• خانه
  • علم و دانش
  • تحولی فناورانه در درمان اعتیاد و کاهش دردهای سرطانی| کارخانه تولید داروی ایران‌ساخت ترک اعتیاد راه‌اندازی شد؛ ستاری: نقطه عطفی در درمان اعتیاد رقم خورده است

تحولی فناورانه در درمان اعتیاد و کاهش دردهای سرطانی| کارخانه تولید داروی ایران‌ساخت ترک اعتیاد راه‌اندازی شد؛ ستاری: نقطه عطفی در درمان اعتیاد رقم خورده است

کیوسک خبر: کارخانه جدید تولید داروهای درمان اعتیاد با فناوری‌های نوین با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به صورت برخط افتتاح شد تا تحولی در درمان اعتیاد به کمک فناوری دانش‌بنیان‌ها رقم بخورد.

این خط تولید فرآورده دارویی ایران‌ساخت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه زیست‌فناوری توسط شرکت دانش‌بنیان مهرسام دارو  به بهره‌برداری می‌رسد و کشور را از یک داروی کارآمد در درمان اعتیاد بی‌نیاز می‌کند.

آغاز نقطه عطفی در حل معضل اعتیاد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در این مراسم با بیان این‌که امروز نقطه عطفی در توسعه فناوری درمان اعتیاد رقم خورده است ادامه داد: حوزه درمان سوء مصرف مواد مخدر مانند بسیاری از دیگر حوزه های فناورانه، به مدد وجود زیست بوم نوآورانه مختص ویژگی‌های اجتماعی و فردی کشورمان به موفقیت رسیده است.

اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان یکی از بلاها و چالش‌های جامعه است که در دهه‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است. میزان شیوع عمومی این بیماری ۵.۴ درصد است و بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰هزار ایرانی مصرف کننده مستمر این مواد هستند. بر همین اساس معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر این‌که برای درمان و ریشه‌کنی معضل اعتیاد می‌بایست راهکارهای نوآورانه مبتنی بر شرایط بومی کشور توسط فعالان زیست‌بوم دانش‌بیان ارائه شود، ادامه داد: ایران شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد و به دلیل قرار گرفتن در معرض بستر انتقال مواد مخدر، شهدای بسیاری را در مسیر مبارزه با این پدیده شوم تقدیم کرده است.

ستاری به نقش نوآوری‌ها در حل این معضل اشاره کرد و گفت: : ایران هزینه های سنگینی را برای مقابله و درمان مواد مخدر صرف کرده است، ایران را نسبت به دیگر کشورها منحصر به فرد و بیش از هر کشوری نیازمند روش های بومی می‌سازد. باید با استفاده از ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی دانش آموخته در علوم پایه، علوم انسانی، فناوری های شناختی و دیگر حوزه‌ها، مدل بومی خودمان را برای حل معضل اعتیاد پیاده سازی کنیم.

پیاده‌سازی مدلی بومی

شرکت دانش‌بنیان مهرسام دارو  با تولید ماده اولیه و قرص زیرزبانی بوپرونورفین هیدروکلراید با روش بهینه نیاز کشور به یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های دارویی اثربخش در کاهش تمایل معتادان به سوء مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد را تامین می‌کند. در همین راستا، رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که امروز بخشی از این روش های جدید به کمک علوم و فناوری متخصصان اجرا شده است، ادامه داد: به نتیجه رسیدن این کارخانه در کم تر از یک سال نشان دهنده توانمندی های این حوزه است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از ضرورت پیاده‌سازی روش‌های درمان و پیشگیری با کمک ظرفیت های علمی و فناورانه  گفت و افزود: علوم و فناوری‌های شناختی میزان تمایل بازگشت بیماران به شرایط پیشین، روش های جدید درمان به کمک زیست فناوری و توسعه داروهای گیاهی همه در حال تحقق است. استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی جرم، از ظرفیت هایی هستند که به ریشه کن شدن این معضل کمک می کنند.

اعتیاد، به عنوان چالشی جدی در حوزه سلامت جامعه، سالانه بیش از ۵۰۰۰ مرگ را رقم می‌زند. از این رو، ستاری با بیان این‌که حل کامل معضل بازگشت پذیری دوباره به منجلاب اعتیاد، با کمک روش‌های نوآورانه و محصولات ایران‌ساخت ممکن است، ادامه داد:در همین راستا، توسعه مراکز نوآوری در حوزه ترک اعتیاد، شناسایی و مقابله که در حال حاضر به کمک فناوری‌های دانش بنیان ها کارهای خوبی هم انجام شده  است.

