• خانه
  • علم و دانش
  • رونمایی از جداساز پلاسمای ایران‌ساخت و افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی تربیت مدرس؛ ستاری: بخش خصوصی به حوزه سلول‌های بنیادی ورود و پژوهش را محصول کرده است

رونمایی از جداساز پلاسمای ایران‌ساخت و افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی تربیت مدرس؛ ستاری: بخش خصوصی به حوزه سلول‌های بنیادی ورود و پژوهش را محصول کرده است

کیوسک خبر: در حاشیه افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان نخستین مرکز جامع زیر نظر وزارت علوم، محصول دانش‌بنیان جداساز پلاسمای ایران‌ساخت رونمایی شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین گشایش فاز نخست مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه تربیت مدرس، از پیشرفت‌های چشمگیر کشور در این عرصه فناورانه گفت و افزود: سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، فناوری راهبردی و پیشران است و با توجه به ذات پویا و نوآورانه‌ای که دارد، حرکت مستمر و جدی فنناوران، دانشگاهیان و پژوهشگران را می‌طلبد.
محیطی برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول
مجموعه اتاق‌های این مرکز به مساحت ۶۰۵ متر مربع برای حوزه‌های ژن درمانی، سلول‌درمانی و مهندسی بافت در دل دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی شده است. از همین رو، ستاری با تاکید بر این‌که این مرکز باید زیرساختی برای حضور بخش خصوصی باشد، عنوان کرد: از پژوهشی که بخش خصوصی در آن نقشی نداشته باشد، نمی‌توان انتظار محصول داشت؛ بنابراین، این مرکز می‌تواند بستری باشد که با حمایت و هدایتگری دولت، زمینه را برای نقش‌آفرینی بخش خصوی در پژوهش فراهم کند.
بر همین اساس دستاوردهای ۱۵ شرکت دانش‌بنیان  در این مرکز جامع گرد آورده شده است؛ مرکزی که به گفته ستاری، زمینه ورود دانشگاه به پژوهش‌هار محصول‌محور را فراهم کرده جامعه را در حل مشکلاتش با کمک نوآوری یاری می‌کند.
معاون علمی و فناوری و ریاست جمهوری در حالی‌که نوآوری را ارزنده‌ترین هدیه خداوند به بشر می‌داند، ادامه داد: این نوآوری در بستر بخش خصوصی شکوفا می شود. مثال ساخت هواپیما گواه این حقیقت است؛ دولت آمریکا در ساخت هواپیما با سرمایه گذاری هنگفت نتوانست هواپیما بسازد، اما دو دوچرخه ساز با سرمایه شخصی نخستین نمونه هواپیما را ساختند و از همین جا شد که پایه هوافضای آمریکا خصوصی شد.
رونمایی از یک محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت
نوآوری جمعی از متخصصان و فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان  بدر تجهیز منجر به تولید محصول دانش‌بنیانی شد که در تولید بسیاری از داروهای استراتژیک و حیاتی، کاربرد دارد. تولید جداساز پلاسمای ایران‌ساخت گامی نوآورانه از افرادی است که همگی جزو دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت مدرس هستند و محصولشان را در قالب یک شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی به نتیجه رساندند.
از همین رو، معاون علمی و فناوری تاکید کرد: پژوهش سرمایه گذاری شده توسط بخش دولتی به محصول منجر نمی‌شود و باید پای بخش خصوصی را به این عرصه باز کنیم. از پژوهش دولتی نمی توان انتظار محصولی داشت که در بازار رقابت کند و فروش داشته باشد.
این دستگاه کار  جداسازی پلاسما از خون و بازگرداندن باقی اجزا به بدن بیمار را انجام داده و در تولید داروهای راهبردی، پیشرفته و درمان‌گر بیماری‌های خاص، کاربردی حیاتی دارد. چندمین نوع سرم آلبومین، پلاسمای منجمد شده و درمان بیماری های صعب العلاج است. تولید این تجهیز پیشرفته در انحصار ۵ کشور خارجی بود اما فناوری آن توسط متخصصان و فعالان فناور داخلی بومی سازی شد.
ستاری، تولید محصولات این چنینی و دستاوردهای دانش‌بنیان دانشگاهیان را حاصل ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانست و افزود: خوشحالم که می بینم این زیست بوم در دانشگاه های کشور ایجاد شده و با راه‌اندازی این مرکز جامع، راه برای  تبدیل پژوهش به پدیده و  ورود این محصولات به زندگی جامعه میسر شده است.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شرکت های دانش بنیانی در کشورمان هستند که سرمایه گذاری های قابل توجهی در تحقیق و توسعه انجام می دهند و ایده نوآورانه را به محصول می‌رسانند.
وی همچنین از بازگشت سهم عوارض شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری به جیب پارک‌ها و امکان هزینه‌کرد در توسعه زیرساخت‌ها و رونق زیست‌بوم نوآوری گفت و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قانونی مصوب کرده است که به زودی توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ خواهد شد. بر اساس این مصوبه، سهم شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری از عوارض ببه پارک ها باز می‌گردد تا توسعه قابل توجهی در زیست‌بوم نوآوری و فناوری و توسعه پهنه‌های نوآورانه را به همراه بیاورد.
