سفر فارس| دو مرکز نوآوری در شیراز افتتاح شد

کیوسک خبر: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش نخست سفر خود به استان فارس دو مرکز نوآوری را افتتاح کرد تا فعالیت فعالان زیست بوم فناوری در این شهر شتاب گیرد.

صبح امروز نخستین مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شیراز گشایش یافت. ۷ تیم فناور توی این مرکز استقرار دارند که در حوزه‌های مهندسی مواد، مکانیک، فناوری اطلاعات و مهندسی شیمی فعال هستند.

ایده‌های دانشجویان و اساتید تولید انبوه می‌شود

در این مرکز که با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است، قرار است طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان و اساتید به سوی تجاری‌سازی هدایت شود.

همچنین در این دانشگاه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نمایشگاهی که محصولات فناورانه اساتید و دانشجویان در آن به نمایش در آمد، بازدید کرد.

فلزات گرانبها از قطعات الکترونیک بدست می‎آید

در بخشی دیگری از برنامه‌های این دانشگاه یکی از کارآفرینان برتر و فارغ التحصیل، طرحی را برای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ارائه داد. طرحی در حوزه بازآوری ضایعات قطعات الکترونیک تا با نوآوری ارائه شده شاهد استخراج فلزات گرانبها از این ضایعات باشیم.

 در ادامه این سفر مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز توسط ستاری افتتاح  شد. از آنجا که نوآوری و خلق محصول جدید نیاز به حمایت دارد، راه اندازی این مرکز می‌تواند گامی موثر برای تولید انبوه محصولات فناورانه اساتید و دانشجویان دانشگاه باشد تا ایده‌های آنها به نتیجه برسد. شتابدهنده‌ها، تیم‌های فناور و صاحبان ایده در حوزه سلامت متشکل از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های شیراز در این مجموعه فعال هستند و خدمات لازم برای تبدیل یک ایده به محصول را دریافت می کنند.

اشتغالزایی رونق گرفت

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تاسیس این مرکز حمایت کرده است. طراحی مهندسی، پژوهش های علمی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، بازارسنجی و ایده‌پردازی حوزه‌های فعالیت این مرکز است. ۱۵ تیم و شرکت فناور در این مجموعه مستقر هستند و در حال حاضر برای ۷۷ نفر اشتغالزایی شده است.

معاون علمی و فناوری در این دانشگاه از محصولات حوزه فناوری سلامت در زمینه‌های جراحی، الکترودهای ثبت سیگنال‌های مغزی و عصبی، کیت‌های تشخیصی، نرم‌افزارهای مدیریت گردشگری سلامت، سیستم تشخیص با کمک هوش مصنوعی بازید کردند.

 در ادامه این سفر ستاری به شرکت دانش‌بنیان اندیشه الکترونیک پردیس پارسیان می رود و خط تولید بردهای الکترونیک را افتتاح می‌کند. خط تولیدی که ۸ محصول فناورانه کاربردی در خودروها شامل سیستم قفل مرکزی خودرو، سیستم قطعات کامپیوتری، قطعات بخش الکترونیک و ماژول پخش و غیره از جمله این محصولات است.

دانشگاه شیراز نیز با ۳ برنامه با عناوین افتتاح مرکز نوآوری علوم انسانی، افتتاح فاز دو پردیس دره نوآوری فارس و بازدید از محل مرکز خدمات فناوری و برج قدس دانشگاه از رییس بنیاد ملی نخبگان میزبانی خواهد کرد.