تولید ۱۷ محصول ایران‌ساخت برای کاهش دردهای بیماران خاص

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توانمندی حوزه زیست‌فناوری و دارویی در ارائه محصولات و راه‌کارهای ببومی گفت و افزود: حوزه دارویی نیز یکی از همین ظرفیت ها است که امروز به کمک شرکت دانش بنیان مهرسام دارو  محقق شده است؛ ۱۷ داروی ناپروتیک برای تسکین درد با کارایی بالا و اثرات جانبی بسیار کم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توس این شرکت دانش‌بنیان در حال توسعه است.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری تولید ماده اولیه و قرص زیرزبانی بوپرونورفین با روش بهینه شده را فرهنگ و روشی نوین عنوان کرد و افزود: پیاده سازی و اثربخش کامل این روش، به فرهنگ‌سازی و آموزش نیاز به آموزش دارد و با ایجاد زمینه ها و فرهنگ سازی لازم، میتواند تحول آرین باشد.

وی با بیان این‌که هیچ محدودیتی برای تولید این محصول دارویی ایران ساخت وجود ندارد و امیدواریم به کمک این ظرفیتی که برای تولید این دارو ایجاد شده و به کمک ظرفیتی که  در ستاد مبارزه با مواد مخدر، ایجاد شده امیدواریم شاهد تحولی در حل معضل اعتیاد باشیم.

ستاری از ضرورت همکاری و همدلی تمامی نهادهای اثرگذار با فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در مسیر پرفرازو نشیب حل مشکلات اجتماعی گفت و تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی کار ارزشمندی را در پیاده سازی یک مدل جدید و پویای حمایت مالی پیاده سازی کرده است که توانمندی و قدرت علمی و فناوری جوانان خلاق فعال در شرکت های دانش‌بنیان را در مدت زمان اندک به مرحل تجاری سازی رساند. تلاش کردیم اقتدار فناورانه کشور را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، نمایان کنیم زیرا هرچقدر این شرکت ها توانمندتر باشند شاهد مشکلات کمتر، اشتغال و ارزش افزوده بیش‌تر خواهیم بود.

وی با تاکید بر استفاده از روش‌های بومی در حل مشکلات کشور گفت: حمایت نهادها از این زیست بوم فضایی را ایجاد می کند تا شاهد حل مشکلات جامعه به کمک شکوفایی خلاقیت های جوان و توانمند کشور باشیم و بتوانیم ایده را به محصول تبدیل کنیم تا مردم تاثیر فناوری را در زندگی روزمره لمس کنند.

همکاری اثربخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فرآیند پیشگیری تا درمان اعتیاد

اسکندر مومنی دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این که باید به طور همزمان و همگون در حوزه های پیشگیری درمان و توانمندسازی پیش برویم، ادامه داد: سال های پیش با مبارزه جدی با ورود مواد مخدر این رویکرد به وجود آمد که با تکیه صرف بر حوزه مقابله، این عارضه را حل کنیم اما این کافی نیست و همه باید با اقدامات متناسب درمان، توانمندسازی و آموزش به یاری مبارزه با مواد مخدر بیایند. اگرچه این اقدامات در سال های اخیر انجام شده اما کافی نبوده اند.

مومنی از حمایت اثربخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از تولیدات و نوآوری‌های حوزه پیشگیری تا توانمندسازی در حوزه مبارزه با مواد مخد گفت و ادامه داد: ادامه داد: با عزم ستاد مبارزه با مواد مخدرو تلاش های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موضوع درمان به کمک تولیدات شرکت‌های دانش بنیان به طور جدی دنبال شد به طوری که امروز شاهد ظهور نقطه عطفی در درمان اعتیاد هستیم. دانشمندان و متخصصان به تازه ترین فناوری های روز دست یافته‌اند و این موضوع را دنبال می کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش کیفیت درمان سوء مصرف اعتیاد با راه‌اندازی خط تولید ماده اولیه و قرص زیرزبانی بوپرونورفین با روش بهینه شده گفت و ادامه داد: تا پیش از این، مانایی در درمان پایین بود که با تولید محصولات دانش‌بنیان از جمله نوبرپورفین می توان تحولی در درمان اعتیاد و کاهش آسیب شاهد باشیم. درمان‌های موجود با استفاده از مواد مخدر بود اما این دارو ضمن آنکه مقدار بسیار ناچیزی مخدر دارد، عمدتا متشکل از موادی است که اشتیاق و تمایل به مصرف مواد مخدر را برای مدت طولانی کاهش می دهد.

