• خانه
  • علم و دانش
  • ایران در جمع کشورهای دارای تجهیزات درمان ناباروری قرار گرفت؛ ستاری: به یکی از قطب‌های ارزنده این حوزه تبدیل شده‌ایم

ایران در جمع کشورهای دارای تجهیزات درمان ناباروری قرار گرفت؛ ستاری: به یکی از قطب‌های ارزنده این حوزه تبدیل شده‌ایم

کیوسک خبر: با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از تجهیزات حوزه درمان ناباروری رونمایی شد تا ایران در جمع کشورهای دارنده این فناوری قرار بگیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که دانش‌بنیان‌های حوزه فناوری سلول‌های بنیادی اکنون به عدد و وزن قابل توجهی رسیده‌اند، افزود:۱۵۰ شرکت در حوزه سلول های بنیادی داریم که ۱۰۵ شرکت دانش بنیان شده‌اند.

ستاری با بیان این‌که شاهد تحول‌های چشمگیری در این عرصه و به دست شرکت‌های دانش بنیان بوده‌ایم، ادامه داد: خوشبختانه ایران به یکی از قطب‌های ارزنده در حوزه سلول‌های بنیادی و فناوری‌های درمان ناباروری بدل شده است. این روند باید با رونق هرچه بیش‌تر فعالیت‌های پژوهشی و هموار کردن راه تجاری سازی ایده‌های نوآورانه دنبال ‌شود.

رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی از ادامه روند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این حوزه گفت و ادامه داد: محصولاتی در این شرکت دانش‌بنیان به تولید رسیده است و با حمایت مستمر و جدی از زیست بوم نوآوری و فناوری، تلاش می‌کنیم مسیر توسعه فناوری‌های این حوزه هموار شود.

بی‌نیازی از واردات محصولات کلیدی درمان ناباروری

بر اساس این گزارش، توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ۳۰ محصول نهایی شده توسط متخصصان و پژوهشگران شرکت دانش بنیان راون سازه رسما به چرخه مصرف وارد شد.

با تولید کیت های تشخیصی، محیط های کشت، محیط‌های رشد و محیط های ذوب و انجماد اسپرم، تخمک و جنین ایران را در میان کشورهای سازنده وسایل و موادمصرفی مورد نیاز مراکز درمان ناباروری قرار گرفته است.

وسایل و مواد مصرفی مورد استفاده در مراکز درمان ناباروری بیشتر وارداتی است و بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمان را شامل می شود.
بومی سازی دانش تولید این مواد علاوه بر قطع وابستگی به خارج و صرفه جویی ارزی، امکان صادرات آن به کشورهای منطقه و همسایگان ایران و ارز آوری بالای آن فراهم می کند.

همچنین دسترسی آسان و به موقع و مداوم به این وسایل و مواد و نیز قیمت مناسب و کیفیت بالای آنها نسبت به مشابه خارجی موجب کاهش چشمگیر هزینه ها و ارتقای کیفیت درمان به سود بیماران است.

شرکت راون سازه در حال حاضر مشغول مطالعه و پژوهش بر روی تولید محیط های کشت مورد نیاز مراکز توسعه و فناوری های سلول های بنیادی است که باتولید آزمایشی این محصولات، از سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.این شرکت برای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد بازار مصرف برای این محصولات، زمینه مشارکت ۲۰ کلینیک در به عنوان سرمایه گذار و مصرف کننده را فراهم کرده است.

افتتاح نخستین فب ملی میکرو نانو الکترونیک با تجهیزات ساخت ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نخستین فب ملی میکرو نانو الکترونیک را افتتاح کرد تا راه برای تبدیل پژوهش‌ها به محصول و توسعه فناوری‌های این حوزه هموار شود.

این فب با سرمایه‌گذاری صندوق توسعه فناوری نانو و حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وصندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت تجهیرات فناورانه نانو و میکروالکترونیک در پارک فناوری پردیس احداث شده است.

این فب را با تمام تجهیزات داخلی و بیش از ۳۰ دستگاه تخصصی ایران‌ساخت ، با توانمندی متخصصین کشور و شرکت‌های دانش بنیان، زمینه‌ای فراهم می‌کند تجهیزات دانش‌بنیان این حوزه فناورانه طراحی و ساخته شود. فب مکانی است که می‌تواند زمینه تولید نمونه‌های اولیه آی سی ها، مدارهای مجتمع و سایر قطعات میکرو و نانو الکترونیک را فراهم کند.

فب ملی میکرو نانو الکترونیک همچنین از قابلیت تولید نیمه صنعتی قطعات میکرو نانو الکترونیک در تیراژ متوسط برخوردار است. در کنار این فب و در آینده‌ای نزدیک، شتاب‌دهنده میکرو نانو الکترونیک شکل می‌گیرد تا فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و هسته‌های فناور در حوزه میکرو نانو الکترونیک بتوانند ایده‌هایشان را به محصول بدل کنند.

ارائه خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی
علاوه بر این که فعالان حوزه فناوری و محصول می‌توانند به امکانات، خدمات و تجهیزات تولید نمونه دسترسی کامل داشته باشند، استادان دانشگاه و دانشجویان نیز از امکان خدمات آزمایشگاهی برای پیشبرد پژوهش‌ها و طرح‌های نوآورانه‌شان برخوردار می‌شوند.

فب ملی میکرو نانو الکترونیک عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری است و خدمات خود را بر این بستر با تخفیف و تسهیلات اعتباری به اساتید و دانشجویان ارائه خواهد کرد.

مخاطبان با عضویت در شبکه آزمایشگاهی و مشاهده طرح‌های تخفیف و اعتبار درنظر گرفته شده می‌توانند از خدمات آزمایشگاهی متنوع بهره ببرند.

ایران دارای ۱۰۰ دانشگاه است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکترای نانوفناوری به آموزش و تربیت دانش‌آموختگان می‌پردازد. بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو و هزاران استاد دانشگاه در رشته های مرتبط مشغول به تحصیل و آموزش هستند و که ورود ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه آنان به صنعت نیازمند زیرساخت مناسبی در رابطه با حوزه الکترونیک است .استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان همچنین می‌توانند نمونه‌های اولیه یا نیمه‌صنعتی را در این مرکز آزمایش و تولید کنند.

همچنین این فب زمینه‌ای برای تولید دیگر فب‌ها خواهد بود و در ۴ سال آینده متناسب با نیاز یک فب پیشرفته تر و بزرگ‌تری را در کشورمان تاسیس خواهد شد. ایجاد این فب ها در کشور زمینه تحول در صنعت میکرو نانو الکترونیک کشور را فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر ۱۱۱۶ شرکت دانش بنیان در حوزه الکترونیک و میکروالکترونیک فعالیت می کنند که می‌توانند از این فب برای توسعه محصولات خود استفاده کنند.