• خانه
  • علم و دانش
  • بهره‌برداری از پروژه ملی «چشمه نور ایران» با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان؛ ستاری: این پروژه به توسعه علمی کشور در حوزه‌های گوناگون کمک می‌کند

بهره‌برداری از پروژه ملی «چشمه نور ایران» با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان؛ ستاری: این پروژه به توسعه علمی کشور در حوزه‌های گوناگون کمک می‌کند

کیوسک خبر: ساختمان مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه طرح چشمه نور ایران با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این پروژه ملی در ادامه سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان‌های البرز و قزوین افتتاح شد.

طرح چشمه نور ایران که به آن شتابگر ملی نیز می‌گویند، تشعشعات مختلف هسته‌ای با کاربردهای علمی متعدد را برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد.

ایجاد پرتوهای نوری بسیار درخشنده که میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید هستند، از جمله اهداف تاسیس شتابگر ملی است.

چشمه نور اساساً یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود و در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی مورد استفاده صدها دانشمند و پژوهشگر خواهد بود.

در جریان افتتاح ساختمان‌های این مرکز، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و تنی چند از مسئولان و نمایندگان استان قزوین در مجلس، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی کردند.

دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها از عدد ۷ هزار عبور کردند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه سفر یک روزه خود به دو استان البرز و قزوین از  شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های دما نور انرژی سدنا در شهرک صنعتی کاسپین قزوین نیز، بازدید کرد.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این شهرک صنعتی گفت:  تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به عدد ۷ هزار رسیده است و توانسته‌اند تحولی بسیار مثبت در حوزه‌های مختلف تولیدی در کشور ایجاد کنند. رشد شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در بازه زمانی چند ساله اخیر بسیار خیره کننده بوده است و خوشحالم که این سیر صعودی کماکان ادامه دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: تاسیس پارک‌های علم و فناوری مانند آنچه امروز در قزوین شاهد آن هستیم توسعه بخش زیست‌بوم نوآوری در کشور است و آثار و نتایج ملموس آن در حال حاضر نیز قابل مشاهده است.

به گفته ستاری، هم اکنون نیز اعتبار پروژه‌های بزرگی مانند مرکز تحقیقاتی چشمه نور را تامین کرده‌ایم. این ابر پروژه از بزرگترین طرح‌های علمی و تحقیقاتی منطقه به شمار می‌رود که در قزوین اجرایی خواهد شد. برای این طرح بزرگ ملی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌ایم و امیدوار هستیم در ۸ سال آتی به بهره‌برداری برسد.

وی  گفت: این طرح پس از راه اندازی، مرکز استقرار صدها تن از دانشمندان رشته‌های مختلف شده و به توسعه علمی کشور در بخش های مختلف از جمله پزشکی و صنعتی بسیار کمک خواهد کرد.

گشایش مرکز نوآوری گیربکس

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه سفر خود به استان قزوین، مرکز نوآوری گیربکس را نیز افتتاح کرد. هشت شرکت دانش بنیان با حضور ۱۰۰ مهندس و پژوهشگر در این مرکز نوآوری وابسته به شرکت قطعه سازی نیرومحرکه به فعالیت می پردازند.

این مرکز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اختصاص اعتبار ۸ میلیارد تومانی تاسیس شد. اعتبار نهایی مورد نیاز این طرح برای تکمیل، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

مرکز نوآوری گیربکس در زمینه طراحی انواع گیربکس های خودرو، آسانسور، کرکره های برقی، گلخانه و دیگر محصولات صنعتی مورد علاقه شرکت های بزرگ صنعتی فعالیت می کند.

مدیران این مرکز اعلام کردند که به ازای هر پژوهشگر حاضر در مرکز نوآوری گیربکس، سالانه از خروج یک میلیون دلار جلوگیری می شود.

واردات سالانه فعلی محصولاتی مانند گیربکس و آسانسور ۵ هزار میلیارد تومان است. بومیسازی این اقلام، میتواند از خروج مبلغ قابل توجهی ارز جلوگیری کند.

ستاری پس از رونمایی از این مرکز، از محل پیشنهادی کارخانه نوآوری قزوین در مرکز ثابت فنی و حرفه ای البرز و کارخانه دانش بنیان زر نخ تهران نیز بازدید کرد.

افتتاح صندوق پژوهش و فناوری

افتتاح صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان، رونمایی از شبکه نوآوری قزوین، افتتاح مرکز مالکیت فکری پارک و پایلوت خط بازیافت پسماندهای الکترونیک شرکت رینو، حضور در مراسم واگذاری اراضی پارک و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه ستاری است.