• خانه
  • علم و دانش
  • ستاری: مسیر ورود استعدادهای دانش‌آموزی به عرصه دانش‌بنیان هموار است

ستاری: مسیر ورود استعدادهای دانش‌آموزی به عرصه دانش‌بنیان هموار است

کیوسک خبر: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری در نشست برخط گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش بر بستر نرم‌افزار شاد که با حضور محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران آموزش و پرورش برگزار شد، از هدایت و راهبری نیروی انسانی مستعد به سوی بروز نوآوری‌ها و تحقق توسعه پایدار علمی و فناورانه گفت.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که زیست‌بوم مساعد ورود دانش‌آموز مستعد به عرصه دانش‌بنیان در حال ریل‌گذاری است، ادامه داد: آماده هستیم بر بستر تعاملی اثربخش با وزارت آموزش و پرورش مسیر هدایت و پرورش استعداد‌ها و ورود به مسیر خلق ارزش افزوده و کارآفرینی فناورانه را هموار کنیم.

ستاری، به حمایت معاونت علمی و فناوری از ورود تجهیزات ایران‌ساخت به آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: طبق تفاهم‌نامه انجام شده در سال گذشته خرید تمامی محصولات و تجهیزات از نمایشگاه ایران‌ساخت توسط واحدهای تابعه وزارت آموزش و پرورش با حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همراه است؛ تلاش می‌کنیم بر بستر مدارس، پژوهش‌سراها و هنرستان‌ها، ضمن هدایت استعدادهای دانش‌اموزان در مسیر نوآوری، این مجموعه‌ها را با محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت تجهیز کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین تجهیزات آزمایشگاهی کشور گفت: این شرکت‌ها اکنون به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که بیش از ۷۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز کشور را با کیفیتی هم‌پای نمونه‌های خارجی تولید و ضمن جلوگیری از خروج ارز، نیاز پژوهش و فناوری کشور را تامین می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به حمایت از استعدادهای برتر در قالب طرح مدارس سمپاد به عنوان یک ضرورت، افزود: طرح سمپاد می‌تواند در پرورش نخبگانی که در تاریخ ماندگار شوند همچون گذشته مفید باشد و راه را برای ورود استعدادهای برتر به عرصه نوآوری و خلق دانش فراهم کند. در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تمامی راهکارهای لازم را برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای علمی و فناورانه به کار می‌بندیم.

همکاری برای بروز استعدادهای فناور

ستاری با بیان این‌که آمادگی داریم تا در تعامل با ساختار آموزشی کشور، راه را برای ورود استعدادها به مسیر خلق ارزش افزوده و توسعه علمی کشور هموار کنیم، ادامه داد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، زمینه را برای آشناسازی جامعه دانش‌آموزان با عرصه فناوری و نوآوری و ورودشان به مسیر دانش‌بنیان فراهم می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری با تأکید بر این‌که باید رویکرد جامعه به مفهوم توسعه از محور قرار دادن زیرساخت‌ها به محور قرار دادن نیروی انسانی و نهایتاً فرهنگ تحول یابد، افزود: تا سال‌های اخیر، کارخانه‌ها، زیرساخت‌های عظیم و منابع زیرزمینی سرشارر به مثابه توسعه تلقی می‌شد. اما دریافتیم توسعه به مثابه یک مفهوم نرم افزاری با راهکارهای فکری و نوآورانه محقق می‌شود. امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که موضوع توسعه، فرهنگی است و برای تحقق آن همه جامعه می‌بایست با یک رویکرد باز و روشن، به توسعه برسند.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که باید در رویکرد و اهداف آموزش و پرورش کشور، تحولی جدی به سوی هدایت استعدادها به مسیر خلق فناوری صورت بگیرد، ادامه داد: کشور در آموزش و پرورش‌ هزینه‌های زیادی صرف می‌کند و این حوزه یکی از پایه‌های بودجه کشور است، اما راه زیادی تا تحول آفرینی و خلق افرادی ماندگار در حوزه های علم، فناوری و سوق دادن کشور به توسعه در پیش داریم. همراهی نوجوان و جوان در مسیر تجربه‌های نوآورانه و حمایت از آنان حتی در صورت شکست، ضرورتی است که سالیان سال در فرهنگ ما وجود داشته و اکنون باید در شکل تازه و همگام با زنجیره نوآوری محقق شود.

