یکی از هر ۱۱ نفر در جهان مبتلا به دیابت است

کیوسک خبر: دیابت شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در دنیاست، بیش از ۴۵۰ میلیون مبتلا در دنیا دارد و از هر ۱۱ نفر یکی به دیابت مبتلاست، بنابراین هفته ملی دیابت با محوریت نقش پرستاران به مدت یک هفته در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه وبدا، بر اساس روز شمار هفته ملی دیابت، شنبه ۲۴ آبان، روز نقش خود مدیریتی در کنترل بیماری دیابت، یکشنبه ۲۵ آبان روز نقش پرستاران در شناسایی و کنترل دیابت ( پرستار و دیابت)، دوشنبه ۲۶ آبان روز صد سالگی انسولین( انسولین و دیابت)، سه شنبه ۲۷ آبان روز نقش بهورز، مراقب سلامت و سفیران سلامت در آموزش پیشگیری و کنترل دیابت ( پیشگیری از دیابت)، چهارشنبه ۲۸ آبان روز نقش فناوری دیجیتال در خودمراقبتی و کنترل دیابت (خود مراقبتی دیابت)، پنجشنبه ۲۹ آبان روز نقش تغذیه سالم و فعالیت بدنی در پیشگیری و کنترل دیابت (شیوه زندگی و دیابت)، جمعه ۳۰ آبان روز نقش کنترل مطلوب دیابت در کاهش خطر عوارض کووید۱۹ .(پاندمی کووید ۱۹و دیابت) نامگذاری شده است.

پرستاران به عنوان یک عضو بسیار ارزشمند جامعه، کارهای برجسته‌ای را برای حمایت از افرادی انجام می‌دهند که با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی زندگی می‌کنند. افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند یا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند، به حمایت پرستاران نیز نیاز دارند.

در این راستا، پرستاران در تشخیص دیابت برای اطمینان از درمان سریع، ارائه آموزش و پشتیبانی روانشناختی برای افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از بروز عوارض، مقابله با عوامل خطر برای دیابت نوع ۲ برای جلوگیری از بیماری، نقش کلیدی دارند. بنابراین، نیاز به آموزش و سرمایه‌گذاری بیشتر برای توانمندسازی پرستاران در سراسر دنیا با مهارت‌ هایی برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت و افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

شعار روز جهانی دیابت، پرستاران در دنیای دیابت، تغییر ایجاد می کنند (DIABETES: Nurses Make the Difference) است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۶۳ میلیون بزرگسال (یک نفر در هر ۱۱ نفر) مبتلا به دیابت بودند.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران از مرز ۷۰۰ میلیون نفر بگذرد. نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود اطلاع ندارند. طبق آخرین مطالعه انجام شده در ایران، یک چهارم بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.

بر اساس آمار موجود، سه نفر از هر چهار دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌ کنند. از هر ۶ تولد، یک مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند. که حدود ۲۰ میلیون نفر در سال می شود. دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند.

همچنین از هر پنج نفر مبتلا به دیابت (۱۳۶ میلیون در دنیا) یک نفر بالای ۶۵ سال سن دارد (در سال ۲۰۱۹، ۲۰ درصد بیماران سالمند بوده اند). ۴.۲ میلیون نفر نیز در سال ۲۰۱۹ بر اثر دیابت فوت کردند.

هزینه های دیابت در سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۷۶۰ میلیارد دلار آمریکا بوده است، دیابت مسئول ۱۰ درصد از کل هزینه های صرف ‌شده در سلامت است. در برخی کشورهای جهان، تا ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شدند، مبتلا به دیابت بودند.

پرستاران ۵۹ درصد از کارکنان سلامت را به عنوان بزرگ‌ترین گروه شغلی شامل می شوند. نیروی کار پرستاری در جهان بالغ بر ۲۷.۹ میلیون نفر است که بیش از ۱۹.۳ میلیون پرستار حرفه‌ای هستندو تقریباً ۹۰ درصد از نیروی کار پرستاری، خانم ها هستند.

دیابت یک بیماری جدی و طولانی‌ مدت است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا نمی‌ تواند به طور موثر از آن استفاده کند. به طور کلی، دیابت در سه گروه طبقه بندی می شود: دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری.

دیابت نوع یک بیماری دوران کودکی و نوجوانی است، ولی می‌ تواند در هر سنی رخ دهد. حداقل اکنون نمی ‌توان از آن پیشگیری کرد. افراد با دیابت نوع یک می‌ توانند سلامت زندگی کنند. در صورت تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می توانند در سلامت زندگی کنند.

حدود ۹۰ درصد دیابت در سراسر جهان دیابت نوع ۲ گزارش شده است. آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل بیماری موثر است. دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است و در برخی موارد در اوایل بیماری قابل بهبود است.

عدم دسترسی به انسولین، عدم تشخیص یا تاخیر در تشخیص دیابت نوع یک منجر به کتواسیدوز دیابتی می شود که علت شایع مرگ در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت ‌است.

پیشگیری از دیابت نوع ۲ یا ابتلا به عوارض آن با خود مراقبتی امکان پذیر است.هیچ مداخله موثر و ایمنی در حال حاضر برای پیشگیری از دیابت نوع یک وجود ندارد.شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه پیشگیری از دیابت نوع ۲ امکانپذیر است.

پایش منظم عوامل خطر برای مشکلات دیابت و مداخله زودهنگام به کاهش بستری و بهبود نتایج بالینی منجر می‌ شود.

براساس این گزارش، با توجه به پاندمی کووید ۱۹ پیشگیری از دیابت بیش از پیش اهمیت دارد؛ مبتلایان به دیابت در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بیماری قرار دارند.

اقدامات احتیاطی در مقابل کووید ۱۹ شامل، شستن دست‌ ها به طور کامل و منظم، پرهیز از لمس صورت خود با دست‌ های کثیف، ضد عفونی کردن اشیا و سطوح، خودداری از مصرف مشترک غذا، عینک، حوله و غیره، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه، اجتناب از تماس با افراد دارای علائم بیماری تنفسی و ماندن در منزل درصورت مشاهده علایم سرماخوردگی یا ابتلا به آنفلوانزا است.