تلسکوپ‌ها لحظه ادغام دو سیاه‌چاله را شکار کردند

کیوسک خبر: در تصویری که اخیراً توسط ناسا به اشتراک گذاشته شده، یک کهکشان به نام “ان.جی.سی ۶۲۴۰” (NGC ۶۲۴۰) قابل مشاهده است که در آن عملیات ادغام دو سیاهچاله کلان جرم را می‌توان دید.

به گزارش تک اکسپلوریست، این تصویر از داده‌های جدید رصدخانه پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray Observatory) به دست آمده است و امواج در تصاویر جدید در رنگ‌های قرمز ، نارنجی و زرد قابل مشاهده هستند. اخیرا نیز ناسا این داده‌ها را با داده‌های نوری حاصل از “تلسکوپ فضایی هابل” که در ابتدا در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، ترکیب کرده است.

این سیاه چاله‌های ادغام شده تقریباً ۳ هزار سال نوری از یکدیگر فاصله دارند و به عنوان منابع مانند نقطه‌ای روشن در وسط تصویر دیده می‌شوند. این سیاهچاله‌ها به این دلیل که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، به صورت مارپیچ در آمده‌اند و این روندی است که از حدود ۳۰ میلیون سال پیش آغاز شده است.

در سال ۲۰۲۰ ، براساس داده‌های “رصدخانه پرتو ایکس چاندرا”، کشف دو سیاه چاله ادغام شده اعلام شد. از سال ۲۰۰۲ ، علاقه شدیدی به پیگیری مشاهدات کهکشان “ان.جی.سی ۶۲۴۰” توسط تلسکوپ چاندرا و سایر تلسکوپ‌ها وجود دارد.

ان‌.جی.‌سی ۶۲۴۰ یک کهکشان فوق روشن فروسرخ (ULIRG) در صورت فلکی “مارافسای” (Ophiuchus) است و علاوه بر این کهکشان مذکور بازمانده ادغام سه کهکشان کوچکتر است.

به گفته دانشمندان، روند ادغام ممکن است از حدود ۳۰ میلیون سال پیش آغاز شده باشد. تخمین زده می‌شود که این دو سیاهچاله در نهایت به آرامی به یکدیگر نزدیک شده و ده‌ها یا صدها میلیون سال دیگر در یک سیاهچاله بزرگتر ادغام خواهند شد.

تصور می‌شود که جفت این سیاهچاله‌های کلان جرم می‌توانند به دانشمندان در درک برخی از رفتارهای غیرمعمول سیاهچاله‌های کلان جرم به سرعت در حال رشد، مانند خم شدن و اعوجاج که در فواره‌های قدرتمندی که تولید می‌کنند قابل مشاهده است، کمک کنند.همچنین ، انتظار می‌رود جفت این سیاه چاله‌های کلان جرم در روند ادغام، قوی‌ترین منابع امواج گرانشی در جهان باشند.

سیاه‌چاله کلان جرم (Supermassive black hole) بزرگترین نوعی سیاه‌چاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریبا همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود. این سیاه‌چاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است.