• خانه
  • علم و دانش
  • پژوهشگران و فناوران برتر کشور معرفی و تجلیل شدند؛ ستاری: محصول کارآمد ماحصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است

پژوهشگران و فناوران برتر کشور معرفی و تجلیل شدند؛ ستاری: محصول کارآمد ماحصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است

کیوسک خبر: در سومین رو از بیست‌وسومین نمایشگاه پژوهشگران و فعالان فناور بیست‌ودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار، پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور تقدیر شدند.

در این مراسم که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، احمد وحیدی وزیر کشور، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و محمد زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، برگزار شد ۲۳ پژوهشگر و ۸ فناور برتر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این آیین با بیان این‌که محصول کیفی و کارآمد ماحصل و نتیجه سرمایه‌گذاری و نقش آفرینی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پژوهش است، ادامه داد: دولت وظیفه دارد در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند و اگر بخواهیم محصولی کارآمد، رقابتی و مفید حاصل شود، باید زمینه برای سرمایه‌کذاری بخش خصوصی روی پژوهش فراهم شود.

ستاری با بیان این‌که توسعه، مفهومی فرهنگی و تحقق آن بیش از هرچیز مستلزم ترویج و فرهنگ‌سازی است، ادامه داد: ابتدا تصور می‌کردم توسعه یک مفهوم فیزیکی و سخت افزاری است اما پس از مدتی دریافتم توسعه یک مفهوم نرم‌افزاری است و تصمیم‌گیری در این مورد خیلی مهم است. اما امروز به این باور رسیده‌ام که توسعه فراتر از سخت‌افزار و نرم‌افزار، یک مفهوم فرهنگی است و باید زیرساخت فرهنگی این مقوله در جامعه فراهم شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که برای شکل گیری این فرهنگ و تغییر تمامی ساحت‌های جامعه از دانشگاه تا صنعت، زیست‌بوم فناوری و نوآوری ایجاد شده است، ادامه داد: یک زیست‌بوم جدید برای توسعه نیاز داریم که مبتنی بر فناوری و خلاقیت نیروی انسانی باشد. خوشبختانه اجزای توسعه این زیست‌بوم وجود دارد و بیش از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان، یک هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق و ۱۰ هار استارتاپ ساکنان این زیست‌بوم هستند. ما اکنون بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری داریم که بخش خصوصی برای توسعه این کسب و کارها در این پارک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

 وی با تأکید بر نقش تسهیل‌گری، نشارتی و حمایتی دولت در پژوهش گفت: دولت وظیفه دارد در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند و پژوهش‌های محصول محور و کاربردی، با حمایت از حضور بخش خصوصی در پژوهش محقق خواهد شد.

تقدیر از برترین‌ها

 «بهنام محمدی ایواتلو» پژوهشگر گروه فنی و مهندسی، «مجید صادقی زاده» پژوهشگر علوم پایه، «زهره زرشناس» پژوهشگر گروه انسانی، «محمد همت اسفه» پژوهشگر فنی و مهندسی، «آرش فتاح الحسینی» پژوهشگر فنی و مهندسی، «بابک سهرابی» پژوهشگر علوم انسانی، «سجاد احمدی زاد» پژوهشگر علوم انسانی، «علی هاتف» پژوهشگر علوم پایه، «رضا مراد» پژوهشگر علوم انسانی، «نوشین محمدی فرد» پژوهشگر علوم پزشکی، «شاهین حیدری» پژوهشگر هنر، «سیدحسین حسینی فر» پژوهشگر کشاورزی، «یوسف عباس پور» پژوهشگر کشاورزی، «مهران مرادی» پژوهشگر دامپزشکی، «هادی بیت اللهی» پژوهشگر علوم پایه، «طوبی غضنفری» پژوهشگر پزشکی، «بهزاد قنبری» پژوهشگر علوم پایه، «اسدالله فلاحی» پژوهشگر علوم انسانی، «بهرام رمضان زاده» پژوهشگر فنی و مهندسی، «الناز میاندواب چی» پژوهشگر علوم انسانی، «نادر خواجه احمد عطاری» پژوهشگر فنی و مهندسی، «علی اشرف جعفری» پژوهشگر کشاورزی، «مژگان میرغفوروند» پژوهشگر علوم پزشکی و «انوشیروان فرشیدیان فر»، «علی اکبر بابالو»، «علی فرهادی»، «حسین پورفرزانه»، «مجتبی رضایی»، «امیر اسماعیل ابهریان»، «حسین مظاهری»، «جمال ارغوانی هادی» به عنوان فناور برگزیده معرفی شدند.

پارک علم و فناوری خراسان رضوی و مرکز رشد واحد‌های فناور سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی نیز به عنوان واحد‌های فناور برگزیده معرفی شدند.

«حسین بلندی» و «حمید رضا ربیعی» هم به عنوان برگزیده همکاری با جامعه و صنعت انتخاب شدند.

همچنین، ۱۰ نشریه برگزیده در رشته‌های علوم پایه و پزشکی و فنی و مهندسی و شش انجمن برگزیده شامل مطالعات صلح ایران، تجلیل پوششی داد‌های ایران، موتور ایران، مرتعداری ایران، مدیریت مصرف انرژی ایران، کلام اسلام انتخاب شدند.