• خانه
  • علم و دانش
  • گرامیداشت مقام زن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ستاری: زیست‌بوم کارآفرینی بانوان را با مدلی منطبق با فرهنگ کشور توسعه می‌دهیم

گرامیداشت مقام زن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ ستاری: زیست‌بوم کارآفرینی بانوان را با مدلی منطبق با فرهنگ کشور توسعه می‌دهیم

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری نشستی صمیمی با بانوان کارآفرین داشت تا درباره موانع پیش روی فعالیت اجتماعی و اقتصادیشان با آنها گفت و گو کند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری به مناسبت روز زن نشستی صمیمی با بانوان کارآفرین داشت. در این جلسه بر شکل‌گیری زیست‌بومی جدید با حضور زنان به موازات زیست بوم مردانه در کشور، تاکید کرد و گفت: باید مطابق با فرهنگ و ایرانی اسلامی تلاش کنیم زیست‌بومی جدید به موازات زیست بوم مردانه در کشور ایجاد شود. این کار باید با تلاش خود بانوان انجام شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: سالها پیش اعتقاد داشتم که توسعه امری سخت‌افزاری است و با ایجاد کارخانه و خرید تجهیزات، محقق می شود؛ اما بعد به این نتیجه رسیدم که این موضوع، یک مفهوم نرم‌افزاری است. اما امروز مطمئن شدم که توسعه یک فرهنگ است. یعنی باید فرهنگ توسعه را در کشور ایجاد کنیم.

ستاری افزود: ایران یک فرهنگ ۶ هزار ساله دارد. ایران قدیمی‌ترین تمدن و فرهنگ تجاری را به نام خود ثبت کرده است. فرهنگ تجاری و تاریخ کارآفرینی ایران یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین‌ها در دنیا است. پس باید تلاش کنیم از این فرهنگ قدیمی برای توسعه امروز کشور استفاده کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه بیان کرد: باید مدل بومی خود را در کشور توسعه دهیم نه اینکه به دنبال اجرای بی چون و چرای مدل های توسعه ای کشورهای اروپایی و آمریکایی باشیم که هیچ هم‌خوانی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد.

ستاری در ادامه تاکید کرد: زمانی که قصد کردیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور اجرایی کنیم می دانستیم باید با یک فرهنگ ۱۰۰ ساله نفتی بجنگیم. اما جنگیدن با این فرهنگ تنها با ایجاد یک زیست بوم جدید کنار این فرهنگ امکانپذیر بود. ما چاره‌ای نداشتیم غیر از اینکه در کنار زیست بوم وارداتی کشور بایستیم و زیست بوم نوینی از اقتصاد دانش بنیان ایجاد کنیم.

توسعه فرهنگ کارآفرینی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ساختار اقتصادی کشور وارداتی است، بیان کرد: همه تسهیلات برای واردات در کشور فراهم است؛ اما موانع برای صادرات زیاد است. ما باید تلاش کنیم فرهنگ کارآفرینی را در کشور توسعه دهیم. این کار را هم باید با اتکا به فرهنگ قدیمی کشورمان انجام دهیم.

ستاری افزود: اقتصاد نفتی، فرهنگ کارآفرینی کشور را از بین برده است. باید در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور این فرهنگ را دوباره احیا کنیم. فرهنگی که به توسعه اقتصادی کشور منجر می شود. این فرهنگ را باید در حوزه بانوان هم اجرایی کنیم. یعنی کارآفرینی در حوزه زنان را مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی موجود در کشور توسعه دهیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: کشور توسط یک زیست بوم مردانه اداره می شود. حتی قوانین تصویب شده در آن نیز توسط مردان نوشته شده است. پس در این زیست بوم فضا برای فعالیت زنان باید با اتکا به خود آنها اجرایی شود. دقیقا مدلی که در حوزه اقتصاد دانش بنیان دنبال کردیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه در زیست بوم فناوری و نوآوری پنجره جدیدی در کنار اقتصاد سنتی کشور باز کردیم و با وجود برخی بازخوردهای منفی به حدی پیش رفتیم که امروز بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده است.