ضرورت تحول در رویکردها به آموزش

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که خوشبختانه تحول در دانشگاه‌های کشورمان محقق شده است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیانی که از دل دانشگاه‌ها برآمده است به جامعه نشان داده که منشأ و عامل اصلی تحول، نیروی انسانی است. از فرهنگ تکیه به منابع زیرزمینی و جامعه خوگرفته به خام فروشی توسعه حاصل نمی‌شود. فرهنگی که مشکل آموزش، اشتغال و توسعه را پول می‌داند، عمدتاً خام‌فروش و نفتی بوده و خطای آشکار در نگرش به توسعه است.

ستاری با تأکید بر این‌که ایران با هزاران سال پیشینه علم، فناوری، کارآفرینی و فرهنگ ریشه‌دار شتابدهی و استارتاپی باید به ارزش‌های خود برگردد و توانمندی خود را در خلق ارزش افزوده، توسعه و نوآوری و پیشرفت به اثبات برساند، گفت: پژوهشگاه‌هایی داریم که به لحاظ زیرساخت و امکانات در دنیا بی نظیرند اما آن‌چه که باعث می‌شود از کارآمدی و اثربخشی لازم برخوردار نباشند را می‌بایست در فرهنگ توسعه و اهمیت بخشیدن به نیروی انسانی جست و جو کرد.

معاون علمی فناوری رئیس‌ جمهوری از شکوفایی نوآوری‌ها بر بستر یک زیست‌بوم مساعد شکل‌گرفته بر مبنای یک خواست و فرهنگ عمومی سخن گفت و بیان کرد: این شرایط جوان را در مسیر راه اندازی استارتاپ موفق و خلق ارزش افزوده راهنمایی می‌کند. اعتماد به نفس و ذهن بی پروای یک جوان است که زمینه‌ساز نوآوری می‌شود و باید زمینه و زیرساخت لازم را برای بروز این نوآوری‌ها و تحقق ایده‌های بلندپروازانه فراهم کنیم.

استعدادها را به مسیر فناوری هدایت می‌کنیم

در بخش دیگری از این نشست، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پرورش استعداهای دانش‌آموز بر بستر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی گفت: شکل گیری پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در ترویج فرهنگ نوآوری و فناوری میان دانش‌آموزان اثرگذار بوده و تعداد این پژوهش‌سراها اکنون به ۶۶۵ افزایش یافته است. تعامل وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گامی در راستای توسعه فناوری های پیشرفته و ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت میان دانش آموزان است.

وی با اشاره به حمایت از مخترعین، مبتکرین و مستعدان دانش‌آموز برای توسعه پایدار کشور گفت: کرونا ما را در وضعیت جدیدی قرار داد و قواعد آموزش، روابط میان آموزگار، خانواده، دانش‌آموز و درس را دست خوش تحول ساخت. نقش دانش آموز از یک فراگیر با نقش های محدود به یک فراگیر با نقش های فعال توسعه پیدا کرد. دانش آموز عصر مجازی نیازمند فعالیت و نقش آفرینی بیش تر است.

حاجی میرزائی با بیان این‌که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و در شرایط فعلی، امکان انتخاب را برای خانواده ها فراهم کردیم تا از آموزش های مجازی استفاده کنند، ادامه داد: فناوری امروز تا حدود زیادی نگرانی‌ها را برطرف کرده و امکان آموزش های مجازی گام بلندی در توسعه فناوری های آموزشی به وجود آورده است.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت آموزش و پرورش از طریق برنامه شاد برای طیف وسیعی از جامعه گفت: برای برخورداری از مناطق محروم به آموزش با دشواری‌های بسیاری مواجه بودیم و هستیم، اما امروز این امکان وجود دارد که دانش‌آموزان در معرض آموزش بهترین معلمان و استادان قرار بگیرند و مجال بیش‌تری برای ارتقای توانمندی این بخش از جامعه خواهیم داشت. شاد در آغاز راه خود است و باید با تلاش مشکلات موجود را برطرف کنیم اما خوشبختانه اکنون به بستری مناسب برای آموزش تبدیل شده است.

در این نشست مدیران آموزش و پرورش استان‌های آذربایجان غربی، البرز و خراسان رضوی گزارش‌هایی از دستاوردهایشان در حوزه آموزشی و ایجاد بسترهای بروز استعدادهای فناورانه ارائه کردند.