• خانه
  • علم و دانش
  • ۵۸ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی زیست‌فناوری افتتاح و تجهیز شد؛ ستاری: دانش‌آموز خلاق و پژوهشگر زمینه‌ساز تحول اقتصاد دانش‌بنیان است

۵۸ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی زیست‌فناوری افتتاح و تجهیز شد؛ ستاری: دانش‌آموز خلاق و پژوهشگر زمینه‌ساز تحول اقتصاد دانش‌بنیان است

کیوسک خبر: ۵۸ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در حوزه زیست‌فناوری‌ با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

این مراسم در پژهش‌سرای فارابی منطقه ۱۲ تهران برگزار شد تا با افتتاح ۵۸ پژوهش‌سرا در سراسر کشور، فعالیت‌های دانش‌آموزی در این عرصه شتاب گیرد. این برنامه با نگاه به استان‌های کمتر برخوردار اجرا می‌شود و در آن سعی شده با تجهیز مراکز مستعد شناسایی شده از همه استان‌ها، زمینه حضور حداکثری دانش‌آموزان سراسر کشور در برنامه‌های علمی- آموزشی زیست‌فناوری مهیا شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم که با حضور محسن حاجی‌میزایی وزیر آموزش و پرورش همراه بود، با بیان این‌که تحول زیست‌بوم فناوری و نوآوری از دانش‌آموزان آغاز می‌شود، گفت: نقش آموزش و پرورش در توسعه زیست‌بوم نوآوری اهمیت زیادی دارد و زیست‌بوم جدیدی در حوزه آموزش کشور باید اتفاق بیفتد البته این راه طولانی است.

ستاری، با تاکید بر این‌که باید با آموزش‌های متناسب با نیاز جامعه و آینده کشور زمینه برای تربیت دانش‌آموز خلاق و پژوهشگر فراهم شود، ادامه داد: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش در این مسیر همراهی خوبی دارد که نتایج آن در پرورش دانش‌آموزان خلاق و نوآور مشهود است.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در نمایشگاه ایران‌ساخت سال گذشته بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان فروش تجهیزات ایران ساخت داشتیم.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تجهیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی ایران‌ساخت خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از تجهیزات فناوران ایرانی که در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت ارائه شد، مورد استفاده پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی قرار گرفته است.

ستاری با اشاره به ارائه بیش از ۹ هزار تجهیز پیشرفته در این نمایشگاه، بیان کرد: بیش از ۸۴ میلیارد تومان از فروش کلی نمایشگاه، وارد آموزش و پرورش شد؛ از هنرستان ها تا مدارس تجهیز شدند و این حمایت از مدارس علاوه بر این در حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی نیز جریان دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: مهم است دانش‌آموز در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی با تجهیزات ایران‌ساخت کار کند و به این باور برسد که این توانمندی در کشور وجود دارد و او نیز باید در مسیر توسعه و خلاقیت قرار بگیرد.

ستاری با اشاره به حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به طور ویژه، گفت: این راه با تجهیز پژوهش‌سراهای نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، هوافضا و زیست‌فناوری آغاز شد و امروز ۵۸ پژوهش‌سرای جدید به این عرصه افزوده می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نقش راهبردی زیست‌فناوری در تحول زندگی جامعه و رونق اقتصاد دانش‌بنیان، تاکید کرد: بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در حوزه زیست فناوری ردی از ایرانیان دارد چراکه زیست‌فناوری تنیده در خون آن‌ها است. بزرگ‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان منطقه در این حوزه نیز ایرانی است و این توانمندی باید در حوزه دانش‌آموزی نیز توسعه پیدا کند تا بتوانیم در آینده شاهد پیشرفت فزاینده کشور باشیم.

تعامل اثربخش معاونت علمی و فناوری و وزارت آموزش و پرورش

در بخش دیگری از این مراسم، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به نقش راهبردی و اثربخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه پژوهش دانش‌آموزی، گفت: نقش معاونت علمی و فناوری تا سالیان سال کشور را بهره‌مند خواهد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت آشناسازی دانش‌آموزان به ویژه مناطق محروم با مفهوم پژوهش، گفت: نیازی مبرم و حیاتی به پژوهش احساس می‌شود، چراکه پژوهش، توانمند کننده جامعه است و راه تحول آن را هموار می‌کند به ویژه اگر از عرصه دانش‌آموزی آغاز شود.

حاجی میرزایی با بیان این‌که در حوزه زیست فناوری اقدامات خوبی انجام شده است افزود: افتتاح و تجهیز ۵۸ پژوهش‌سرای جدید، مجموع پژوهش‌سراهای بهره مند را به ۶۵ مرکز افزایش می دهد. مهم است که مناطق محروم سهمی بیش از مناطق برخوردار دارند. موضوعی که نشان می دهددر حال جبران عقب ماندگی تاریخی در برخورداری از سطح آموزش به نحو مطلوبی هستیم.

حاجی میرزایی، حمایت از پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را نویدبخش یک آینده بسیار خوب برای حوزه نیروی انسانی و پژوهش دانست و گفت: امیدوارم ترکیب معاونت و آموزش پرورش، سطح توانمندی پژوهشی را در مدارس کشور توسعه دهد و دانش آموزانی پرسشگر و خلاق داشته باشیم.

توسعه زیست‌فناوری در عرصه دانش‌آموزی دنبال می‌شود

همچنین مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نقش‌آفرینی دانش آموزان در عرصه پژوهش حمایت می‌کند ادامه داد: اقتصاد، معیشت و حیات مردم به حوزه زیست فناوری وابسته است و در همین راستا تولید محتوا در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در برنامه‌ای جامع تجهیز و توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی دنبال می شود، ادامه داد: تجهیز ۵۸ پژوهش‌سرای زیست‌فناوری مقدمه‌ای بر توسعه فناوری‌های زیستی است.

وی با بیان این‌که پس از ارزیابی‌های عملکردی حضوری و غیرحضوری صورت گرفته در سال ۱۳۹۸ از پژوهش‌سراهای سطح کشور و برگزاری مسابقه ملی خلق ایده زیست‌فناوری، فهرستی از پژوهش‌سراهای توانمند از نظر علمی و نیازمند حمایت احصا شد، ادامه داد: ۵۸ پژوهش‌سرای فعال برای حمایت در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انتخاب شدند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رعایت الزاماتی همچون تأمین فضای مناسب آزمایشگاهی و تأمین مدرس خبره گفت: ۸ دستگاه آزمایشگاهی پایه زیست‌فناوری که از نمایشگاه ایران‌ساخت خریداری شده است، اهدا شد.

قانعی با بیان این‌که بخشی از بودجه حمایتی تخصیص داده‌شده صرف تولید محتوای آزمایشگاهی مکتوب و ۱۸ ساعت محتوای تصویری برای بهره‌مندی بهتر از تجهیزات شده است، افزود: برای پوشش کامل‌تر آزمایش‌های مرتبط با زیست‌فناوری و حمایت از شرکت‌های آموزشی-ترویجی دانش‌آموزی، بخشی از بودجه تخصیصی معاونت صرف طراحی و تولید کیت‌های آموزشی شده است.