• خانه
  • علم و دانش
  • سرآمدان علمی کشور معرفی شدند؛ ستاری: ۴۰۰۰ نخبه تحت حمایت قرار گرفته‌اند؛ منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه است

سرآمدان علمی کشور معرفی شدند؛ ستاری: ۴۰۰۰ نخبه تحت حمایت قرار گرفته‌اند؛ منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه است

کیوسک خبر: چهارمین نشست سرآمدان علمی کشور با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و اساتید دانشگاه و برخی از سرآمدان علمی برگزار شد، زوایای مختلف و نتایج برنامه حمایت از سرآمدان علمی مورد بررسی قرار گرفت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در رویداد گفت: واقعیت این است که برنامه حمایت از سرآمدان علمی در راستای تحقق اهداف کلی بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای فرهنگ‌سازی در جامعه در خصوص ارزش نخبگان، محققین و منابع انسانی فناور محور، پایه‌گذاری شد.

پیگیری برای بازگشت نخبگان ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: ما در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ نفر از نخبگان و فعالان فناور شاخص کشور را در بنیاد ملی نخبگان تحت پوشش حمایتی قرار داده‌ایم. همچنین برنامه‌ای برای بازگشت نخبگان ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا، در حال پیگیری است. بسیاری از نهادهای همکار و وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز همین اهداف را در بسترهای مختلف دنبال می‌کنند. تمام تلاش ما ایجاد یک تحول فرهنگی در کشور است. تحولی که در نتیجه آن همه آحاد جامعه به این نتیجه برسد که سرمایه‌ای مهمتر از منابع انسانی وجود ندارد.

رئیس فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های محقق شده برای توسعه حمایت ها از طیف نخبگانی کشور، گفت: در حدود یک سال است که در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه حمایت و جذب نخبگان غیرایرانی در حال اجرا است و در ابتدای راه نتایج قابل توجهی در برداشته است. متاسفانه ساختارهای کشور چندان برای پذیرش نخبگان بین‌المللی طراحی نشده است و در این خصوص نیازمند تغییر وضعیت هستیم، برای مثال چندی قبل یکی از جراحان مغز و اعصاب افغانستانی گفت که ناچار است هر سال برای مدت طولانی در صف‌های طویل منتظر بماند تا اقامتش تمدید شود، سپس به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کند تا مجوز مطبش تمدید شود و همچنین در نهادهای دیگر نیز همین فرایند را تکرار کند.

جذب نخبگان خارجی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: اخیراً یکی دیگر ازاتباع افغانستان موفق شد تا رتبه اول ریاضی در دانشگاه شریفرا کسب کند. ما برنامه‌ای برای اعطای بورسیه به ۱۰۰ نفر اول کنکور افغانستان تدارک دیدیم و از ۱۰۰ نفر ۸۵ نفر به این برنامه پیوستند، ۳۰ نفر از این تعداد نیز در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنند. تمام دنیا در تلاش است تا تعداد نخبگان بیشتری را از کشورهای دیگر جذب کند و ما نیز باید برای این مسئله مهم یک برنامه منسجم داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت تغییر ساختار آکادمیک کشور، گفت: دانشگاه نباید با دانشجو و استاد نخبه، برخورد اداری داشته باشد و باید بین آنها و یک دانشجوی عادی و غیرتلاشگر فرق قائل شود. نهاد دانشگاهی باید یاد بگیرد تا برای حفظ محققین، سرآمدان علمی و نخبگان حاضر در دانشگاه بجنگد و به آنها امکانات تخصیص دهد. در حال حاضر در اروپا یا آمریکا بنیاد ملی نخبگانی وجود ندارد، در ایران نیز این بنیاد را با هدف عالیه فرهنگ‌سازی تاسیس شد. در صورت تحقق فرهنگ‌سازی دیگر جامعه و نهاهای آن به صورت خودجوش از نخبگان حمایت خواهد کرد و نیازی به وجود یک سازمان دولتی برای این مسئله نیست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در تبیین بیشتر تغییرات رخ داده در بطن جامعه نسبت به موضوع نوآوری، افزود: چندی قبل پارک علم و فناوری صنعت نفت افتتاح شد. این موضوع مهمی است که صنعت نفت به این نتیجه رسیده است که باید یک پارک علم و فناوری داشته باشد. خود مهندس زنگنه ویز محترم نفت نیز اظهار کرد که در تلاش است تا تجارب خود را در خدمت استارتاپهای این حوزه قرار دهد. مسیر طولانی طی شده است تا چنین فرهنگ متعالی در میان سازمان‌ها و نهادهای اجرایی کشور شکل گرفت. ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا  علاوه بر ۲۰ میلیارد تومان بودجه امسال، بودجه و امکانات بیشتری به فدراسیون سرآمدان علمی کشور تخصیص یابد.

