما در معاونت علمی و فناوری، توسعه بخش خصوصی و کمک به ساختار شرکت‌ها است. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند کمک‌های زیادی به ما در این زمینه بکند. دانشجویان این دانشگاه، یک فرق اساسی با دانشجویان دانشگاه‌های دولتی دارند و آن اینکه، شهریه پرداخت می‌کنند و این عامل می‌تواند حس کارآفرینی را در آنها ایحاد کند و توانمندی‌های کارآفرینانه آنها را به منصه ظهور بگذارد.

 

در چارچوب برنامه ۵ساله توسعه

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از افتتاح و بهره‌برداری از سرای نوآوری صنایع خلاق به‌عنوان اتفاقی مبارک نام برد و گفت: این ساختمان سال‌ها به‌عنوان نماد آموزش هنر در کشور بوده است و بزرگان بسیاری را تحویل جامعه فرهنگ و هنر داده است.

طهرانچی با اعلام اینکه دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین بخش خصوصی در حوزه آموزش و پرورش به تغییر رویکرد نیاز داشت؛ لذا ادبیات جدید خلق شد و در همین راستا نیز مفهوم سرای نواوری را در دستور کار خود قرار داد، افزود: این حرکت در چارچوب برنامه ۵ساله توسعه قرار دارد و سبب می‌شود تا ما در عرصه زیست‌بوم فناوری به عنوان کنش‌گر، فعال باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تشکر از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری در مسیر افتتاح و بهره‌برداری از سرای نوآوری صنایع خلاق گفت: این حرکت جدید دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت‌های معاونت علمی و فناروی ریاست‌جمهوری به بار نشسته است.

 

پرداخت تسهیلات به خانه های خلاق ونواوری

علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تشکر از طهرانچی برای قرار دادن دانشگاه ازاد در مسیرنواوری ، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری در سال گذشته تلاش کرد تا علاوه بر بعضی از مجموعه‌ها، به‌عنوان توسعه‌دهندگان نوآوری، برخی صندوق‌ها و شرکت‌ها را نیز در زمره دانش‌بنیان قلمداد کند. در همین زمینه، کمک ۲۰۰ میلیارد تومانی از سوی معاونت علمی و فناوری صورت گرفت که اقدام قابل توجهی بود.

وحدت با بیان اینکه از این پس خانه های خلاق و نواوری را هم که شاخص‌های لازم را دارا باشند، در زمره دانش‌بنیان وارد می‌کنیم، افزود: صنایع خلاق در دنیا درآمدی در حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلار دارند که ما به عنوان ۱ درصد از جمعیت جهان، باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم یک درصد از این میزان درآمد را در کشور محقق کنیم.

 

چهارمین همکاری مشترک معاونت علمی و دانشگاه آزاد اسلامی

محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اعلام اینکه این، چهارمین همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: نخستین تجربه مشترک این دو نهاد در سرای نوآوری قریب رقم زد.

تجربه دوم، هفته گذشته در ناحیه نوآوری پردیس شکل گرفت، سرای نوآوری صنایع خلاق سومین مورد از این همکاری است و به‌زودی سرای نوآوی شفق افتتاح می‌شود که در تمام این همکاری‌ها، معاونت علمی در نقش حامی اصلی ظاهر شده است.

سرای نوآوری صنایع خلاق واقع در خیابان انقلاب، تقاطع فلسطین، از امکاناتی چون فضای کار اشتراکی، دفاتر کار اداری با مساحت‌های مختلف، سالن نمایش، کافه نوآوری، فضای آموزشی، فضای سرگرمی و ورزش، گالری هنرهای تجسمی، فضای برگزاری رویداد، نمایشگاه و فروشگاه، نمازخانه، اتاق جلسات در ابعاد مختلف و پارکینگ برخوردار است.