یک محقق ایرانی نشانه های ابرسیل را در مریخ رصد کرد

کیوسک خبر: یک محقق ایرانی با کمک همکارانش شواهدی از وجود امواج عظیم در دهانه گیل سیاره مریخ را کشف کرده اند که نشان دهنده وقوع یک ابر سیل در ۴ میلیارد سال قبل است.

به گزارش دیلی میل، تحقیق عزت حیدری محقق ایرانی و همکارانش نشان می دهد حدود ۴ میلیارد سال قبل سیلی وسیع سطح دهانه «گیل» در سیاره مریخ جریان یافته است. این امر احتمال وجود حیات باستانی در سیاره سرخ را افزایش داده است.

این استاد زمین شناسی دانشگاه ایالتی جکسون با همکاری محققان دانشگاه کرنل، دانشگاه هاوایی و پژوهشگران ناسا روی اطلاعات رسوباتی که مریخ نورد کنجکاوی جمع آوری کرده، تحقیقاتی انجام دادند.

محققان این رویداد را ابر سیل خشمگین نامیده اند که احتمالا به دلیل برخورد یک سیارک یا شهاب سنگ با مریخ به وجود آمده است. این برخورد یخ های ذخیره شده در سطح مریخ را داغ و جاری کرده است.

جریان هایی از آب با عمق ۷۸ فوت و سرعت ۳۲ فوت بر ثانیه در این دهانه جریان یافتند و امواجی عظیم ایجاد کردند که ساختارهایی مشابه زمین به وجود آوردند.

به گفته آلبرتو فیرن یکی از مولفان ارشد این پژوهش، روی زمین در محل جریان آب،حیات وجود دارد و احتمالا ۴ میلیارد سال قبل نیز در مریخ حیات میکروبی به وجود آمده بوده است.

حیدری، دیگر مولف ارشد پژوهش معتقد است ارتفاع امواج آب سیل به ۳۰ فوت بوده است. ویژگی های زمین شناختی مانند تاثیر آب و باد طی گذر ۴ میلیارد سال روی سطح مریخ یخ زده و سطح سیاره را شکل داده است.

این محققان برای نخستین بار با استفاده از اطلاعات رسوب شناختی مریخ نورد کنجکاوی، ابر سیل را رصد کرده اند.