سفر البرز و قزوین| چندین طرح فناورانه رونمایی می‌شود

کیوسک خبر:،بیش از ۱۰ طرح فناورانه و ایران‌ساخت در سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری امروز به استان‌های البرز و قزوین رونمایی می‌شود.

در این سفر ستاری از نزدیک با فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری این دو  استان گفتگو می‌کند و در جریان آخرین تحولات، مشکلات، پیشرفت‌ها و چالش‌های کاری آنان قرار می‌گیرد.

در نخستین بخش از این سفر به شرکت دانش‌بنیان الکترونیک افراز آزما واقع در شهرک صنعتی هشتگرد می‌رود و از دستاوردهای فناوران این شرکت بازدید می‌کند. این شرکت موفق شده است با صادرات محصولات فناورانه خود، عنوان صادر کننده نمونه ملی را از آن خود کند. کنتورهای ساخت این شرکت با دانش فنی ۱۰۰% داخلی و با بالاترین کیفیت و مشخصات فنی، در حال رقابت با برند های برتر دنیا است. این شرکت با حمایت توانسته است، طرح‌های دانش بنیان بسیاری را به مرحله تجاری‌سازی برساند.

رفع نیاز صنعت با محصولی ایران‌ساخت

رونمایی از سیستم پوزیشنر شیر کنترل که از جمله طرح‌های کلان مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بوده است، دیگر رخداد این سفر یک روزه است. این سیستم توسط شرکت دانشبنیان توسعه و تولید شیرهای صنعتی رستا گروه، تولید شده است.

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه فناوری‌های مرتبط با کشاورزی انجام داده و طرح کلان تولید بذر هیبرید گیاهان سبزی و صیفی، یکی از پروژه‌های معاونت در این راستا است.

بازدید از پردیس فناوری آبیک

شرکت دانش‌بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعتی این طرح را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به پیش می‌برد و رئیس بنیاد ملی نخبگان، در این سفر در جریان آخرین پیشرفت‌های طرح قرار خواهد گرفت. در ادامه سفر همچنین معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری از محل پردیس فناوری آبیک بازدید خواهد کرد.

این پردیس با توجه به قرار گرفتن در نزدیکی بسیاری از مراکز صنعتی و دانشگاهی می‌تواند نقشی کلیدی در تقویت دو نهاد دانشگاه و صنعت در قالب نوآوری‌های فناورانه ایفا کند.

معاون عملی و فناوری رییس جمهوری سپس در شهرک صنعتی کاسپین حضور خواهد یافت تا از طرح ترمینال های پرداخت هوشمند رونمایی کند.

این پروژه که توسط شرکت دانش‌بنیان  توسعه فن افزار توسن و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به سرانجام رسیده است، گامی مهم در توسعه بانکداری مدرن و راهکارهای مالی فناورانه محسوب می‌شود و می‌تواند سیستم مالی و فروشگاهی کشور را به شکل قابل توجهی ارتقاء دهد.

شرکت های دانش‌بنیان سامانه‌های دما نور انرژی سدنا و تولیدی تهران زرنخ در دو شهرک صنعتی کاسپین و البرز، دیگر میزبانان سورنا ستاری در ادامه سفر هستند.

همچنین قرار است، یک کارخانه نوآوریدر استان قزوین ایجاد شود و محل‌های پیشنهادی برای تاسیس کارخانه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و هیئت همراه، مورد بررسی میدانی قرار خواهد گرفت. شرکت صنعتی نیرو محرکه از جمله شرکت‌های به نام در کشور است که ساخت قطعات اصلی خودرو بخش مهمی از تولیدات این مجموعه تولیدی را شامل می‌شود.

بر این اساس، این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک مرکز نوآوری ویژه گیربکس ایجاد کرده است، تا در این زمینه کشورمان بتواند از رقابت‌های فناورانه جا نماند.

گشایش آزمایشگاه چشمه نور ایران

آزمایشگاه چشمه نور ایران نیز در ادامه توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح می‌شود. این آزمایشگاه به عنوان مرجع خدمات بسیاری در رشته‌های مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، پزشکی، علم مواد، باستان شناسی و محیط زیست، به پژوهشگران و فعالان نوآور و خلاق ارائه خواهد کرد.

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای خلاق

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین با حضور در پارک علمی و فناوری استان قزوین از نمایشگاه دستاوردهای خلاق، فناورانه و دانش‌بنیان استارتاپ‌ها و شرکت‌های پارک بازدید خواهد کرد. افتتاح مرکز نوآوری چشمه نور و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان قزوین، از جمله دیگر برنامه‌های ستاری در ادامه بازدید از زیست‌بوم نوآوری استان قزوین است.

همچنین با توجه به اهمیت موضوع مالکیت فکری و پتنت، یک مرکز ویژه مالکیت فکری در این پارک برای حراست از دستاوردهای علمی و دانشی فعالان فناور ایجاد شده است که توسط ستاری افتتاح می‌شود.

همچنین با توجه به افزایش پسماندهای الکترونیک در کشور و ارزش قابل توجه مواد بازیافتی از آنها از جمله روی، مس و طلا، یک خط بازیافت  الکترونیک نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در شرکت رینو ایجاد شده است که در این سفر رسماً اغاز به کار خواهد کرد.

علاوه بر این قرار است بخشی از اراضی پارک علم و فناوری قزوین طی مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان مستقر در پارک واگذار شود.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  در نهایت در نشستی با حضور مسئولین استان با عنوان نشست اقتصاد مقاومتی حضور می‌یابد تا آخرین بررسی‌ها در زمینه رفع موانع تولید و پشتیبانی بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق صورت گیرد.