• خانه
  • علم و دانش
  • همدلی در زیست‌بوم فناوری؛ ستاری: نوآوری با کمک شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ پیوند می‌خورد

همدلی در زیست‌بوم فناوری؛ ستاری: نوآوری با کمک شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ پیوند می‌خورد

کیوسک خبر: ستاری در جلسه جمع‌بندی سفر یک روزه با مدیران استانی اراک، گفت: صنایع بزرگ این شهر برای تولید محصول فناورانه باید از نوآوری شرکت‌های کوچک، خلاق و نوآور استفاده کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پایان سفر یک روزه خود به شهر اراک در جمع مدیران این استان، با اشاره به اینکه، تولید محصول فناورانه در صنایع و کارخانجات بزرگ استانی به نوآوری نیاز دارد، بیان کرد: این نوآوری‌ها در شرکت‌های کوچک، خلاق و نوآور وجود دارد.

ستاری ادامه داد: ورود شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ، نفوذ فناوری به این صنایع را بیشتر می‌کند. این کار هم برای صنایع سود دارد هم اینکه شرکت‌های کوچک می‌توانند به سود برسند و تخصص خود را به بازار عرضه کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: برای توسعه فناوری در شهر اراک باید شیوه جدیدی در نظر بگیریم. به این شکل که در کنار صنایع بزرگی که درآمد بالا دارند و متخصصان زیادی در آنجا مشغول به کار هستند، شرکت‌های کوچک و خلاق صاحب فناوری رشد کنند و نوآوری‌های خود را برای تولید محصول فناورانه در این صنایع به کار ببندند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: صنایع و کارخانجات این استان از ابتدا صاحب فناوری نبودند و کار خود را با مونتاژ شروع کردند. این صنایع به جای اینکه برای راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه خود هزینه کنند، اجازه استقرار شرکت‌های کوچک فناور در دل خود را فراهم کنند. تا با این کار هم شرکت‌های کوچک منتفع شوند و هم صنایع از این فناوری‌ها استفاده کنند.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ما در این چند سال در تلاشیم که در حوزه خودروسازی مدلی را اجرایی کنیم که فناوری و نوآوری را به این صنعت تزریق کنیم. این مدل باید به دیگر صنایع کشور هم تسری یابد.

امکانات صنایع بزرگ را در اختیار شرکت‌های کوچک قرار دهیم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: این مدل برای دیگر صنایع استانی هم قابل تعمیم است. با این کار مسیر برای ایجاد ارزش افزوده در صنایع فراهم می‌شود.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: با این کار شرکت‌های بزرگ محصولات فناورانه تولید می‌کنند و در کنار آن بر روی شرکت‌های کوچک هم سرمایه‌گذاری می‌کنند. این یک مدل خوب و قابل اجرا است. از شما هم می‌خواهم که این روش را روی کارخانجات و صنایع شهرتان اجرایی کنید. این امکانات می‌تواند در اختیار جوانان ما باشد این همه تجهیزات و سوله خالی در صنایع مختلف وجود دارد که می‌تواند در اختیار جوانان نوآور باشد.

ستاری افزود: یک مدلی طراحی شود تا این دو مجموعه به هم پیوند بخورد و جوانان متخصص ما از دریای امکانات و تجربه شرکت‌ها و صنایع بزرگ بهره‌مند شوند. مکانیزمی طراحی شود که این دو مجموعه به صورت برد برد کنار هم قرار گیرند همان مکانیزم و مدلی است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد: اصولا زایش پارک‌های فناوری در دامن دانشگاه‌ها رخ می‌دهد. هرجایی که پارک از دانشگاه فاصله داشته است نتیجه درستی نگرفتیم. دانشگاه‌های استانی هم زیربنای خوبی دارند و می‌توانند فضای درستی به ایجاد پارک ها اختصاص دهند تا تحقیق و پژوهش به شکلی علمی در آن اتفاق بیفتد و جوانان داخل آنها شرکت بزنند و فعالیت علمی کنند.

ستاری با اشاره به فناوری نمک‌زدایی، گفت: این فناوری فناوری ارزان و پیشرفته است و می‌تواند جایگزین فناوری‌های دیگر شود. این طرح به راحتی قابل اجرا است. در این فناوری آب‌های لب شور با هزینه کمی نمک‌زدایی می‌شود. طرحی که می‌تواند برای روستاهای کشور و استان مرکزی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، توسعه صندوق پژوهش و فناوری اراک را هم ضروری دانست و بر حل مشکلات استانی با کمک این صندوق تاکید کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روز گذشته برای بررسی روند دستاوردهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری، به شهر اراک سفر کرد تا از نزدیک از آخرین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور این شهر بازدید کند. دستاوردهای فناورانه‌ای در حوزه تولید شیرهای خط انتقال نفت وچکش‌های هیدرولیکی. همچنین در این سفر از مراکز مختلفی چون مرکز نوآوری مبین دانشگاه اراک و مجموعه بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد این شهر هم رونمایی کرد.