• خانه
  • علم و دانش
  • بزرگ ترین گمرک کشور به دستگاه اشعه ایکس ایران‌ساخت مجهز شد؛ ستاری: دانش‌بنیان‌ها خلاء فناوری در گمرکات را پر کردند؛ استفاده از هوش مصنوعی به ارتقای زندگی در جامعه می‌انجامد

بزرگ ترین گمرک کشور به دستگاه اشعه ایکس ایران‌ساخت مجهز شد؛ ستاری: دانش‌بنیان‌ها خلاء فناوری در گمرکات را پر کردند؛ استفاده از هوش مصنوعی به ارتقای زندگی در جامعه می‌انجامد

کیوسک خبر: با حضورمعاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی، در دو گمرک مرزی کشور، ایکس‌ری کامیونی ایران ساخت رونمایی شد و به بهره برداری رسید.

صبح امروز این مراسم، به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و دو دستگاه اسکن کانتینری ایکس ری ایران ساخت در گمرک بندر شهید رجایی و گمرک اینچه برون استان گلستان رونمایی و بهره برداری شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با بیان این‌که توسعه فناوری‌های هوشمند در گمرک اکنون به رفع نیازهای این حوزه منجر شده است، ادامه داد: هوشمندسازی یکی از اولویت هایی است که معاونت علمی و فناوری در اولویت قرار داده است. تلاش می‌کنیم با نفوذ این فناوری‌ها به متن جامعه و زندگی مردم، تحول فناورانه رقم بخورد.

وی با بیان این‌که این توسعه فناوری اکنون به رفع نیاز گمرک به تجهیزات پایش و اسکن محموله‌ها منجر شده است، ابراز کرد: در طول این سال‌ها با همکاری های خوبی که با گمرک داشتیم، رسوخ فناوری به گمرک محقق شد و امروز نتیجه پژوهش های فناوران و دانشگاهیان به ثمر نشسته است. نمونه این محصول دانش بنیان ۵ میلیون دلار قیمت دارد و با وجود تحریم‌ها، واردات آن عملا ممکن نبوده اما این محصول ایران‌ساخت که در عرصه بین المللی نیز بارها مورد تقدیر قرار گرفته است این نیاز را تامین می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به توسعه فناوری اشعه ایکس در سایر حوزه ها به ویژه سلامت گفت: سرریز فناوری این شرکت های دانش بنیان، به توسعه فناوری های دیگری همچون دستگاه های اسکن و همچنین توسعه فناوری پهپادها در گمرک انجامید.

تولید سی تی اسکن پزشکی ایران ساخت تا پایان سال

ستاری، از تولید تجهیزات سی‌تی اسکن ایران‌ساخت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: سی‌تی اسکن پزشکی ایران‌ساخت نیز بر مبنای فناوری با حمایت معاونت علمی و فناوری توسعه می یابد. فناوری‌های این حوزه بسیار گسترده است و به طور مثال، دستگاهی در داخل کشور تولید شده است که بدون اشعه ایکس می‌تواند بازرسی ها را انجام دهد، تجهیزی که عاری از عارضه های تشعشعات اشعه ایکس است؛ این فناوری تا جایی پیش می رود که اشیا را از پشت موانع هم تشخیص دهد.

توسعه فناوری‌های هوشمند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از ضرورت رسوخ فناوری هوش مصنوعی به بخش‌های مختلف از جمله گمرک گفت و بیان کرد: فناوری هوش مصنوعی در کشور با شتاب بسیاری توسعه یافته اما در حین حال، مورد استفاده کمتری قرار گرفته است. این در حالی است که هزاران نیروی انسانی توانمند از صبح که از خواب بر می خیزند میلیاردها سطر کد هوش مصنوعی می نویسند که می‌تواند تا حد زیادی به بهبود زندگی مردم کمک کند. نمونه کارکرد این فناوری، در نرم افزارهای گمرکی است و می تواند هر وضعیت غیر عادی را به طور دقیق تشخیص دهد.