قیمت نمونه ایران‌ساخت دستگاه جداساز پلاسمای ایران‌ساخت، چندین برابر کم‌تر از نمونه خارجی خواهد بود و ضمن آن‌که می‌تواند نیاز کشورمان را به این تجهیز پزشکی پیشرفته و حیاتی برطرف کند، ارزش افزوده و اشتغال قابل توجه را به واسطه تولید و صادرات فراهم می‌آورد.
ضرورت پیوند میان فناوری‌های پزشکی و دیگر حوزه‌های دانشی
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در بخش دیگری از آیین گشایش مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما در حوزه دانش و فناوری و همچنین علوم پزشکی دست برتر ارزشمندی داریم اما باید تلاش کنیم نزدیکی فکری، اجرایی و عملی را میان ظرفیت‌های موجود در عرصه پزشکی و علمی ایجاد شود.
وی با تاکید بر این که باید ظرفیت های علمی و فناورانه ایجاد شده، بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند، ادامه داد: اغلب دانشگاه های علوم پزشکی ما با سایر دانشگاه های علوم همسایگی و هم خوانی دارند و لازم است که این ظرفیتی است که می‌توان به کمک آن، همراهی و هم افزایی را گسترده‌تر کرد.
غلامی با بیان این‌که باید بتوانیم توان علمی و فناورانه را برای رفع نیازهای کشورمان به کار ببندیم و این تعامل را با سایر کشورها نیز ایجاد کنیم، ادامه داد: از دکتر ستاری قدردانی می کنم زیرا حمایت های مستمر و آینده نگرانه داشتند و علیرغم دیدگاه نادرستی که نسبت به دوگانگی میان وزارت علوم و معاونت علمی وجود داشت، این هماهنگی و یکپارچگی به خوبی خود را نشان داده و در سال های آینده بیش تر خود را نشان خواهد داد زیرا بسیاری از شرکت ها هنوز در آغاز راه خود هستند و این فرآیند در سال ای نه چندان دور به خوبی اثر خود را نشان خواهد داد.
وی افزود: بخش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی یکی از حوزه های پیشتاز دانشی و فناوری است و باید سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های آموزش و توسعه این فناوری صورت بگیرد که خوشبختانه معاونت علمی و فناوری به این حوزه به خوبی ورود پیدا کرده است.
ایجاد سازوکاری برای توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
در بخش دیگری از این مراسم امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از ارتباط میان این عرصه فناورانه و حوزه‌هایی چون مهندسی و علوم پایه  گفت و ادامه داد: این فناوری به سرعت در حال پیوند با دیگر حوزه‌ها از جمله مهندسی است و در آینده ای نزدیک، اقبال از این حوزه بیش‌تر خواهد شد.
وی با اشاره به رشد فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: خوشبختانه ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با شناخت اهمیت این ظرفیت، از شرکت‌های دانش‌بنیان این فناوری را ادامه داد به طوری که تعداد شرکت های فعال در سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از ۱۶۳ شرکت دانش بنیان فراتر رفته است.
حمیدیه ادامه دادکه شرکت ها ی حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با هدایت و راهنمایی های ستاد از ترکیب اعضای هیأت علمی و متخصصان دانشگاه های مختلف وزارت خانه های بهداشت و علوم شکل گرفته اند که این مسئله بسیار به توسعه فناوری این حوزه کمک کرده است .اما آن چه که به توسعه بیشتر شرکت های دانش بنیان سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی کمک خواهد کرد حمایت و همکاری بیشتر سازمان غذا و دارو است که البته باید با همت وزارت بهداشت، جایگاه این سازمان در این مورد حمایت شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری علوم و فناوری سلول‌های بنیادی ،رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات ایران‌ساخت را فرصتی برای اشتغال‌زایی، حفظ سرمایه‌های ملی و ارزش آفرینی دانست و افزود: تعداد محصولات دانش بنیان در حوزه  سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به میزان قابل توجهی رسیده است که می تواند نیاز داخلی را به تامین کند بر همین اساس باید سازوکاری ایجاد شود تا با جلوگیری از واردات بی موردنمونه‌های خارجی، دست تولیدکننده محصول ایران‌ساخت باز شده و نیاز  کشور با محصول داخلی تامین شود.
حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری وزارت علوم
نخستین مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری بستری برای توسعه محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت در این حوزه، تبدیل پژوهش‌ها به محصولات و خدمات کاربردی خواهد شد.
افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این دانشگاه، به عنوان یک مرکز زیربنایی، گام مهمی در جهت حمایت از فرآورده‌های سلولی، محصولات ژن‌درمانی و مهندسی بافت با درجه کاربرد بالینی خواهد بود که در سال‌های آتی نقش کلیدی در جهت ارتقای سلامت جامعه و مردم و درمان بیماران صعب‌العلاج خواهد داشت.
رونمایی از دستگاه جداساز پلاسما، رونمایی از کیت سنجش آلودگی میکروبی، رونمایی از کیت پایش باروری آقایان و بازدید از فاز اول اتاق‌های تمیز مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از دیگر برنامه‌های امروز در این مرکز جامع است.