• خانه
  • علم و دانش
  • بازدید از دستاوردهای فناورانه راهداری؛ ستاری: مردم توسعه فناوری را در زندگی روزمره لمس می‌کنند

بازدید از دستاوردهای فناورانه راهداری؛ ستاری: مردم توسعه فناوری را در زندگی روزمره لمس می‌کنند

کیوسک خبر: با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از فراخوان ملی جلب مشارکت فعال دانشگاهیان و پژوهشگران سازمان راهداری رونمایی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از آخرین دستاوردهای فناورانه سازمان راهداری بازدید کرد و با توانمندی ها و طرفیت های دانشی و تخصصی فعالان و بازیگران این عرصه آشنا شد. در این بازدید از فراخوان ملی جلب مشارکت فعال دانشگاهیان و پژوهشگران سازمان راهداری که با هدف رفع چالش های اساسی این سازمان منتشر شده است رونمایی شد.

 

بروز خلاقیت‌ها در حوزه راهداری

ستاری، با اشاره به بروز تحولات جدی فناورانه در حوزه راهداری کشور طی چند سال اخیر، گفت: سازمان راهداری یکی از نهادهایی است که همکاری خوبی در زمینه توسعه فناوری و استفاده از نوآوری‌ها و خلاقیت ها دارد و از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و خلاق برای پیشبرد طرح های خود استفاده می کند‌.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: برخی نهادهای دولتی مقاومت خاصی در مقابل نوآوری و خلاقیت دارند اما سازمان راهداری در این زمینه عملکرد خوبی دارد و اتفافات بزرگ و فناورانه ای در این زمینه افتاده است.

رییس ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راهداری ۲ سالی است که بیشتر شده و تفاهم نامه های مشترک زیادی بین دو نهاد برای توسعه حلاقیت ها و نوآوری ها در ارائه خدمات این حوزه امضا شده است.

به گفته ستاری، هوشمندسازی می تواند تاثیر بسزایی در توسعه خدمات سازمان راهداری داشته باشد. تلفیق این فناوری ها اطلاعات خوبی در اختیار مدیران این حوزه قرار خواهد داد. امروز سامانه های هوشمندی در حوزه مدیریت و کنترل راه ها طراحی شده اند که همگی ایران ساخت هستند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: استفاده از فناوری، نوآوری و خلاقیت، ارائه خدمات به مردم را بهبود می بخشد و به زودی مردم اثرات این توسعه فناوری را در زندگی روزمره خود به خوبی شاهد خواهند بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: استفاده از فناوری های نوینی چون هوش مصنوعی در حوزه راهداری منجر به کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آنها خواهد شد. این کار می تواند آمار ۱۶ هزار فوتی روزانه کاهش دهد.

ستاری ادامه داد: سازمان راهداری رورانه بین ۷ تا ۸ میلیون تصویر از خودروهای عبوری می گیرد و این یعنی یک منبع اطلاعاتی بزرگ و قابل استناد که می تواند در اختیار مدیران قرار گیرد. شرکت های دلنش بنیان فعال حوزه فضایی و طراحی ماهواره ها می توانند در این زمینه کمک کنند.

استفاده از سامانه‌های هوشمند ایران‌ساخت در فرآیند راهداری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: فقط باید این اطلاعات و سرویس ها در اختیار استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان نیز قرار گیرد و از توانمندی آنها در این زمینه استفاده کرد.  سامانه های هوشمند ایران ساخت کاربردی در راهداری کشور در منطقه بی نظیر هستند و بیشتر آنها با سرمایه و مشارکت بخش خصوصی توسعه یافته اند.

داریوش امانی مشاور وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این مراسم با بیان اینکه ۸۵ درصد بار مسافر و کالا از طریق جاده جابه جا می شود، گفت: ۹۹ درصد این خدمات هم توسط بخش خصوصی ارائه می شود. در واقع سازمان راهداری ۲۲۱ هزاز کیلومتر راه را نگهداری می کند. تلاش کرده ایم این خدمات را با کمک فناوری و نوآوری بهبود بخشیم.

وی افزود: سازمان راهداری با آغوش باز پذیرای نوآوری ها و خلاقیت ها است و با کمک بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، در مسیر هوشمتدسازی سامانه ها و نظارت های خود قرار گرفته است.

ضرورت توسعه سند حمل و نقل

همچنین در این مراسم، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین سند هوشمند حمل و نقل در کشور را ضروری دانست و گفت: این ستد در حال تنظیم و نهایی سازی است و قرار است زیربنای خوبی برای مدیریت بهینه حمل و نقل در کشور و تعریف دقیق وظایف هر کدام از دستگاه های ذیربط به شکلی مجزا و دقیق خواهد بود.

وی افزود: اقدامات در زمینه هوشمندسازی خدمات حوزه حمل و نقل در ایران دیر شروع شد اما پیشرفت قابل توجهی یافته است و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.

منطقی همچنین بیان کرد: از ۵ سال پیش همکاری خوبی با سازمان راهداری آغاز کرده ایم و با برگزاری چند رویداد ملی؛ حدود ۲۸ موضوع و چالش را در این حوزه شناسایی کرده ایم.