وی با تاکید بر حمایت تمامی سازمان‌ها و نهادهای متقاضی این فناوری‌ها گفت: از شرکت‌ها و سازمان ها دعوت می کنم از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در حوزه هوش مصنوعی استفاده کنند چراکه توسعه این فناوری و رسوخ آن در زندگی مردم مستقیما به تقاضای مشتری بستگی دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری هوش مصنوعی می تواند نقشی کلیدی در بهبود زندگی مردم داشته باشد اما عمدتا به دلیل واسطه‌گری و عدم شناخت از آن استقبال نمی شود ادامه داد: تاسف می خورم با این که در بسیاری موارد مصوبات دولت وجود دارد اما استفاده از این ظرفیت استفاده نمی شود. فناوری ها می تواند هزینه حمل بار را تا ۵۰ درصد کاهش دهn اما وجود واسطه ها و دلال ها مانعی برای این موضوع است. این یکی از چالش های جدی است که با عزم وزارتخانه ها به ویژه وزارت اقتصاد و سایر نهادها در کوتاه زمان حل می شود.

وی افزود: بسیاری از موانع، عامدانه و با هوشمندی ایجاد شده و مانعی بر رسوخ فناوری شده است؛ این امر با عزم جدی دستگاه ها می تواند تحول پیدا کند و بسیاری از هزینه ها را کاهش دهد و شاهد تحولی در حوزه های مختلف از جمله گمرک و حمل و نقل باشیم. در تحقق این عزم، حتی نیاز به سرمایه گذاری بخش دولتی نیست و بخش خصوصی در صورت وجود حمایت و میدان دهی لازم، آن را تامین می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از انعقاد قرارداد استفاده از ایکس‌ری کانتنری و کامیونی ایران‌ساخت بدون هزینه دولت و با نقش آفرینی بخش خصوصی گفت و اذعان کرد: بر مبنای مدلی نوآورانه، این بخش خصوصی است که در استقرار این تجهیزات نقش آفرینی می کند و سهم خود را از فرآیند اسکن کامیون‌ها برمی‌دارد. خوشبختانه گمرک توانسته تحولات فناورانه را با کمک شرکت های دانش بنیان حل کند و در این راستا گمرک، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی همکاری بسیار ارزشمندی داشته اند که ادامه آن می تواند زمینه‌ساز تحولی در عرصه اقتصاد شود.

هرماه نصب و اسقرار یک دستگاه ایکس‌ری ایران‌ساخت

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در بخش دیگری از مراسم رونمایی از اسکنرهای کانتینری و کامیونی ایران‌ساخت، استفاده از این تجهیزات بومی را  طلیعه نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در اقتصاد کشور دانست و گفت: امیدواریم در سال های آینده شرکت هایی داشته باشیم که علاوه بر بخش داخلی بتوانند در بش بین المللی حضور داشته باشند.

خاندوزی از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مسیر گفت و افزود: با رشد ظرفیت استفاده از تجهیزات تولید داخل، ضمن آن‌که سال آینده افزایش ظرفیت نیز خواهیم داست و در ۳ ماه آینده، هر ماه یک افتتاح جدید در این حوزه را با محوریت تولید داخل شاهد خواهیم بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرورت هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و یکپارچه سازی اطلاعات اقتصادی کشور گفت: باید با یکپاچه سازی اطلاعات برای حکمرانی اقتصادی هوشمندتر بهره ببریم. این که بخش ها به صورت جزیره ای عمل کنند این امکان را برای توسعه دشوار خواهد کرد و باید به سوی شبکه سازی و یکپارچه سازی حرکت کنیم. از سایر دستگاه ها هم تقاضا داریم تا به جریان اتصال داده ها بپیوندند تا با همکاری دستگاه های نظاررتی مختلف از مزیت هوشمند شدن در حکمرانی اقتصادی بهره ببریم. در این شرایط است که کاهش قاچاق، فرار مالیاتی و کاهش استفاده از ظرفیت های ملی برای ما عموم نفع خواهد داشت.

