• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: نوآوری‌ها تکنیک‌های نوین را به حوزه مبارزه با مواد مخدر وارد می‌کند

ستاری: نوآوری‌ها تکنیک‌های نوین را به حوزه مبارزه با مواد مخدر وارد می‌کند

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در روز پژوهش، از آخرین دستاوردهای علمی و اجرایی مبارزه با مواد مخدر بازدید کرد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پس از بازدید از دستاوردهای علمی و اجرایی مبارزه با مواد مخدر در نشست دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر حضور یافت و گفت: باید با کمک فناوری و نوآوری راه ورود تکنیک‌های جدید تشخیص درمان، پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و حتی شناسایی قاچاقچیان باز شود.

ستاری افزود: هر صنعتی که کمترین میزان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و شتاب‌دهنده‌ها را دارد بیشترین چالش‌ها و نواقص عملکردی را تجربه می‌کند، اما در عوض صنایعی که با زیست‌بوم فناوری و نوآوری همراه هستند توسعه خود را شتاب داده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: یک سال گذشته همکاری‌های خوبی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته است که این موضوع زمینه را برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه فراهم می‌کند.

ستاری همچنین بیان کرد: ما برای ایجاد سیستم جدید مبارزه با مواد مخدر به فرهنگ‌سازی نیاز داریم. اینکه بتوانیم ساختارهای سنتی را به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌ها، فناوری و نوآوری عادت دهیم. این زیست‌بوم آنقدر قوی و پرسرعت راه خود را باز می‌کند که پس از مدت کوتاهی، ساختارهای سنتی، خودشان به سراغشان می‌روند.

رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری افزود: در دنیا به سمت استفاده از تکنیک‌های درمانی اعتیاد حرکت کرده‌اند. ما هم در ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرفیت‌های فناورانه و نوآورانه‌ای داریم که می‌توانید از این ظرفیت‌ها برای توسعه و ماندگاری روش‌های درمانی استفاده کنید. در این ستاد با کمک دستگاه‌ها و تکنیک‌های جدید درمانی و کارکردهای مغز به حوزه درمان ورود کرده‌اند.

توان دانش‌بنیان‌ها را به میدان مبارزه با مواد مخدر بیاوریم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم می‌تواند توان دانشی شرکت‌های دانش بنیان خود را برای تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی موثر در درمان اعتیاد که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، به کار گیرد.

ستاری افزود: تحقیقات و پژوهش‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر زمانی کارآمد است که نتایج اقتصادی آن بین ۱۰ تا ۱۵ سال در جامعه نمود یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین گفت: با سیستم‌های سنتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به جایی نمی‌رسیم. باید ساختارهای سنتی را بشکنیم. البته این کار سخت است و با مقاومت‌های زیادی مواجه خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نوآوری را تنها راه اثربخشی اقدامات در این حوزه دانست و بیان کرد: با کمک فناوری و نوآوری باید به میدان مبارزه با مواد مخدر برویم. تنها چاپ کتاب و تحقیق بدون پشتوانه فناورانه به کار نمی‌آید.

مبارزه مواد مخدر با کمک شتابدهنده‌ها سرعت می‌گیرد

ستاری ادامه داد: زمانی تحقیق اثرگذار است که با پول بخش خصوصی تجاری‌سازی شود. چون نوآوری حاصل سرمایه‌گذاری این بخش روی پژوهش است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری معتقد است با کمک تکنیک‌های جدید در حوزه مبارزه با مواد مخدر می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و ماندگاری روش‌ها را بیشتر کنیم.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر با کمک شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به حوزه پیشگیری، شناسایی و درمان ورود کند. این شرکت‌ها خود مسیر درست و علمی را پیدا می‌کنند و پیش می‌روند. شما فقط پشتیبان آنها باشید.

ستاری با اشاره به تلفات انسانی این حوزه، تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم با استفاده از تکنیک‌های فناورانه و نوآورانه، تلفات انسانی را کاهش دهیم. این کار در کنار کاهش هزینه‌ها، نیروی انسانی ارزشمند را هم برای کشور حفظ می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: توسعه یک مقوله فرهنگی است. برای رسیدن به آن باید از نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین بهره ببریم.

ستاری همچنین، گفت: همه ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری‌ها و تکنیک‌های مبارزه با مواد مخدر آماده همکاری با نهادهای مرتبط با این حوزه هستند.

ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی در حوزه مبارزه با مواد مخدر ضروری است

در ادامه اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبار‌ه با مواد مخدر هم در این‌ نشست، گفت: با روش علمی نوینی که ستاد در پیش گرفته است، میزان کشفیات در ۶ ماهه ابتدایی امسال به اندازه کل سال ۹۲ و ۹۳ بود.

وی افزود: در این روش جدید بر روی چند شاخص «مرزها به خصوص شرق کشور»، «بازارهای بزرگ» و «کارهای اطلاعاتی» تمرکز کرده‌ایم. سال‌های گذشته از حوزه پیشگیری غفلت کرده بودیم اما با اجرای «طرح یاریگری» که با کمک وزارت آموزش و پرورش و با محوریت مدارس اجرایی شد، این حوزه را هم فعال کردیم.

به گفته مومنی، قرار بود در این طرح ۲۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گیرند اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، با محدودیت اجرا شد. اما امسال با کمک سامانه شاد، ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفتند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین بیان کرد: این طرح با هدف نجات معتادان و آموزش و آگاهی بخشی به جامعه اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در مرکز مهر سروش که برای نگه‌داری و توانبخشی معتادان در نظر گرفته شده است، برای معتادان پس از ترک و توانبخشی، اشتغال هم ایجاد می‌شود. این کار از حضور معتادان متهاجر در سطح شهر پیشگیری کرده است. از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌خواهیم که در حوزه ایجاد شتاب دهنده‌ها و نفوذ تکنیک‌های نوین در امر مبارزه با مواد مخدر به ما کمک کند.