• خانه
  • علم و دانش
  • بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5 رونمایی شد

بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5 رونمایی شد

کیوسک خبر: مراسم رونمایی از بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنتی ژن H5 با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

صنعت طیور پس از نفت دومین صنعت از نظر حجم سرمایه گذاری در کشور است. پس تولید واکسن در این حوزه اهمیتی استراتژیک دارد. تا امروز در کشور بذر واکسنی تولید نمی شد و ما وارد کننده بذر واکسینال بودیم. اما با رونمایی از این دو دستاورد مهم، ایران نیز در لیست کشورهای تولید کننده بذر واکسن قرار گرفت.

با توجه به تعدد بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و اشتراک انسانی و حیوانی مخاطرات در این بخش به صورت بحران ظهور می‌کند.

در تولید هر نوع واکسنی دستیابی به بذر مادری امری ضروری است. این محصول نیز نخستین بذر بیماری آنفلوانزا است و با توجه به مشکلاتی که این بیماری ایجاد می کند، آغازگر و ماده اولیه‌ای برای تولید واکسن است. این بذر در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد تا تولید واکسن را آغاز کنند.

از این‌ رو آنتی ژن H5 در کشور تولید شد تا به شناسایی و تشخیص سریع بیماری کمک کند. این دو دستاورد توسط محققان مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور تولید شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم ضمن تقدیر از فعالیت‌های وزارت کشاورزی در این حوزه، گفت: سال‌های اخیر همکاری مشترکی میان معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته است. اتفاق بزرگی در این حوزه با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری است.

ستاری ادامه داد: زیرساخت‌های خوب و مناسبی در حوزه واکسن‌های انسانی و دامی توسط بخش خصوصصی ایجاد شده است. به گونه‌ای که نیازهای فناورانه کشور با اتکا به آنها در کوتاه‌ترین زمان پاسخ داده می‌شود. این زیرساخت یک زیرساخت دانشی است که خود را برای پاسخ‌گویی به نیازها آماده می‎کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در حوزه دام، طیور و آبزیان نیز این موضوع دیده می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان با سرمایه بخش خصوصی در حال فعالیت هستند. آنها زیرساخت‌های فوق‌العاده ای را ایجاد کرده اند که سابقه نداشته است. این یک اتفاق درخشان است که با خود تولدهای فناورانه را به همراه دارد.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری همچنین بیان کرد: تا پایان دولت ۱۵ واکسن در حوزه دام، طیور و آبزیان به تولید انبوه می‌رسد. به زودی نیز ۴ تا ۵ واکسن در این حوزه رونمایی می‌شود.

ستاری با بیان اینکه وجود شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت آنها در حوزه‌های گوناگون در صورتی که زیرساخت‌های علمی و دانشی آنها فراهم باشد، هر مشکلی را در کوتاه ترین زمان رفع می‌کنند، افزود: رونمایی از این دو دستاورد نیز اتفاق مهمی است و برای نخستین بار بذر واکسن بومی را تولید می‌کنیم.

دو دستاورد مهم در حوزه امنیت غذایی

همچنین در ادامه این مراسم کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی صحبت‌های خود را با قدردانی از معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حمایت از بخش کشاورزی آغاز کرد و گفت: شاهد اتفاق مهمی در بخش کشاورزی و خصوصا حوزه امنیت غذایی هستیم. نهاده ها موضوعی تاثیرگذار در بحث امنیت غذایی هستند.

وی هسته های اولیه یا همان بذرها را مسئله‌ای مهم در موضوع نهاده ها دانست و افزود: دستیابی به فناوری تولید بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مسائلی بود که در دو سال گذشته به شدت پیگیر آن بودیم و اکنون با توان داخلی به این فناوری دست یافتیم.

خاوازی همچنین بیان کرد: در سال ۹۶ با فاجعه عظیم اپیدمی مواجه شدیم و ۲۶ میلیون قطعه پرنده را از دست دادیم. فاجعه ای برای صنعت طیور. اما اکنون به نقطه ای رسیدیم که با وجود اینکه کشورهای همسایه با مشکل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دست و پنجه نرم می‌کنند، در کشور ما در سال جاری کشتار به ۳۰ هزار قطعه نیز نرسید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این بذر در اختیار بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان قرار می گیرد . از سیستم دولتی خارج می شود تا واکسن مورد نیاز کشور را تولید کنند.

توسعه بذر واکسن در شرکت‌های دانش‌بنیان

همچنین مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی بیان کرد: در کشور ما صاحب فناوری تولید بذر نبودیم و آن را وارد می‌کردیم. در این اقدام گام نخست دستیابی به دانش فنی تولید بذر برداشته شد. بخش دولتی نمی تواند به سمت تولید برود و تولید بذر و واکسن باید در شرکت‌های دانش بنیان انجام شود. این دانش پایه باید در کنار سایر دانش‌ها شکل گیرد.

در پایان این مراسم نیز تفاهم‌نامه‌ای میان مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی و علی اصغر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور امضا شد. تفا‌هم نامه‌ای برای توسعه بذر واکسن در شرکت‌های دانش‌بنیان.