وی با اشاره به ایجاد سامانه‌ای جامع در حوزه سامانه جامع تجارت و امور گمرکی گفت: این سامانه، آغاز این راه است که به زودی به ثمر خواهد نشست و امیدواریم در کنار ارمغان سخت افزاری و فناوری های سخت در حوزه فناوری های نرم نیز به یک بلوغ برسیم.

بهره مندی از ۱۵ سامانه اشعه ایکس کانتینری ایران‌ساخت

در بخش دیگری از این مراسم مهدی میراشرفی رییس کل گمرک ایران با اشاره به بهره‌مندی از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین سامانه‌های اشعه ایکس کانتینری و کامیونی گفت: تحولی چشمگیر در جابه جای محموله و مسافر یک تحول در حال رخ دادن است و توسعه فناوری های پیشرفته، ضمن تسهیل تجارت و افزایش سرعت محموله ها باعث کاهش هزینه می شود؛ به همین جهت دنیا در بحث ترخیص امور کالایی گمرک، مرزها در قرن بیست و یکم محل عبور و نه ایستایی هستند.

وی با بیان این‌که تجهیزات کنترلی و سامانه های پایش مزاحم و ملموس جای خود را به کنترل های غیر مزاحم و غیر ملموس داده‌اند افزود: از ۲ دهه قبل، گمرک ایران از نسل نخست دستگاه های ایکس بهره برد با توجه به تحریم های ظالمانه این دستگاه‌ها زمین‌گیر شدند تا چند سال بعد که گمرکات ایران به ۱۵ دستگاه چینی مجهز شد. نمونه‌های خارجی اما تجهیزات جدید و نسل چهارم هزینه های هنگفتی دارد و نیز با تحریم مواجه است.

میر اشرفی، با بیان این که گمرک بهه سمت ترغیب شرکت های داخلی رفته است، ادامه داد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت دفاع، بخش خصوصی و گمرک ۱۵ دستگاه در گمرکات در حال استقرار است. در حال حاضر یکی از این دستگاه ها در بندرعباس رونمایی می شود. همچنین یاد شهید فخری زاده را که دستگاه های جدید با تلاش های ایشان و همکارانشان در وزارت دفاع به سرانجام رسید گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به صرفه جویی حاصل از تولید بومی این تجهیزات گفت و بیان کرد: این دستگاه های نسل جدید بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرفه جویی را با مبنا قرار دادن هزینه هر دستگاه ۵ میلیون یورو به ارمغان می‌آورند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

استقرار ۲ دستگاه ایکس ری در ۲ شاهراه گمرکی کشور

نخستین ایکس‌ری ایران ساخت در سال ۱۳۹۷ نصب و استفاده از توان داخلی و بخش خصوصی از سال ۹۸ آغاز شد و تا پایان سال جاری ۱۶ دستگاه اشعه ایکس ایران ساخت نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در حالی که نخستین دستگاه ایران ساخت در مرز بازرگان نصب شد، امروز گمرک بندر شهید رجایی و گمرک اینچه برون استان گلستان نیز از این تجهیزات بهره‌مند شدند.
استفاده از این دستگاه ضمن افزایش ریسک قاچاق، گسترش تجارت، امکان بازرسی بدون دخالت به نیاز فیزیکی، شناسایی انواع جاسازی ها در بدنه کانتینر و تریلی، امکان تفکیک مواد آلی فلزات و مواد ترکیبی در محموله امکان سرعت جابه‌جایی‌ها را فراهم می‌کند.
به کمک تجهیزات ایکس‌ری ایران‌ساخت از سال ۱۳۹۸ تا کنون روزانه حدود ۵۵۰ هزار اسکن در سال صورت گرفته است و با نصب دستگاه های جدید تا سال ۱۴۰۳ ، رکورد بیش از یک میلیون اسکن شکسته می‌شود.

سرعت اسکن با کمک تولیدات داخلی از ۴ دقیقه به کمتر از ۳۰ ثانیه رسیده است.