• خانه
  • علم و دانش
  • فعالیت ۴۵۰ دانش بنیان در صنعت هوایی؛ ستاری: توسعه صنعت هوانوردی با فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است

فعالیت ۴۵۰ دانش بنیان در صنعت هوایی؛ ستاری: توسعه صنعت هوانوردی با فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است

کیوسک خبر: ستاری در نشست مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و دانش‌بنیان‌های حوزه هوایی، گفت: مفهوم توسعه در گرو فرهنگ‌سازی است نه توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. باید فرهنگ را درست کنیم تا به توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برسیم.

نشست مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و دانش‌بنیان‌های حوزه هوایی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.

ستاری در این مراسم، با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در کشور برای نهادینه کردن مفهوم توسعه، بیان کرد: اگر فرهنگ را درست تعریف کنیم و همه دست به دست هم دهیم می‌توانیم به مفهوم توسعه برسیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: برای این کار نیاز است که به نیروی انسانی و متخصص کشور توجه و توان دانشی آنها را باور کنیم. استفاده از توان شرکت‌های بزرگی مانند مپنا برای توسعه صنعت هوانوردی مهم است. این شرکت‌ها به فناوری‌های بی‌نظیری دست یافته‌اند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: نوآوری مهم‌ترین اصل در توسعه علمی است و این نوآوری‌ها در بخش خصوصی متمرکز است نه بخش دولتی. توسعه هوانوردی عمومی در کشور، آینده صنعت هوایی را تضمین می‌کند. شرکت‌های خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

به گفته رئیس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گارد بسته حوزه هوایی باید باز شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند با ورود به این حوزه، فرهنگ هوایی و هوانوردی کشور را توسعه دهند‌.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: از توانمندی شرکت‌های بزرگ و فناورانه برای توسعه صنعت هوانوردی استفاده کنیم. شرکت‌هایی با نوآوری‌ها و توان دانشی بالا.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: هوانوردی عمومی زمین بازی خوبی است که از دل فعالیت شرکت‌های بزرگ بیرون می‌آید. این حوزه هوایی به توسعه ساخت هواپیماهای سبک و کوچک منجر می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت هواپیماهای کوچک و سبک یکی از اتفاقاتی است که در بطن توسعه هوانوردی عمومی رخ می‌دهد. اتفاقی که در نهایت توسعه صنعت هوانوردی کشور را در پی دارد. باید اقتصاد هوایی شکل گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان توان علمی و دانشی خود را به این صنعت گره بزنند.

ستاری همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوایی فعالیت می‌کنند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنان آماده حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های جدید و ارائه تسهیلات و وام به شرکت‌های فعال این حوزه است.

ضرورت ادامه راه شهید ستاری در ایجاد فرهنگ ساخت قطعات هوایی

در ادامه این مراسم تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم گفت: فرهنگ‌سازی برای ساخت قطعات و تحهیزات مورد نیاز هوایی با فعالیت شهید ستاری در نیروی هوایی آغاز و به فرهنگ تبدیل شد.

وی افزود: باید مرکزی داشته باشیم تا از توانمندی‌های علمی داخلی کشور برای توسعه صنعت هوانوردی بهره بگیریم و از موازی‌کاری‌ها بکاهیم.

زنگنه تاکید کرد: تازه در ابتدای راه هستیم اما باید قدم های محکم و استواری برداریم تا بتوانیم صنعت هوانوردی کشور را توسعه دهیم.

ورود دانش‌بنیان‌ها به حل چالش‌های مهم صنعت هوایی

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این نشست، گفت: یک طرح همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری و سازمان هواپیمایی کشوری تعریف شده است تا به کمک آن نیازهای این صنعت راهبردی در کشور تامین شود.

وی افزود: در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور با ۵ چالش اصلی تامین قطعات یدکی، عدم استفاده از توانمندی‌های داخلی برای تامین قطعات، تامین نیازهای حوزه MRO، عدم استفاده از توانمندی‌های داخلی برای تامین نیاز این بخش در نهایت عدم اطلاع دانش‌بنیان‌ها از نیازهای صنعت هوایی مواجه است.

به گفته منطقی، ستاد اقدام به ایجاد یک زنجیره از سازندگان قطعات هوایی برای بومی‌سازی قطعات مورد نیاز بخش MRO کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر ۴۷ مرکز MRO در کشور وجود دارد یعنی به ازای هر ۶ هواپیما یک مرکز.

وی همچنین بیان کرد: ستاد در تلاش برای توسعه فناوری‌های MRO در کشور است. اولویت‌ها هم به حوزه موتور، سامانه‌ها و قطعات، ارتقای هواپیما و بال و بدنه مربوط می‌شود. ستاد با اجرای این برنامه‌ها به دنبال تحقق توسعه صنعت قطعه سازی برای پشتیبانی MR، ایجاد یک کانال برای ساخت قطعات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری، بالا بردن ظرفیت MRO در کشور و ایجاد شبکه آزمایشگاهی و تکمیل آن برای دسترسی به استانداردهای مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری است.

در این نشست نمایندگان منتخب شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه هوایی دستاوردها، توانمندی‌ها و محصولات خود را معرفی کردند تا شرایط برای تامین نیازها و اولویت‌های صنعت هوایی به کمک آنها امکان‌سنجی شود.