کارخانه‌های نوآوری مشهد و شیراز گشایش یافت

کیوسک خبر: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری دستور افتتاح کارخانه‌های نوآوری در دو استان‌ را با حضور معاون علمی و فناوری صادر کرد.

این افتتاح از طریق ویدئو کنفرانس در استان های خراسان رضوی و فارس انجام شد. این کارخانه ها که با مشارکت و سرمایه ­گذاری فعال بخش خصوصی و هدایت وحمایت معاونت علمی راه اندازی شدند محلی برای تجمع کسب وکارهای نوپا وشرکت‌های خلاق و تیم­‌های نوآور و ارائه خدمات متمرکز به آنها هستند و مفهوم نوینی از هم­افزایی را برای استارت آپ ­ها به همراه دارند.

با بهره برداری از کارخانه نوآوری مشهد و شیراز برگ تازه‌ای در زیست‌بوم نوآوری این شهرها رقم ‌خورد و ظرفیتی تازه برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق فراهم شد.

کارخانه‌ای برای گرد هم آوردن نوآوران مشهد

کارخانه نوآوری مشهد با گرد هم آوردن استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌های نوآوری، شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و فرهنگی و دیگر اجزای زیست‌بوم نوآوری سعی دارد خلاقیت را در سطح شهر جاری و تمام مسیرهای دور یا پراکنده اشتغالزایی را در یک جا متمرکز کند.

برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری مشهد که توسط شهرداری مشهد ودر زمینی در ۳.۷ هکتار احداث شده است، فعالیت‌های عمرانی گوناگونی صورت گرفته که بخشی از این اقدام‌ها به دست شرکت‌های دانش‌بنیان به سرانجام رسیده است. در این کارخانه نوآوری، با در نظر گرفتن ۲.۷ هکتار فضای سبز، دو سوله نوآوری به مساحت ۱ هکتار فضایی است تا گروه‌های دانش‌آموخته، جوان و خلاق بتوانند از ایده‌هایشان محصول و خدمت فناورانه حاصل کنند.

از نوشابه تا نوآوری!

نخستین کارخانه نوآوری در محل پیشین یکی از کارخانه‌های تولید نوشابه راه‌اندازی شده است. این فضا که برای مدت‌ها بدون استفاده مانده بود، توسط شهرداری مشهد وبا حمایت معاونت علمی با بهسازی و تحول در ساختار، به محلی برای پرورش ایده های استارتاپی و نوآورانه، شتابدهی ایده‌ها و رسیدن آن‌ها به بازار کسب و کار می‌شود.

ایده راه‌اندازی کارخانه نوآوری مشهد، نخستین بار​سال ۱۳۹۷ با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شهرداری مشهد شکل گرفت و با پیگیری‌ها و حمایت از آغاز اجرای طرح کارخانه نوآوری در سال ۱۳۹۸، پس از یک سال کار مستمر، این کارخانه اکنون با شکل، ماهیت و ساختاری نو آماده بهره‌برداری است.

در کارخانه نوآوری مشهد، علاوه بر این که ۴۰۰ مترمربع به سالن اجتماعات، ۱۲۰ مترمربع سالن ارائه، ۶۲۰ مترمربع فضای کار اشتراکی و بالغ بر ۱۲۷ مترمربع آزمایشگاه ساخت اختصاص یافته است.

در کارخانه نوآوری مشهد، تمام امکانات برای رفع نیازهای کسب و کار خلاق و نوآورانه مهیا است. در این کارخانه، چگونگی شروع کسب و کار، انتخاب مسیرهای توسعه اشتغال، استفاده از فضاهای اشتراکی، بازاریابی خدمات، معرفی بهترین راه های تبلیغات و سایر نیازهایی که یک شهروند خلاق در جهت ایجاد اشتغال نوآورانه نیاز دارد، فراهم است.

گرد هم آمدن نوآوران شیرازی

کارخانه نوآوری شیراز نیز در ۱۷ هزار متر مربع زیربنا با حمایت کارخانجات مخابراتی ایران و حمایت معاونت علمی راه اندازی شد تا محلی برای تجمع فعالان حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوریهای نرم وصنایع فرهنگی ،کشاورزی، سلامت، گردشگری ، اقتصاد دریا و انرژی باشد.

کارخانه ای که در محل کارخانه های مخابراتی ایران- شهر شیراز راه اندازی شد. این کارخانه ظرفیت استقرار ۵۰۰ استارتاپ، شرکت فناور و شتابدهنده را دارد. میزان اشتغال زایی مستقیم برای ۴ هزار و ۱۰۰ نفر برنامه ریزی شده است.

اهمیت کارخانه های نوآوری

نام کارخانه‌ها معمولا تداعی کننده دود، آلایندگی محیطی، سر وصدای زیاد و تولید یک قطعه یا دستگاه است. در دنیای پیچیده و نوآورانه فناوری اما این تعریف مصداق‌های دیگری دارد. کارخانه‌های نوآوری ردی از آلایندگی ندارند و اتفاقا به کاهش آن هم کمک می‌کنند و به بستری تبدیل می‌شوند برای فرآوری و پردازش ایده‌های نوآورانه و خلاقانه و تبدیلشان به کسب و کار. کارخانه نوآوری ایده را مهم‌ترین ماده اولیه‌اش می‌داند و با تحویل یکی کسب و کار که مشکلی از جامعه حل کند، به جای دود و صدا،ارزش افزوده و اشتغال خلق می‌کند. راه کارخانه‌های نوآوری در ایران با احداث کارخانه نوآوری آزادی در تهران و به همت وحمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اغاز و به سرعت به دیگر استان‌ها نیز تسری یافت و «مشهد» یکی دیگر از میزبان‌های احداث کارخانه نوآوری جدید شده است.