اگر بخواهیم به مرجع علمی تبدیل شویم، باید اقدامات چندوجهی انجام دهیم

سعید سرکار دبیر فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  نیز در این همایش گفت: فدراسیون با ابتکار شخصی و حمایت خود دکتر ستاری پا گرفت، دلیل این موضوع هم دغدغه ایشان در زمینه مرجعیت علمی کشور بوده است که از جمله مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست. بحث مرجعیت علمی معنای خاص خود را دارد و ما اگر بخواهیم، به مرجع علمی تبدیل شویم، باید اقدامات چند وجهی مختلفی انجام دهیم. باید برای کسب جوایز معتبر علمی جهانی همچون نوبل و مصطفی(ص) برنامه‌ریزی کرد. حضور دانشمندان ایرانی در کنفرانس‌های مهم به عنوان سخنران و تبادلات علمی گسترده، می‌تواند از جمله مقدمات زمینه‌ساز مرجعیت علمی کشور محسوب شود.

دبیر ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: حضور اساتید و دانشجویان خارجی برای دوره‌های پسادکتری و فرصت‌های مطالعاتی در ایران نیز از جمله اقداماتی است که آثار مبارکی خواهد داشت. برای مثال ما در حوزه رباتیک دانشجوی از دانشگاه معتبر EPFL سوئیس داشتیم که برای تحصیل به ایران سفر کرد. انتشار مقالات و نشریات معتبر علمی، که مورد استناد قرار گیرند، نیز یکی دیگر محورهای کار فدراسیون سرآمدان علمی است. در حال حاضر هر ساله ۱۰۰ نفر به عنوان سرآمدان علمی در سه گروه ال، ب و ج، انتخاب می‌شوند.

سرکار با اشاره به مبانی فکری تاسیس این فدراسیون گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ محقق برجسته در تلاش هستند تا در این لیست ۱۰۰ نفر قرار گیرند. این تلاش خود بسیار حائز اهمیت است. در مجموع ۱۱۵ نشریه معتبر علمی بین‌الملی شناسایی شده است. انتشار مقاله توسط پژوهشگان ایرانی در هر کدام از آنها می‌تواند به کسب امتیاز برای پیوستن به لیست سرآمدان علمی منتهی شود. این نشریات نیز در چند گروه اعتباری دسته‌بندی شده‌اند که امتیاز آنها با یکدیگر متفاوت است. ۱۰۰ نفر سرآمد علمی انتخاب شده تنها از تهران نیستند و از ۴۰ دانشگاه مختلف کشور انتخاب شده‌اند. همچنین بالای ۷۰ درصد از سرآمدان سنشان کمتر از ۵۰ سال است که این نیز خود امیدبخش است.

نقش معاونت علمی در توسعه علمی کشور درخشان است

محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این مراسم، ضمن درخشان توصیف کردن نقش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در توسعه علم در کشور، گفت: دکتر ستاری انصافاً در عرصه‌های مختلف علمی تاثیری عمیق و ماندگار بر جای گذاشته‌اند. پیگیری‌های مکرر ایشان برای به سرانجام رسیدن کارها و تخصیص هدفمند منابع توسط ایشان یکی  دیگر از دلائل توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور است. پروژه تاسیس رصد خانه در کشور ۲۵ سال پیش ایده‌پردازی شد، اما در نهایت با تلاش دکتر ستاری به مرحله اجرا رسید.

در این مراسم همچنین ۳۸ نفر از سرآمدان علمی کشور به صورت آنلاین حضور داشتند. محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس و محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه شریف نیز از جمله دیگر مسئولین حاضر در نشست بودند.

برخی از اساتید و سرآمدان مدعو، نقطه نظرات  خود را در این رخداد مطرح کردند. در نهایت مراسم تقدیر و اهدای جوایز برگزار شد. ۳ موسسه دانشگاهی و ۳ سرآمد علمی مورد تقدیر قرار گرفتند، تقدیر از دانشگاه‌ها بر اساس نقش آنها در پیشبرد برنامه ملی حمایت از سرآمدان علمی انجام گرفت.

دانشگاه صنعتی شریف به عنوان رتبه اول، دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز به عنوان دارنده رتبه سوم مورد تقدیر قرار گرفت.

سرآمدان برتر دارای رتبه اول تا سوم نیز علی مرسلی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، علی اسفندیار عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و محمد مهدی شیخ جباری عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بودند.