قیمت واکسن کرونا تولید مادرنا بین ۲۵ تا ۳۷ دلار تعیین شد

کیوسک خبر: مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی «مادرنا» گفت هزینه تهیه هر دوز واکسن کرونای تهیه شده توسط این شرکت بین ۲۵ تا ۳۷ دلار قیمت گذاری شده‌است.

پس از شرکت های بایون تک آلمان و فایزر آمریکا، اکنون شرکت مادرنا نیز اعلام کرده که بزودی واکسن های تولیدی خود را وارد بازار خواهد کرد. «استفان بنسل» مدیرعامل این شرکت می گوید گفتگوها با اتحادیه اروپا در آستانه پایان یافتن است.

وی مصاحبه با نشریه دی ولت که امروز یکشنبه منتشر شد، گفت که این شرکت در حال مذاکره با کمیسیون اروپا و در آستانه تحویل واکسن کووید-۱۹ پیش از زمان پیش بینی شده است.

بنسل در این رابطه گفت: هنوز چیزی به امضا نرسیده است، اما ما در شرف دستیابی به نتیجه در گفت‌وگو با کمیسیون اروپا هستیم.

وی با بیان این که هدف این شرکت این است که نیاز اروپا را تأمین کند تاکید کرد: با امضای قرارداد فقط چند روز فاصله داریم. یکی از نکات مطرح در این مذاکرات، هزینه رزرو این واکسن است. این شرکت پیشتر با برخی دولتها درمورد هزینه رزرو واکسن توافق کرده است.

بنسل با بیان این که ۲۰ میلیون دوز واکسن اختصاصی تولید خواهد شد ، گفت بخش کوچکی نیز امسال در اروپا در دسترس خواهد بود.

وی بسته به اندازه سفارش ، قیمت هر دوز واکسن را بین ۲۵ تا ۳۷ دلار تعیین کرد و گفت: «این هزینه ای است که برای سیستم بهداشتی در نظر می گیرید تا کسی مبتلا به این بیماری نشود.

وی با اشاره به دو رقیب این شرکت (Biontech و Pfizer) که روز جمعه برای تأیید اضطراری واکسن در ایالات متحده آمریکا درخواست داده اند، گفت: برای غلبه بر این بیماری همه گیر به واکسن های خوب زیادی نیاز داریم.

برخی معتقدند که واکسن شرکت مادرنا در حال حاضر نسبت به واکسن فایزر برتری دارد. چرا؟ پاسخ این سوال در نیاز به سرمایش واکسن‌ها نهفته است. شرکت مدرنا مدعی است که واکسن پیشنهادی این شرکت می‌تواند در برابر کرونا محافظت ایجاد کند و همچنین می‌تواند به مدت ۳۰ روز در یخچال معمولی نگهداری شود.این در حالی است که واکسن رقیب این شرکت نیاز به سرمایش شدید داشته و باید در یخچال‌های ویژه‌ای نگهداری شود.

این شرکت که به تازگی نتایج کارآزمایی بالینی خود را منتشر کرده، ادعا می‌کند که واکسن این شرکت ۹۴٫۵ درصد موثر است، این در حالی است که شرکت‌های دارویی فایزر و بیون تک تقریبا اثربخشی مشابهی را درباره واکسن پیشنهادی خود گزارش کرده‌اند

بر اساس گزارش یک شنبه ستاد فناوری نانو، هر دو واکسن مبتنی بر mRNA هستند. هر چند که شرکت مادرنا داده‌ها را به‌صورت کلی منتشر کرده، اما جزئیات بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه داد. به ویژه، این شرکت اطلاعات جمعیتی داوطلبان را در تجزیه و تحلیل موقت به اشتراک گذاشته است.

این داده‌ها شامل تعداد افراد گروه‌های پر خطر، مانند بزرگسالان بالای ۶۵ سال و تنوع نژادی داوطلبان بوده است. همانند شرکت فایزر، شرکت مادرنا نیز اعلام کرده است که در این برنامه به هدف اصلی خود در جلوگیری از عفونت رسیده است.

شاید بزرگترین بمب خبری در مورد این واکسن آن باشد که واکسن شرکت مادرنا در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد (۳۶ تا ۴۶ درجه فارنهایت) به مدت ۳۰ روز قابل نگهداری است. این دمایی است که در یخچال معمولی یا محفظه‌های پر از یخ به راحتی به‌دست می‌آید.

از زمان شیوع کرونا در جهان تا کنون ۵۸ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۶۲۴ نفر آلوده شده اند که از این میزان یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۲۶ نفر جان باخته و ۴۰ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۳۱۴ نفر بهبود یافته اند.