• خانه
  • علم و دانش
  • دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر کشاورزی سوریه؛ ستاری: فناوری‌های مدرن ایرانی در حوزه کشاورزی را به سوریه انتقال می‌دهیم

دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر کشاورزی سوریه؛ ستاری: فناوری‌های مدرن ایرانی در حوزه کشاورزی را به سوریه انتقال می‌دهیم

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی دولت سوریه دیدار کردند و با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

تسهیل مسیر انتقال فناوری و صادرات محصولات و خدمات مرتبط با صنعت کشاورزی میان دو کشور یکی از موضوعات مهم این دیدار بود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری‌های فناورانه دو کشور و استفاده از ظرفیت های زیست بوم فناوری و نوآوری ایران برای همکاری با کشور سوریه، گفت: زیست بوم فناوری و نوآوری ایران در طی چند سال اخیر توسعه همه جانبه ای را تجربه کرده است.

ستاری با بیان اینکه در ایران فناوری های جدید توسعه یافته است و آمادگی برای ارائه خدمات مختلف این حوزه ها را به کشور سوریه داریم، افزود: خدماتی در حوزه فناوری‌هایی مانند ارتباطات و اطلاعات، زیست فناوری توسط شرکت های دانش بنیان و خلاق در ایران گسترش یافته است که آمادگی انتقال آنها به سوریه را داریم. تلاش می کنیم فضا را برای فعالیت این شرکت ها در داخل و خارج کشور فراهم کنیم.

توانایی تشخیص ۴۵۰ نوع سم در مواد غذایی

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به یکی از پروژه‌های مهم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: بحت تامین امنیت غذا با استفاده از فناوری‌های زیستی یکی از حوزه‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ویژه ای برای آن دارد. بر همین اساس نیز آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای در زمینه برررسی و پایش مواد غذایی ایجاد شده است که توانایی تشخیص ۴۵۰ نوع سم در این مواد را دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران بزرگ ترین مرکز تحقیقات کشاورزی را در اختیار دارد، بیان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی نیز داریم اما مشکل اینجاست که از این توانمندی‌ها به درستی در صنعت استفاده نمی شود. اما تلاش می کنیم با حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان این روند را اصلاح کنیم.

ستاری در ادامه بیان کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه سلول های بنیادی است و فناوری های مدرن کاربردی در این حوزه را به کار گرفته است. مثلا گونه ای از بز که اصلا در ایران وجود نداشت با وارد کردن بخشی از لاله گوش آن موفق به تولید این گروه حیوانی شدیم. امروز این گونه در ایران زاد و ولد می کند.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به اینکه ایران آماده همکاری های فناورانه با کشور سوریه، است، گفت: ایران می تواند فناوری‌های مدرن و پیشرفته خود در حوزه کشاورزی، سلول های بنیادی، تجهیزات پزشکی و هر نوع دیگری از فناوری‌های پیشرفته را در اختیار کشور سوریه قرار دهد. تاکنون ۱۰ سیلوی گندم توسط ایران در سوریه ایجاد شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه دعوت کرد تا به ایران بیاید و از زیرساخت های فناورانه ایران و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان بازدید کند.

ستاری در راس هیاتی علمی و تجاری به سوریه سفر کرده است. در این سفر ۴۰ شرکت دانش بنیان ایران ستاری را همراهی می کنند تا با برگزاری نشست های تجاری توسعه بازار محصولات خود را رقم بزنند.

در این سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دومین نشست تجاری و فناوری ایران در سوریه حاضر شد و سخنرانی کرد. همچنین ستاری دیدارهایی نیز با بسام ابراهیم وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه و زیاد صباغ وزیر صنعت دولت سوریه داشت.

آماده پذیرش فناوری‌های پیشرفته ایران به سوریه هستیم

در ادامه این دیدار، محمدحسان قطنا وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی دولت سوریه نیز با اشاره به سفر خود به ایران، گفت: قرار بود در حوزه کشاورزی هوشمند، استفاده از پهپادهای بدون خلبان کاربردی در این صنعت، تولید ماشین آلات کشاورزی همکاری هایی با ایران شکل گیرد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی همچنین افزود: به دلیل درگیری سوریه با جنگ ما به همه اشکال فناوری نیاز داریم. ما هنوز کارخانه تولید تراکتور نداریم و از ماشین آلات کهنه و قدیمی استفاده می کنیم. پژوهش های کشاورزی و تجهیزات آزمایشگاهی نیز در اختیار نداریم. از شما درخواست می کنیم در این زمینه ها به ما کمک کنید.

وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی دولت سوریه همچنین گفت: استفاده از پهپاد، مبارزه با آفات، پاشیدن بذر در مناطق صعب العبور و سیستم هشدار سریع برای خاموش کردن آتش مهم ترین حوزه هایی است که فناوری آن را نداریم و قصد داریم از همکاری ایران برای دست یابی به آنها استفاده کنیم. ما به فناوری و آموزش نیاز داریم. البته همکاری ایران با سوریه قابل تقدیر و توجه است.