وی افزود: دارو در شکل های مختلف پوستی، تزریقی و خوراکی تولید می شود و دارای دامنه گسترده اثرگذاری است و تحولی جدید در حوزه درمان کشور صورت می گیرد.

مومنی حمایت از توسعه فرهنگ‌سازی این دارو را یکی از اقدامات و اولویت‌های جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: پایین بودن قیمت تمام شده این دارو، با هدف تولید داخل و گسترش مصرف و همچنین شیوه های متنوع استفاده از این دارو  و ابلاغ شیوه نامه و آموزش درمان‌گران و پزشکان برای آشنایی کامل و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن مصوب شد. انشالله نقطه عطفی در درمان اعتیاد صورت بگیرد.

«هم‌سرمایه‌گذاری» مدلی موفق و کارآمد برای توسعه محصولات دانش‌بنیان

در بخش دیگری از این مراسم علی وحدت رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به پیاده سازی روشی نو در حمایت مالی از تولیدات دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در حوزه نوآوری تامین مالی با روش موسوم به سرمایه گذاری جسورانه که روشی کارامدتر از تامین مالی به روش مرسوم است، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

وی افزود: با شکل گیری مدل هم سرمایه گذاری، به دلیل کندی ها و پیچیدگی بخش دولتی، این کار با نقش آفرینی بخش خصوصی آغاز شده و دولت بر پایه مدل هم سرمایه‌گذاری در تامین مالی وارد می شود.

وحدت با بیان این‌که بر همین اساس مدل هم سرمایه گذاری در صندوق نوآوری شکل گرفت و ۴۸ طرح به این روش تامین مالی ده است ادامه داد: برای این طرح‌ها، ۳ هزار میلیارد ریال اختصاص داده شد که این پروژه یکی از آن‌ها است . صندوق زیست فناوری یکی عامل سرمایه گذاری بوده و صندوق نوآوری به اتکای این سرمایه گذاری نقش آفرینی کرده و تامین مالی به روش جدید در این پروژه فناورانه اجرایی شده است

تولید داروی ترک اعتیاد ایران‌ساخت به روشی نو

خط تولید ماده اولیه و قرص زیرزبانی بوپرونورفین هیدروکلراید با روش بهینه شده با هدف پوشش بازار داخلی راه‌اندازی شد، دارویی که عمدتا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود اما علاوه بر درمان ترک اعتیاد  قابلیت‌های دیگری از جمله تسکین دردهای شدید داشته و در مواردی چوون قبل از بیهوشی، کنترل و برگرداندن مهار تنفسی ناشی از فنتانیل در بیهوشی نیز کاربرد دارد.

داروی بوپرونورفین جزو داروهای ترک اعتیاد است که به دلیل دارا بودن خواص ویژه آن را نسبت به دیگر داروهای این زمینه برتری داده است. استفاده از این دارو در میزان و نحوه مصرف مناسب ،علاوه بر نشانه‌های نمایان ساختن نشانه‌های ترک مواد مخدر، کاهش ولع برای مواد مخدر، کاهش سوء استفاده، بستن اثر سایر اپوئیدها و کمک به ثبات درمان را به همراه دارد.

شرکت دانش بنیان مهرسام دارو  در مرحله نخست توانسته است ماده مؤثره و قرص زیرزبانی این دارو را به تولید برساند و در مراحل بعدی محصول نهایی و به اشکال مختلف مانند آهسته رهش تولید خواهد شد که این کار برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد.

شرکت دانش بنیان مهرسام دارو  فارمد در حوزه ایجاد دانش فنی، فناوری، طراحی و تولید تمامی مواد شیمیایی، پپتیدی، پروتئینی، سلولی و سایر موارد و اشکال مختلف دارویی مانند قرص، کپسول، آمپول، ویال، شربت، استنشاقی و دیگر مواد با اولویت نیاز داخلی است.

صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۳۵ درصد، صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری ۲۱ درصد و شرکت دانش بنیان مهرسام دارو  به میزان ۴۴ درصد در این پروژه نقش دارند.