ایجاد فرهنگ جدید برای فعالیت بانوان در کشور

ستاری ادامه داد: اصلاح ساختارهای بزرگ امکانپذیر نیست. پس چاره ای نداریم جز اینکه در کنار این ساختارهای بزرگ، فضایی جدید برای فعالیت های نوآورانه و خلاق ایجاد کنیم. در حوزه زنان نیز نیاز داریم که بانوان خود در کنار ساختار مردانه جامعه شرایط جدیدی را برای حضور خود فراهم کنند. این کار باید در زیست بوم جداگانه ای انجام شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه برای توسعه مدل کارآفرینی بانوان نیاز داریم که از سابقه فرهنگی، تاریخی و مذهبی خود استفاده کنیم، بیان کرد: اجرای یک مدل بومی در این زمینه بسیار مهم است. باید تلاش کنیم زمین بازی جدیدی در کنار زمین بازی مردانه موجود در کشور ایجاد کنیم تا زنان در این زمین فعالیت و خود را اثبات کنند.

ستاری در ادامه گفت: بر اساس آمارهای رسمی ۳۳ درصد اساتید کشور را بانوان تشکیل می دهند و ۳۱ درصد زنان نیز در امور پژوهشی حضور دارند. آماری قابل توجه و معنادار. باید از این فضای ایجاد شده برای توسعه فعالیت بانوان در کشور استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: معاونت علمی و فناوری آماده فراهم کردن زیرساخت ها برای توسعه حضور زنان در عرصه های علمی و فناورانه است. برای این کار به حضور خود بانوان نیاز داریم.

فضا را برای حضور زنان در توسعه فناورانه کشور فراهم می کنیم

همچنین فاطمه حسینی مشاور امور زنان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این مراسم، گفت: در تلاشیم حضور زنان در زیست بوم فناوری و نوآوری را توسعه دهیم. معاونت علمی نیز به دنبال افزایش مشارکت زنان در همه ماموریت های تعریف شده برای این نهاد است.

وی افزود: در این برنامه سعی می کنیم توانمندی و ظرفیت زنان در همه حوزه های فناورانه ای که امکان مشارکت زنان در آنها وجود دارد را به کار بگیریم.

به گفته حسینی، ارتقا مشارکت زنان در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور با حضور و خودباوری زنان تحصیلکرده و با حمایت معاونت علمی و فناوری به رشد و توسعه کشور در اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به ضرورت الگوگیری از حضرت زهرا در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، بیان کرد: کاری که ایشان در باغ فدک کردند به نوعی یک کارآفرینی نوآورانه در دوران خود بود. زنان مسلمان می توانند از این الگوی مطلوب به خوبی استفاده کنند.

کارآفرینی بانوان را در سایه فرهنگ ایرانی اسلامی توسعه دهیم

بهجت قاسمی همسر شهید انرژی هسته‌ای مجید شهریاری نیز در این مراسم، گفت: با حضور دکتر ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اتفاقی خوب و موثر در توسعه فضای فناورانه کشور است. موضوعی که نشان از اهتمام ایشان در توسعه دانش کشور دارد.

وی افزود: زنان کارآفرینی که در کشور هستند نیز نتیجه این تلاش ها است و امیدواریم که با ادامه مسیر، فضا برای توسعه حضور بانوان در فعالیت های فناورانه کشور فراهم تر شود. البته این کار باید با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی موجود در کشور صورت گیرد.

قاسمی همچنین بیان کرد: توسعه این فضا بدون در نظر گرفتن فضای فرهنگی کشور امکانپذیر نیست. اما استفاده از توانمندی بانوان در عرصه های اقتصادی ضرورتی است که باید مطابق با دارایی های فرهنگی و دینی کشور انجام شود.